Jump to content
  • 0

Veld verversen op het scherm

Theo2

Question

Posted

Hallo,

Op mijn layout staat een summeryveld dat afkomstig is uit een ander bestand. Weet iemand hoe ik ervoor zorg dat de inhoud van dit veld zichtbaar wordt?

Het lijkt erop dat er teveel berekening nodig zijn om het veld te kunnen plaatsen. Van een gerelateerd bestand wil ik een totaal tonen.

Theo

4 answers to this question

Recommended Posts

• 1
Posted

Theo, ik vermoed dat jij een methode gebruikt die ietwat omslachtig is.

Laat me raden: in bestand B heb jij een resume-veld gemaakt, bijvoorbeeld van een bedrag. Een resumeveld geeft altijd een totaaltelling van de huidige set records. Dus heb jij in bestand B een gevonden set van 12 records, dan geeft de resume het totaal van de bedragen van die 12 records.

Nou heb jij ook een bestand A. Dat bestand heeft gerelateerde records in bestand B. Bijvoorbeeld: in bestand A zit een factuur (met een factuurnummer), in bestand B zitten factuurregels (met bedragen). In bestand A wil jij zien wat het totaal van de bedragen in bestand B is: het totaal van de factuur.

Dus heb jij gedacht: ik pak dat resume-veld uit bestand B en zet dat in bestand A op een layout neer.

Klopt het zover? Als ik er naast zit, dan zou ik erg blij zijn!

Ik beschrijf een methode die ik al meerdere keren in Filemaker-bestanden door mensen gemaakt, ben tegengekomen. Dit lijkt me een goed moment om even uit te leggen: het is - in het algemeen - een SLECHT idee een resume-veld van het ene bestand op een layout in het andere bestand te zetten!

Maar goed: als je het wel doet, dan heb je nu een resumeveld uit bestand B op een layout in bestand A staan. Met als bedoeling daar een totaal in te hebben van de getallen van de regels van B die bij A horen. Maar wat blijkt: dat resumeveld geeft niet het totaal van de bij A horende records, het geeft het totaal van het aantal records, de gevonden set, waar B op dat moment in zit.

Nou hoor ik de oplossing: "Go to related record". Klopt: dat zorgt ervoor dat je in B een set met bij A horende records krijgt, waardoor je resume-veld lijkt te kloppen.

Maar je zit met het probleem dat als jij naar een ander record in A gaat, je dus altijd die scriptstap "Go to related record" (GTRR) moet uitvoeren. Doe je dat niet, dan blijft het resume-veld staan op het totaal van de records in B die NIET bij dat andere record in A horen.

FileMaker kent een andere oplossing. Maak een berekening-veld in het bestand A: GEEN resume! Gebruik in de calculatie de Sum-functie. Sum telt een aantal waarden op. Welke waarden wil je opgeteld hebben? Het getal wat staat in alle bij A-horende-records in B! Gebruik dus de relatie die je hebt liggen tussen A en B:

Sum(relatie::getalveld-in-B)

Deze calculatie geeft je ALTIJD het juiste bedrag (het totaal van het getalveld van de record in B die bij A horen), en je hoeft niet iedere keer als je van het ene record in A naar een ander record gaat die scriptstap GTRR uit te voeren.