Jump to content
  • 0

In de grijze zone...

edc

Question

Posted

Ik heb voor een tehuis uit de tertiaire sector een filemakertoepassing gebouwd. Het bouwen van fm applicaties is voor mij een zuivere hobby. Toch zou ik voor deze toepassing + opzetten en installatie server) graag een vergoeding ontvangen. Het tehuis in kwestie kan echter beroep doen op financiële sponsering voor hun informatica-doeleinden. Is er iemand die weet hoe ik één en ander kan officieel kan laten verlopen? Het loont voor mij (voor deze eenmalige activiteit) zeker niet om het statuut van zelfstandige in bijberoep aan te vragen.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Edc,

Je moet eens navragen of je er met een commissienota uitgeraakt. Die commissienota kunnen zij opstellen voor geleverde diensten en prestaties. Voor jou is dat een bron van inkomsten en dus belastbaar. Voor hen is dat een kost en dus aftrekbaar.

• 0
Posted
Die commissienota kunnen zij opstellen voor geleverde diensten en prestaties. Voor jou is dat een bron van inkomsten en dus belastbaar. Voor hen is dat een kost en dus aftrekbaar.

Yep, gaat prima voor dergelijke eenmalige werkzaamheden voor kleine vergoeding. De instelling maakt een fiche 281.50 op, zeer vergelijkbaar met je gewone loonfiche als werknemer (model 281.10). Meer details op http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/Werkgevers/Commissielonen2002/commissielonen.htm

Beter nog: bel naar je plaatselijk belastingskantoor, de tollenaars zullen u graag deze inlichtingen verschaffen.

DF