Jump to content
  • 0

KIX van de PTT

pjotter

Question

Posted

In een bestand wil ik de KIX van PTT zetten. NU heb ik gelezen dat deze is opgebouwd uit alle data gevens zonder de naam. Ik kan echter nergens lezen hoe dit is opgebouwd. Gewoon aan elkaar ? dus adres & postcode & plaats? Ik vraag dit omdat ik een enorm groot KIX bestand krijg terwijl de voorbeelden best klein zijn?

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Daar staat dus ook dat de KIX gewoon de postcode & huisnummer is, in dat mooie streepjes"font" van ze. Je kan dat font downloaden, hoewel ik me afvraag of je het dan ook binnen Filemaker zult kunnen gebruiken. Maar het is wel duidelijk dat het met dat font moet. Iets als "een gerelateerd bestand waar die plaatjes uit kleine container fields gehaald worden" lijkt me niet de goede manier. Hoewel het wel zou kunnen werken op zich, omdat alle karakters exact even breed zijn.

• 0
Posted
Je kan dat font downloaden, hoewel ik me afvraag of je het dan ook binnen Filemaker zult kunnen gebruiken.

Filemaker weet daar raad mee. Ik plaats meestal een berekeningsveld type text op de layout, met als font het barcodefont.

(e.g. stel je hebt een veld tArtikelcode, dan heb ik ook een veld cBarcode = tArtikelcode)

je moet wel de karaktergrootte respecteren want de meeste van die barcodefonts eisen een bepaalde corpsgrootte en spatiëring, zoniet kunnen de scanners de code niet herkennen.

• 0
Posted
Je kan dat font downloaden, hoewel ik me afvraag of je het dan ook binnen Filemaker zult kunnen gebruiken.

Filemaker weet daar raad mee. Ik plaats meestal een berekeningsveld type text op de layout, met als font het barcodefont.

(e.g. stel je hebt een veld tArtikelcode, dan heb ik ook een veld cBarcode = tArtikelcode)

Waarom zou je dat doen? Je kan een veld toch gewoon 2 keer op een layout plaatsen, en het tweede tekstveld opmaken als "Kixfont" ipv "Arial", "Garamond" of whatever? :idea:

je moet wel de karaktergrootte respecteren want de meeste van die barcodefonts eisen een bepaalde corpsgrootte en spatiëring, zoniet kunnen de scanners de code niet herkennen.

Leve de grafische print-engine :D

• 0
Posted

Waarom zou je dat doen? Je kan een veld toch gewoon 2 keer op een layout plaatsen, en het tweede tekstveld opmaken als "Kixfont" ipv "Arial", "Garamond" of whatever? :idea:

Klopt, maar vaak moet je een barcode laten voorafgaan door een * en ook afsluiten met een * owv de scanners.

• 0
Posted

Dat is ook wat ik gedaan heb, gewoon de font verandert. Probleem is dus niet om het voor elkaar te krijgen maar meer hoe het ingedeelt moet worden. Als ik gewoon een test neem als adres, poscode en plaats en ik gebruik dus & dan is de tekst keurig aan elkaar gezet door FM en omgezet ik KIX. Alleen is het dan veel groter als de voorbeeld bestanden. Ook is de tekst echt aan elkaar. (achter het nummer meteen de postcode) Ik los dit op door achter het nummer een spatie te geven maar ik wil weten of dit allemaal inderdaad zo moet?

• 0
Posted
In een bestand wil ik de KIX van PTT zetten. NU heb ik gelezen dat deze is opgebouwd uit alle data gevens zonder de naam. Ik kan echter nergens lezen hoe dit is opgebouwd.
Dat is ook wat ik gedaan heb, gewoon de font verandert. Probleem is dus niet om het voor elkaar te krijgen maar meer hoe het ingedeelt moet worden. Als ik gewoon een test neem als adres, poscode en plaats en ik gebruik dus & dan is de tekst keurig aan elkaar gezet door FM en omgezet ik KIX. Alleen is het dan veel groter als de voorbeeld bestanden. Ook is de tekst echt aan elkaar. (achter het nummer meteen de postcode) Ik los dit op door achter het nummer een spatie te geven maar ik wil weten of dit allemaal inderdaad zo moet?

Hier staat een volledige technische uitleg over KIX :

http://nl.sitestat.com/tpgpost/tpb/s?kix.technische_specififaties&ns_type=pdf

kijk dan eens naar pagina 4 : Zo is de KIX samengesteld.

De opbouw van de informatie in de KIX is van links naar rechts als volgt:
postcode 4 cijfers, 2 letters vaste lengte
huis-/postbus-/antwoordnummer maximaal 5 cijfers variabele lengte
scheidingsteken 1 letter, de “X” vaste lengte
huisnummertoevoegingen maximaal 6 karakters variabele lengte

van straatnamen is dus geen sprake.

(heb je volgens mij ook niet nodig om te sorteren aangezien jullie postcodes de straten bevatten, zie andere topic op dit forum : http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1243 )

• 0
Posted

Klopt helemaal, ik zat ook fout in de samenstelling. Het ging om de spatie ik dacht juist dat die er in moet staan. Ik het nl mijn huis nummer niet apart staan! maar bij de straat staan. Het is inmiddels in orde en het is nu wel gelijk :-)