Jump to content
  • 0

Zichtbaarheid in Layouts

Organeduc

Question

Posted

Uitgaande van een database met bedrijven, wil ik aan kunnen geven of een bedrijf nog actief in het bestand moet blijven staan, of dat het alleen maar zichtbaar is in een layout “Verwijderde bedrijven”.

Om alle verwarring te voorkomen stuur ik een uitgekleed bestandje mee.

Daarin zie je dat ik een aantal layouts gemaakt heb.

Layout 1: Bedrijfsgegevens

2: Bedrijfsgegevens wijzigen

3: Bedrijfsgegevens zoeken

4: Bedrijfsgegevens invoeren

5: Verwijderde bedrijfsgegevens

Wanneer een bedrijf te zien is in de layout “Verwijderde bedrijven”, moet het niet meer te zien mogen zijn in alle andere layouts. Zo moeten natuurlijk in alle andere layouts ook de verwijderde bedrijven niet meer te zien zijn.

Hoewel de verleiding voor mij groot is, om een apart bestand te maken met “Verwijderde bedrijven” lijkt mij, dat dat binnen de normalisatie van bestanden uit den boze is. Daarbij komt, dat er soms verwijderde bedrijven zijn, waarvan de gegevens in een ander bestand nog nodig zijn. Bijvoorbeeld in een bestand dat studenten aan bedrijven koppelt. Soms failleert een bedrijf dat ooit een goed leerbedrijf voor ons was, maar soms ook wil een bedrijf gedurende onbepaalde tijd geen studenten meer.

Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk is.

Bedrijven Kopie.zip

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Nog zonder naar het bestand gekeken te hebben, ben ik van mening je te moeten waarschuwen dat je waarschijnlijk op de verkeerde weg bent. Ik zou de Status van ene bedrijf (verwijderd of actief) in 1 veld doen, hooguit in 2 ("Verwijderd? Ja/Nee" en "Actief? If(verwijderd=Ja;Nee;Ja)"). Maar ik zal eens kijken of ik meer terzake commentaar kan leveren.

• 0
Posted

Hmmm Mijn eerste indruk lijkt bevestigd te worden..... Ik heb eigenlijk geen idee waarom je 5 verschillende layouts gemaakt hebt :?: Ook de knop "Leg vast" is niet erg zinnig, want die doet niet iets wezenlijks. Alle wijzigingen worden in een database altijd automatisch en meteen opgeslagen. Ik denk dat er aan je systeem in de huidige setup heel wat te stroomlijnen is: Het kan volgens mij wel met 1 layout, misschien 2, de helft scripts minder en driekwart van de knoppen minder.

(Sorry als ik een beetje bot overkom misschien, ik bedoel het opbouwend :) )

• 0
Posted

Allereerst dank voor je moeite,

maar....

Ook de knop "Leg vast" is niet erg zinnig, want die doet niet iets wezenlijks.

die knop doet je van een scherm waarin vanalles veranderd kan worden verplaatsen naar een scherm waarin dat allemaal niet meer mogelijk is. Dat is, zo lijkt mij, in een toepassing die geschreven is voor mensen die zonder enige voorkennis ermee moeten werken, geen overbodige luxe. Toch?

heb eigenlijk geen idee waarom je 5 verschillende layouts gemaakt hebt
Die zijn nogmaals om dezelfde reden gemaakt, wanneer iemand iets wil zoeken, dan moet dat ook het enige zijn dat hij kan, zodat er geen fouten gemaakt kunnen worden of wellicht nieuwe vragen worden opgeroepen bij de nit-wit gebruiker.
de helft scripts minder en driekwart van de knoppen minder.

Zijn de scripts niet functioneel dan? En als ze al wat overbodig zijn, is dat dan verkeerd, afgezien van het gegeven, dat er soms handelingen 2x worden uitgevoerd, die echter zo razendsnel worden uitgevoerd dat de gebruiker er toch niets van merkt?

Sorry als ik een beetje bot overkom misschien

In eerdere antwoorden van jou heb ik al gelezen dat he het zo niet bedoelt :wink:

No sorrow!!!

Wel weer graag een tegenbericht.

• 0
Posted
Allereerst dank voor je moeite,

maar....

Ook de knop "Leg vast" is niet erg zinnig, want die doet niet iets wezenlijks.

die knop doet je van een scherm waarin vanalles veranderd kan worden verplaatsen naar een scherm waarin dat allemaal niet meer mogelijk is. Dat is, zo lijkt mij, in een toepassing die geschreven is voor mensen die zonder enige voorkennis ermee moeten werken, geen overbodige luxe. Toch?

Ja klopt, als je dat ermee wilt, dan heb je gelijk :)

heb eigenlijk geen idee waarom je 5 verschillende layouts gemaakt hebt
Die zijn nogmaals om dezelfde reden gemaakt, wanneer iemand iets wil zoeken, dan moet dat ook het enige zijn dat hij kan, zodat er geen fouten gemaakt kunnen worden of wellicht nieuwe vragen worden opgeroepen bij de nit-wit gebruiker.

Hebben al die layouts net weer andere wijzigingsrechten dan? Ik bedoel, een layout waar je WEL in ka wijzigen en een waar je NIET in kan wijzigen, okee. Maar 5? Ik begrijp het niet zo goed :?

de helft scripts minder en driekwart van de knoppen minder.

Zijn de scripts niet functioneel dan? En als ze al wat overbodig zijn, is dat dan verkeerd, afgezien van het gegeven, dat er soms handelingen 2x worden uitgevoerd, die echter zo razendsnel worden uitgevoerd dat de gebruiker er toch niets van merkt?

Ik heb niet echt goed naar de scripts gekeken eigenlijk :oops: Maar er stonden(of lag dat aan de beperkte versie) heel wat knoppen zonder tekst erop tussen.... Alsof het nog in aanbouw is (maar ja, eigenlijk is dat ook zo). Ik weet niet wat je er allemaal voor functionaliteit in wilt bouwen, maar het aantal scripts en knoppen doet vermoeden dat je heel wat van plan bent :)

Sorry als ik een beetje bot overkom misschien

In eerdere antwoorden van jou heb ik al gelezen dat he het zo niet bedoelt :wink:

No sorrow!!!

Wel weer graag een tegenbericht.

Ah okee dan is het goed :)

• 0
Posted
Hebben al die layouts net weer andere wijzigingsrechten dan? Ik bedoel, een layout waar je WEL in ka wijzigen en een waar je NIET in kan wijzigen, okee. Maar 5? Ik begrijp het niet zo goed

Ik probeer:

een scherm om alleen maar in te zien, te veranderen is er niets, dat is het veiligste scherm, dat in principe het meest te zien zal zijn,

een scherm om in te zoeken, als de zoekopdracht wordt uitgevoerd keer je weer naar het scherm waarin niets te veranderen is

een scherm om te wijzigen, wanneer je gewijzigd heb moet je weer naar het vaste scherm, waarin niets te veranderen is,

een scherm waarin je nieuwe gegevesn kunt invoeren, zodra je dat vastlegt zit je weer in het vaste scherm waarin niets te wijzigen valt,

een scherm, waarin je de bedrijven kunt zien die verwijderd zijn, maar waaraan niets meer veranderd kan worden.

Is dat moeilijk te begrijpen, of doe ik iets onlogisch? Uitgaande van de nitwit?

Hebben al die layouts net weer andere wijzigingsrechten dan?
Dit heeft me aan het denken gezet over autorisatie ed. Nadere overwegingen kunnen wellicht leiden tot minder schermen en dus eenvousiger gebruik. Alleen de administrator kan er dan nog het meeste in veranderen, hetgeen wel een nadeel is, want die admin, dat ben ik!!! Geeft me weer stof tot nadenken over hoezeer ik mensen autoriseer of juist niet.
maar het aantal scripts en knoppen doet vermoeden dat je heel wat van plan bent

Heel juist, als het maar allemaal kan.