Jump to content
  • 0

Foutmeldingen opvangen

Rony Rabijns

Question

Posted

als ik via CDML-tags een database aanspreek die niet geopend is, komt er een foutmelding. gelijkaardige meldingen komen er wanneer er een probleem is met de webcompanion.

kan je die meldingen opvangen (in je HTML pagina), zodanig dat je bij een eventuele fout kan verwijzen naar een soort van error-pagina ? nu verschijnt er een dialoogvenster van bvb MS Internet Explorer met een ingewikkelde tekst van FileMaker Pro waar de eindgebruiker niets van begrijpt.

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

wat voor melding krijg je precies? Is dat niet met een "Set Error Capture[On]" of iets dergelijks op te vangen? Is er over een eventuele foutcode in de Microsoft Knowledge Base niet iets te vinden?

• 0
Posted

Een CDML-tag die een database aanspreekt is bijvoorbeeld een hyperlink die aan een database vraagt om een bepaald html-bestand te laten zien:

Toon index.html via FileMaker

Als de database "Menu.fp5" op dat moment niet geopend is, verschijnt de melding:

Titel: Internet Explorer Script Alert

Database Not Open

Unable to process your request because the database "menu.fp5" is not open.

Aan de titel van de melding is het dus een soort van Script-alert. Zou dat java-script zijn? Want dan zou de oplossing misschien kunnen liggen in een stukje java-script dat misschien kan checken of de database wakker is.

Ik denk niet dat het met CDML (iets met FMP-IF) op te lossen is: om CDML te praten moet je praten met een database in FileMaker, als de database niet aanwezig is, dan valt er niks te praten.

Ikzelf heb die melding overigens nooit vervelend gevonden, Rony. Hij is helder, hij is duidelijk en ik heb geen behoefte om naar een default-error pagina te gaan.

Uiteraard kan je via Lasso wel checken of de database er is en naar een standaard error-pagina gaan als de database geen antwoord geeft, maar deze topic ging niet over Lasso ...

• 0
Posted
Aan de titel van de melding is het dus een soort van Script-alert. Zou dat java-script zijn? Want dan zou de oplossing misschien kunnen liggen in een stukje java-script dat misschien kan checken of de database wakker is.

Dit antwoord had ik verwacht, Sanne. De oplossing zal zitten in een stuk JavaScript dat geimplementeerd moet worden.

De volgende vraag is dan : is er hier op het forum iemand met ervaring in JavaScript ?

• 0
Posted

Ik heb weer nieuwe informatie, die ik vertel op het niveau waarop ik het snap: die Script-alert-melding is een melding die je van webcompanion krijgt. Als webcompanion een vraag ontvangt voor een database die niet beschikbaar is, dan antwoordt webcompanion met een stukje code die die melding activeert. Dat stukje code kun je niet afvangen aan de client-side. Het stukje code zit keihard IN webcompanion gebakken. Je kunt daarom niet met java-script dit probleem oplossen.

Er wordt gesuggereerd dat het wel kan met XML. Dus voordat je om informatie van de database vraagt, doe je een stukje XML om te testen of de database er is. Ga eens kijken bij XML-Central bij Filemaker.com:

http://www.filemaker.com/xml/

Dit gaat allemaal uit van de gedachte dat FileMaker Pro WEL draait en in staat is om antwoord te geven (via webcompanion), maar dat de database niet geopend is.

• 0
Posted

Dames, Heren,

gaan we hier onbeschaamd voorbij aan de elementaire CDML?

Of ga ik voorbij ann de kern van de vraag?

...fmpro?-db=testdb.fp5&-format=degoeie.html&-error=foutpagina.html&-...derest...

waarbij foutpagina een CDML-pagina is in dewelke je -als je dat wil- perfect met fmp-if de currenterror kan opvragen en behandelen.

ik ken lasso te weinig om het met zekerheid te zeggen maar : tis omzeggens hetzelfde.

Daarmee kan je niet de database openen; maar het is natuurlijk altijd beter te voorkomen dan te genezen. Met een scriptje op de filemaker webserver bijvoorbeeld.

• 0
Posted
Dames, Heren,

het laatste !

als FM niet open is, of de database is niet open, kan je dat niet opvangen met CDML.

• 0
Posted
Dames, Heren,

het laatste !

als FM niet open is, of de database is niet open, kan je dat niet opvangen met CDML.

yep, getest en gesnopen, verbaast me wel eigenlijk : dit is toch een error zoals alle andere?

Merk wel op dat als filemaker niet draait, je effenaf een heel andere fout krijgt : geen server. (tenzij je met WSC werkt natuurlijk)

• 0
Posted
Merk wel op dat als filemaker niet draait, je effenaf een heel andere fout krijgt : geen server.

idd, en die wil ik opvangen.

denk bvb ook aan deze error :

Titel: Internet Explorer Script Alert 
Database Not Open 
Unable to process your request because the database "menu.fp5" is not open. 

ik stel regelmatig vast dat FM wel opgestart is, de databases zijn open en toch genereert de webcompanion deze error als zouden de databases niet open zijn. De FM client (unlimited versie) sluiten en opnieuw openen is dan de enige oplossing.