Jump to content
  • 0

Portalen mistery's

Frank ter Braak

Question

Posted

Ik heb twee mooie portalen gemaakt waarvan ik niet weet waarin ze verschillen :oops: .

Toch gedragen ze zich anders, wie ontraadseld dit.

Een van de twee update direkt na het instellen van een globaal keuze veld. De andere doet dit niet hoe ik ook probeer: ik veranderde de tab volgorde, gebruikte voor de global een popup menu en list, maar niets hielp.

Een van de twee toont na iedere record in het portaal een grijze streep en de andere pas na de laatste één enkele eindstreep. Dat laatste vind ik een mooi effect maar ik kan het niet reproduceren.

Beide portalen tonen geen grijze eindstreep als er meer records zijn dan er in het portaal passen hetgeen een bescheiden signaal is om te zien dat er gescrold kan worden. Iets minder duidelijk maar veel mooier dan een standaard scrolbalk.

Bijgevoegd het voorbeeld bestand.

Voor wie kijken wil: mijn dank ik groot

portaal.fp5.sit

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Zoals zo vaak bij Filemaker: Wel opgelost! Maar niet (helemaal) gesnapt. (Is dit een geval van WZSG? :roll: )

Het update probleem heeft niet met de grijze lijn of het witte vlak te maken want ook met al deze elementen verwijdert deed hij het niet.

Het was anders: mijn portaal wilde niet direct updaten omdat het globaal veld per ingeluk een gerelateerd veld was (de zelfde relatie als het portaal). Ook op die manier kon je het globaal veld prima instellen maar op een of andere manier werd het portaal pas aangepast als ik uit het veld ging. Ik hoef niet perse te snappen waarom dit zo werkt nu ik weet hoe ik dit kan voorkomen (Misschien is het soms juist wél handig!)

Het lijnen vraagstuk, of élke record of juist alléén de laatste record de grijze lijn toont heeft wel met de exacte plaatsing te maken:

Als het witte achtergrond vlak en het grijze kader lijntje juist IN het portaal passen dan zie je in elk record van het portaal een wit vlak en een grijze streep.

Als het witte vlak net iets groter is en er een pixel onder uitsteekt dan zie je wel in elk record het wit :?: maar alleen in de laatste record een grijze kader lijn.

Wederom snap ik wel waardoor :) maar niet waarom :( want de grijze lijn die verandert staat in beide gevallen exact gelijk.

Ik zal het ook zonder de logica proberen te onthouden want het is wel handig :idea: om het uiterlijk van je portaal in de hand te hebben.