Ga naar inhoud
  • 0

Database zonder het programma filemaker


SEBAS68

Vraag

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank je wel voor de info !

Dat is jammer, want ik heb 19PRO. Ik heb nog wel oudere licenties van 17PRO, maar ik ben bang dat de databases gemaakt in 19PRO niet meer werken in 17PRO. 

En om nou FMserver aan te schaffen, dat kost klauwen met geld voor die paar databases die ik maak. Dan zou ik een laptop moeten misbruiken en als server moeten laten draaien.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar dan ben je genoodzaakt om het op IOS te doen. Eigenlijk wilde ik het op OSX. Maar dat gaat m niet worden zonder FMserver. Tenzij ik een laptop laat fungeren als server. Maar volgens mij ben ik dan ook weer beperkt tot een database die “open” staat. Mmmm Misschien toch maar weer FM17PRO installeren. 

Link naar reactie
  • 0

Een FM19 database is in beginsel te openen met FM17.

Het enige waar je rekening mee moet houden is functies die na FM17 zijn toegevoegd. Wanneer je daar gebruik van maakt zal dat inderdaad niet werken in FM17, maar verder zal het gewoon werken. En inderdaad als je een database in je eigen netwerk wilt gebruiken zal er één systeem moeten zijn wat de database open zet voor de andere (maximaal 4).

Er is ooit sprake geweest van een FileMaker Go voor Android… maar dat is volgens mij inmiddels weer een stille dood gestorven… helaas.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het al gevonden. Ik heb FM17PRO naast FM19PRO gehouden en kwam tot de conclusie dat er 1 item niet meer staat bij de Developer-hulpprogramma's. De RUNTIME optie.

Eigenlijk wel klote dat ze dit eruit hebben gehaald. Als hobbyist is het nu ondoenlijk iets tijdloos te maken voor op de laptop. Claris is wel behoorlijk commercieel !! 

Link naar reactie
  • 0

Die FDS licentie is puur bedoeld om te ontwikkelen en te testen, je mag die in geen geval doorverkopen aan klanten en samengebruiken met een ander mag ook niet. De subscription is een persoonlijke licentie en Claris neemt ook contact met je op

Jouw databases die je ontwikkelt in FM17 werken prima op de nieuwste iOS-versie van FM en dan kost FileMaker jouw klanten niks.

Zoek maar op FileMaker developer subscription, dan vind je de pagina waarop je de FDS kan aanschaffen.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-2-2022 om 17:15, SEBAS68 zei:

Eigenlijk wel klote dat ze dit eruit hebben gehaald. Als hobbyist is het nu ondoenlijk iets tijdloos te maken voor op de laptop. Claris is wel behoorlijk commercieel !! 

Ik moet je teleurstellen.
Zo tijdloos is het niet.
Onder MAC OS worden de runtimers steeds minder stabiel. Zo kan na een update van MAC OS het afdrukken ineens een probleem worden. Versie 18 praat ik dan al over.
Versie 16 draait onder de nieuwste MAC OS eigenlijk al helemaal niet meer.
Onder Windows is het een totaal ander verhaal. Daar draait Filemaker 6 uit 2001 (en alles daarna) nog steeds als een zonnetje.

Link naar reactie
  • 0

Yep, draait zonder problemen én op een ARM-processor.

Microsoft heeft in tegenstelling tot Apple de backwards-compatibility wél hoog in het vaandel. Installeren loopt met hele oude software niet altijd even soepel, maar doorgaans is aan die problemen wel een mouw te passen m.b.v. zoeken met google, bing en in de documentie van Microsoft. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...