Jump to content
  • 0

Onderhoud FM tabellen

Stefan

Question

Posted

Bij één van onze relaties hebben we een uitgebreide FM omgeving draaien waar dagelijks verschillende tabellen volledig worden geleegd en gevuld (tienduizenden records). Ik heb het idee dat De FM Server de vrije blokken in deze tabellen nooit verwijderd. Dit doet naar mijn idee alleen een FM client als hij zelf de enige gebruiker of host is.

De vraag is nu:

- Is het nodig dat deze vrije blokken af en toe verwijderd worden (b.v. vanwege ruimte of snelheid)?

- Hoe regel je dat in een server omgeving?

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

Vast bedankt, Stefan.

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Wat bedoel je met blokken? Als het je om de nummering van de records gaat, daar hoef je verder niets aan te doen. Overigens is het leegmaken van een tabel iedere dag vaak helemaal niet noodzakelijk, of het moet een tijdelijke tabel zijn.

• 0
Posted

- Is het nodig dat deze vrije blokken af en toe verwijderd worden (b.v. vanwege ruimte of snelheid)?

ik dacht dat de server automatisch de onnodige blokken verwijdert wanneer je de server afsluit. en voor zover ik me kan herinneren, doet een client net hetzelfde.

• 0
Posted
Bij één van onze relaties hebben we een uitgebreide FM omgeving draaien waar dagelijks verschillende tabellen volledig worden geleegd en gevuld (tienduizenden records). Ik heb het idee dat De FM Server de vrije blokken in deze tabellen nooit verwijderd. Dit doet naar mijn idee alleen een FM client als hij zelf de enige gebruiker of host is.

De vraag is nu:

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

Vast bedankt, Stefan.

Als het om bestanden gaat die helemaal geleegd worden is hier geen noodzaak toe. De lege blokken worden daarna weer in keurige volgorde hergebruikt.

René

• 0
Posted

Misschien bedoelt poster wat FileMaker doet met een Save as compressed copy. Ondanks het feit dat deze menu-optie nog steeds aanwezig is in FMPro 6, is het gebruik hiervan niet langer nodig, zo beweert toch de tabel met de new features: removing unused blocks zit standaard ingebakken in de afsluitroutines van FileMaker 6 (client!). Voor zover ik weet doet de server-versie dat niet, maar ik kan me vergissen. Ik probeer het even uit te zoeken.

• 0
Posted

Bij de Server-versie zit een Administrators Guide. In Hoofdstuk 8-10 vind je de info over het comprimeren van bestanden, hoe het automatisch verloopt, en hoe je het kan vermijden (!).

Removing Unused blocks gebeurt voor niet-kritische bestanden (zie hierboven) dus enkel via FileMaker Pro client, niet via de server. Versie 6 doet dat automatisch, maar enkel als dat echt nodig is. Ik kom het alleen tegen na erg diskintensieve operaties. Ik zou er niet teveel zorgen om maken.

• 0
Posted

Removing Unused blocks gebeurt voor niet-kritische bestanden (zie hierboven) dus enkel via FileMaker Pro client, niet via de server. Versie 6 doet dat automatisch, maar enkel als dat echt nodig is. Ik kom het alleen tegen na erg diskintensieve operaties. Ik zou er niet teveel zorgen om maken.

Ik zie mijn 5.5 server dat ook soms doen als er veel records verwijderd werden (> 2500 bvb). De client doet het inderdaad "sowieso".