Jump to content
  • 0

Relaties leggen.

Organeduc

Question

Posted

Ik heb een groot bedrijvenbestand, met allerlei gegevens waaronder een ID.

Ik heb een peronenbestand met allerlei gegevens waaronder een ID

Ik wil een nieuw apart koppelbestand maken, waarin de velden Datum en Indexering voorkomen, automatische invoer.

Vanuit dit nieuwe hoofdbestand wil ik een relatie leggen met bedrijven.

Ook wil ik vanuit dit nieuwe bestand een relatie leggen met personen. Ik doe dat omdat ik personen aan bedrijven wil koppelen in een nieuw bestand. Dan wil ik ook nog graag, dat wanneer ik in de gerelateerde bestanden iets wijzig, dat ook auytomatisch meewijzigt in het nieuwe koppelbestand.

Ik doe iets niet goed, maar weet niet meer wat ik niet goed doe.

Ik heb het nieuwe bestand gemaakt, met de genoemde velden. Vervolgens maak ik een nieuwe relatie aan. Daarna zie ik in mijn gekoppelde bestand nergens iets verschijnen. Wat doe ik nu toch fout. Ik vergeet natuurlijk iets basaals, maar wat dan?

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Allereerst even voor de duidelijkheid: Filemaker is niet helderziend en kan ook niet zelf bedenken welke personen bij welke bedrijven werken. Er zal dus ook niet vanzelf iets verschijnen in die tabel.

Verder zou ik graag even willen weten of mensen bij meerdere bedrijven kunnen werken. Als dit zo is dan ben je op de goede weg, anders kun je beter in de personen tabel een veld aanmaken genaamd bedrijfsid.

Wat jij dus nog moet doen is het koppelen van personen aan bedrijven. Je voegt dus in de koppeltabel een rij toe met daarin de bedrijfsid en de persoonsid. Nu zijn ze met elkaar verbonden.

• 0
Posted
Allereerst even voor de duidelijkheid: Filemaker is niet helderziend en kan ook niet zelf bedenken welke personen bij welke bedrijven werken. Er zal dus ook niet vanzelf iets verschijnen in die tabel.

Accoord, ik had moeten vermelden dat ik dat ook nog in moest voeren. Ik was echter te zeer gefixeerd op de relatie met bedrijven, waardoor ik die tweede relatie vergat.

Verder zou ik graag even willen weten of mensen bij meerdere bedrijven kunnen werken
. Nee, het is wel zo, dat bij een bedrijf meer personen moeten kunnen werken
Als dit zo is dan ben je op de goede weg, anders kun je beter in de personen tabel een veld aanmaken genaamd bedrijfsid.

Kun je me dit eens uitleggen? Ik doorzie het waarom daarvan nog steeds niet goed.

Wat jij dus nog moet doen is het koppelen van personen aan bedrijven.
Akkoord, zie boven.
Je voegt dus in de koppeltabel een rij toe met daarin de bedrijfsid en de persoonsid. Nu zijn ze met elkaar verbonden.
Een rij? Een kolom? Een veld?
  • 0
Posted

vermoedelijk heb je zoiets opgezet :

In het bedrijvenbestand heb je een veld BedrijfsID.

In het personenbestand heb je een veld PersonenID en BedrijfsID.

Er ligt een relatie tussen Bedrijven en Personen op met als linkersleutel BedrijfsID en als rechtersleutel BedrijfsID. Als je deze toelaat om gerelateerde records aan te maken, kan je vanuit je Bedrijvenbestand via een portaal personen aanmaken in je bedrijvenbestand.

maar, ik zie het nut van dat koppelbestand niet in eerlijk gezegd. waarom wil je een bestand waarin alle informatie steekt die zowel in bedrijven zit als in personen ? om te koppelen zoals jij zegt heb je dat nieuwe bestand niet nodig.

ik vermoed dat je op een verkeerd spoor zit te denken.

graag een reaktie.

(PS : oops, ik had de reaktie van DJ niet gezien ...)

als je inderdaad meerdere personen hebt voor één bedrijf, moet je gebruik maken van een "koppel"-bestand.

• 0
Posted
vermoedelijk heb je zoiets opgezet :

In het bedrijvenbestand heb je een veld BedrijfsID.

In het personenbestand heb je een veld PersonenID en BedrijfsID.

Tot zover juist.
maar, ik zie het nut van dat koppelbestand niet in eerlijk gezegd. waarom wil je een bestand waarin alle informatie steekt die zowel in bedrijven zit als in personen ?
Juist om daarvan een apart bestand te krijgen, waarin alleen die gegevens zijn opgenomen.
ik vermoed dat je op een verkeerd spoor zit te denken.
Ik ben er ook bang voor, heb het gevoel dat we langs elkaar heen schrijven. Ben overigens wel blij met je reactie!!!
  • 0
Posted

Dat er bij een bedrijf meerdere personen werken is akkoord, daar gaan we inderdaad wel met zijn allen van uit.

Maar hoe zit het nu in jouw geval:

Eén persoon kan maar bij één bedrijf werken

-of-

Eén persoon kan bij meerdere bedrijven (tegelijk!) werken

Dit heeft nogal gevolgen voor de oplossing waarvoor je in FileMaker voor kunt kiezen.

• 0
Posted

Overigens denk ik, dat het basale wat jij vergeet, is op een layout in jouw koppelbestand de velden te plaatsen uit je bedrijfbestand en uit je persoonbestand.

Je hebt de relaties al gelegd, nu moet je nog de velden (via de relatie) plaatsen op de layout in het koppelbestand.

Koppelbestand

Layoutmodus

Sleep nieuw veld naar layout

Je ziet nu een dialoog met daarin de velden van je - huidige - koppelbestand. Daarboven zie je de naam van je bestand staan. Als je daarop klikt, zie je daaronder de namen van je relaties verschijnen. Klik je op een relatienaam, dan zie je nu daaronder de velden van de ANDERE database verschijnen.

Klik op een veld over een relatie, en dan zal het gerelateerde gegeven in je koppelbestand te zien zijn.

• 0
Posted

Ik heb nu het koppelbestand zover, dat als ik een bestaand bedrijfsId invoer. ook de andere gegevens verschijnen.

Wat ik echter graag zou willen, is dat ik niet op zo'n nietszeggend nummer iets kan ingeven, maar dat ik via een betekenisvol veld met bedrijfsnamen dmv een invoerlijst kan zoekn in de bedrijvenlijst en er dan een kan uitkiezen, waarbij het bedrijfsId ahw vanzelf verschijnt.

• 0
Posted
Sorry Sanne, uit de lijst van personen die ik heb, kunnen er meer bij een bedrijf werken, maar een persoon kan slechts bij een bedrijf werken.

nu begrijp ik helemaal niet meer waarom jij een derde bestand nodig hebt.

ik heb hier een eenvoudig voorbeeldje bijgedaan, zonder koppelbestand.

organeduc.zip

• 0
Posted

@ Organeduc: Als één persoon slechts bij één bedrijf kan werken, terwijl er bij een bedrijf meerdere personen kunnen werken, dan heb je geen koppel-bestand nodig. Je hebt voldoende aan een bestand met bedrijven en een bestand met personen.

Het voorbeeld van Rony, in al zijn kale eenvoud, geeft dan de essentie van de koppeling weer.

Je snapt hoe portalen werken?

• 0
Posted
Wat ik echter graag zou willen, is dat ik niet op zo'n nietszeggend nummer iets kan ingeven, maar dat ik via een betekenisvol veld met bedrijfsnamen dmv een invoerlijst kan zoekn in de bedrijvenlijst en er dan een kan uitkiezen, waarbij het bedrijfsId ahw vanzelf verschijnt.

zie voorbeeld.

organeduc_2.zip