EricJ Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 In mijn database met personen staat een veld dat heet Memo, uitkomst tekst. Hier kan ik wat opmerkingen kwijt bedoeld voor de hoofdpersoon van dat record. Wanneer ik de inhoud van het Meoveld wil leeg maken, wil ik dat graag doen met een script: clear memo. Het hoofdbestanddeel van het script is de regel: inhoud vervangen: 'memo' door berekend resultaat 'dummy'. Dummy is een globaal zonder inhoud. Wanneer ik het script echter aanroep zijn door de gehele database alle memo's leeg. Welke foute gedachtegang heb ik hier? EricJ Quote
0 Sanne Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 EricJ, de scriptstap "Inhoud vervangen" is een scriptstap (het is overigens ook een menu-opdracht) die werkt op ALLE records die je op dat moment als gevonden set hebt. Wat jij nodig hebt is de scriptstap "Set Field"/"Veld Instellen". Deze scriptstap werkt alleen op het huidige record. Deze scriptstap heeft 2 parameters: 1. het veld dat je wilt instellen = het tekstveld "Memo" 2. een calculatie waarmee je kunt instellen wat dat gekozen veld moet worden. In jouw geval bestaat de calculatie uit twee dubbele aanhalingstekens: "". Dit is wat FileMaker Pro als leeg ziet. Dus wat het doet, is het veld Memo (van het huidige record) instellen op . Hebbes! Quote
0 Rony Rabijns Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 alternatief : de scriptstap Clear (field) in je script opnemen. Quote
0 AvD Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 Nog één dingetje hierbij: het "niets" bestaat in FileMaker in verschillende vormen (!). Als je een veld leeg maakt door SetField en je vult het met niks (""), dan is dat een tekst-niks. Als je dat in een datum- of in een tijdveld gebruikt, dan weet FileMaker niet goed wat aan te vangen, en verschijnt er een vraagteken. Je hebt immers tekst (weliswaar niks-tekst) geplaatst in een datumveld. Je vermijdt deze gekke grap door een datumniks te zetten in het veld: TextToDate(""). Echte FileMaker-logica! Quote
0 Sanne Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 De scriptstap "Clear" is in het Nederlands "Wissen". Het verschil tussen de scriptstappen "Veld instellen" en "Wissen" is dat "Wissen" alleen werkt als het veld dat gewist moet worden, op het moment dat het script wordt uitgevoerd, op de layout aanwezig MOET zijn. Is het veld niet aanwezig, dan zal het niet gewist worden. Met de scriptstap "Veld instellen" zal het veld ook leeg worden als het niet op de layout staat. Een klein verschil, inderdaad. Wat is FileMaker Pro toch veelzijdig! Quote
0 Rony Rabijns Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 Het verschil tussen de scriptstappen "Veld instellen" en "Wissen" is dat "Wissen" alleen werkt als het veld dat gewist moet worden, op het moment dat het script wordt uitgevoerd, op de layout aanwezig MOET zijn. Is het veld niet aanwezig, dan zal het niet gewist worden. en wederom heeft Sanne gelijk. Clear zit in hetzelfde hoekje als Copy en Paste. Wat AvD zegt is ook terecht : niet elk type veld is tevreden met niks. Filemaker lijkt wel menselijke trekken te hebben. Quote
0 EricJ Posted February 16, 2004 Author Posted February 16, 2004 Fantastische antwoorden en duidelijk. Mijn keuze is gevallen op de set field oplossing. A. omdat ik zeker weet dat het hier om tekst gaat en b. mezelf niet wil vastleggen aan het aanwezig moeten zijn van het veld op de zichtbare layout. Bedankt allemaal. EricJ Quote
Question
EricJ
In mijn database met personen staat een veld dat heet Memo, uitkomst tekst.
Hier kan ik wat opmerkingen kwijt bedoeld voor de hoofdpersoon van dat record.
Wanneer ik de inhoud van het Meoveld wil leeg maken, wil ik dat graag doen met een script: clear memo.
Het hoofdbestanddeel van het script is de regel:
inhoud vervangen: 'memo' door berekend resultaat 'dummy'.
Dummy is een globaal zonder inhoud.
Wanneer ik het script echter aanroep zijn door de gehele database alle memo's leeg. Welke foute gedachtegang heb ik hier?
EricJ
6 answers to this question
Recommended Posts