Jump to content
  • 0

Date en Time velden doorzoeken

Bonte

Question

Posted

Hallo groep,

Wat ben ik blij om eindelijk een nederlandstalig forum over FM te hebben, veel te lang gewacht met eens rond te kijken :oops:

Ik wil een selectieve backup maken naar een speciale file. Enkel gevens vanaf een bepaalde datum en uur wil ik opnemen. Geen probleem, ik maak een Date veld aan met laatst geweizigde data en zoek daarin naar bv ">12-02-2004".

Werkt zeer goed maar is niet in een script te stoppen, die ">" wil hij maar niet plaatsen omdat het geen datum gegevens is.

Doe ik iets verkeerd of is er een oplossing hiervoor?

(FM pro 6 op osX)

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

"12-02-2004" is eigenlijk maar een weergave. de getalswaarde die daarbij hoort is gelijk aan het aantal dagen sinds 1 januari 1900 (of was het nou 1904?) en is volgens mij ongeveer 37000. Als je er eenmaal uit bent welke dag welk nummer heeft, kun je daarop wel zoeken denk ik. Ik heb het even geprobeerd, maar er is niet echt een soort "DateToNum( date )"-functie.... :oops:

• 0
Posted (edited)

Bonte, ik ga er van uit dat je de datum in je script wilt bepalen. Bijvoorbeeld: je wilt alle records die voor vandaag liggen.

De quick-and-dirty methode om in een script een datumrange in te vullen is :

---------

Ga naar Zoekmodus (niet onderbreken, niet herstellen)

Berekend Resultaat Invullen: in het veld "Datum" de calculatie:

["<" & DateToText(Status(CurrentDate))]

Voer Zoekbewerking Uit (niet herstellen)

---------

Let op: dit script werkt alleen als het veld "Datum" op de layout aanwezig is op het moment dat het script wordt uitgevoerd. Dat is namelijk de crux van "Berekend Resultaat Invullen"/"Insert Calculated Result".

Bekijk verder dit onderwerp, omdat het over hetzelfde of soortgelijk probleem gaat:

http://www.clarify.net/viewtopic.php?p=6605: Setfield in zoekopdracht

Edited by Guest
  • 0
Posted

maak een berekeningsveld :

cDatum = Date(Month(datum);Day(datum);Year(datum))

waarbij datum jouw wijzigingsdatum is.

dit is een numeriek resultaat en daar kan je wel op zoeken.

@Flash : vandaag is het de 731.628 ste dag !!

• 0
Posted

Sanne, als dat geoorloofd is dan weet ik er nog wel een:

Maak een veld aan DatumNum en definieer dat als Calculatie (resultaat number):

TextToNum(Year(Dag) & (IF(Month(Dag) < 10; "0" & Month(Dag); Month(Dag))) & (IF(Day(Dag) < 10; "0" & Day(Dag); Day(Dag))))

die functie zet de *datum* 17-2-2004 om naar het *getal* 20040217. Voor dit laatste getal kun je dan prima een range aangeven.

• 0
Posted

8O Gaat FMP niet van de standaard windows-dagnummering uit dan?? :?:

Naaah in dat geval moet ik je gelijk geven, hoezeer het me ook spijt ;)

Anyway, ik heb vlak daarboven toch wel iets gezegd dat WEL zinnig was mag ik hopen? :oops:

• 0
Posted

je weet toch dat Filemaker op een Mac geboren is ?

Naaah in dat geval moet ik je gelijk geven, hoezeer het me ook spijt ;)

Palmpje op de confituursessie volstaat als excuus

Anyway, ik heb vlak daarboven toch wel iets gezegd dat WEL zinnig was mag ik hopen? :oops:

"ge zijt braaf" :lol:

• 0
Posted

Mja ik zal het in het vervolg eerst even zelf proberen en zo :roll:

Anyway: we hebben dus inmiddels 2 werkende methodes voor het numeriekiseren van een datum. Beide zijn volgens mij ook geschikt voor tijdvelden.

• 0
Posted

Nee, dat doet hij niet:

Als toemaatje nog dit: FileMaker onthoudt een datum als een getal, namelijk het aantal dagen verlopen sinds een vast beginpunt. Dat beginpunt ligt voor Windows op 1 januari 1900. Dag 31 is dus 31 januari 1900 en dag 32 is 1 februari 1900. Het systeem werkt ook met decimalen: dag 32,5 is 1 februari 1900 om 12 u 's middags en dag 32,75 is 1 februari 1900 om zes uur 's avonds. Natuurlijk gebeurt dit allemaal op de achtergrond. FileMaker toont ons wel dit getal indien we een datum als Number laten zien. Het werken met dit systeem gebeurt voor ons gelukkig op de achtergrond en we merken niet eens dat er vier verschillende systemen in omloop zijn (dank aan Peter):

- Windows: telling vanaf 1-1-1900

- MacOS tot 9: telling vanaf 1-1-1904 (er doen verhalen de ronde over de reden*)

- MacOS X: telling vanaf 1-1-1970 (zoals bij Unix)

- FileMaker Pro: telling vanaf 1-1-0001

Met dank aan Murtje en Peter Wagemans.

Meer info vind je in Tip 137 (http://www.avd-ci.be/tip137.htm).

• 0
Posted

Prachtig, heel erg bedankt iedereen. :D

Ik had het graag opgelost zonder nog eens extra berekende velden (der staan er al genoeg in) dus die AVD-tip van Sanne om het via een "Insert Calculated Result" te doen is perfect. Ik kan nu alle tekens toevoegen alsof ze gewoon ingetypt zijn van "..." tot ">"

Handige tips op AVD trouwens, zal ik nog een paar uurtjes zoet mee zijn 8O