Ga naar inhoud

Claris Pro


Aanbevolen berichten

Die Belgische nummerplaten: Dat dacht ik nou ook toen ik die presentatie zag. Hoe komt hij aan die dingen? Heeft hij ooit in België gewoond?

 

Over de naam Claris ipv FileMaker: dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Ik denk gewoon dat ze bij Claris op zoek willen naar een nieuw 'imago'.

Er zijn nog steeds weinig mensen die weten wat FileMaker is en van de mensen die het wel (denken te) weten, denkt een groot deel dat het een niche-product is. Voor een deel klopt dat beeld ook als gevolg van de prijsstelling. Ze proberen dat nu weg te nemen met re-branding én een 'gratis' single-user-development-studio.

Ik ben heel benieuwd naar de toevoegingen, want oude licenties, on-premises,  go, etc. etc. zullen ook blijven bestaan. We moeten het zien als een aanvulling of uitbreiding van het platform.

Verder krijgen wij als ontwikkelaars kennelijk toegang tot alles van het platform om mee te ontwikkelen. Pas nadat we het door ons ontwikkelde systeem uitrollen bij een klant moet er een rekening worden betaald. Er valt verder nog geen zinnig woord over de kosten te zeggen.

Eindelijk gaat Claris eens een kant op bewegen waarmee een groter publiek kan worden bereikt en wellicht komt er nu ook eindelijk eens aanwas van ontwikkelaars vanuit de jeugd en de opleidingen. Microsoft en andere softwaremakers geven al jaren producten voor (bijna) niets aan studenten en opleidingen, zodat die ermee leren omgaan en er een voorkeur voor ontwikkelen. Als ze dan na hun opleiding aan de slag gaan, dan vragen ze hun werkgevers om de producten aan te schaffen die ze gedurende hun opleiding hebben gebruikt.

Link naar reactie

De naam die gaat eraan.

Jammer, "Filemaker"  toch een soort mental asset. Maar tegelijk: past de naam nog wel bij de entiteit die ermee wordt aangeduid? ("bestandsmaker', really?) Ik denk dat het 'beest' zo veranderd is dat een eigennaam anno 2022 volstaat, en helemaal wat men nu in het vooruitzicht gesteld heeft.

Ik ben erg verheugd over deze ontwikkeling. Ik zie vooral kansen om als ontwikkelaar / 'problem solver' meer en grotere klanten te kunnen gaan bedienen. 

Link naar reactie

Claris is toch de oorspronkelijke naam van het bedrijf?

Als ze een breed publiek willen dan hoop ik dat ze een instapversie maken, met de mogelijkheden zoals in FM10 bijvoorbeeld. En dan voor een lage prijs.
Dat kan ik aan mijn klanten wel verkopen als ik geen runtimeversies meer kan maken.

Link naar reactie
On 4/30/2022 at 11:39 AM, Marsau said:

Instappen wordt gratis.

De vraag is tot hoe ver het gratis blijft… mag ik voor mezelf een testserver opzetten, of blijft het beperkt tot een standalone versie die je alleen op je eigen systeem kun draaien?

Eigenlijk hebben ze nog heel veel onduidelijkheid gelaten.

En FileMaker Pro blijft… (zover ik het begrepen heb) een product NAAST Claris Studio waarbinnen het Claris Pro gaat heten.

Link naar reactie

De naam FileMaker Pro verdwijnt, dat wordt Claris Pro.

Met Claris Studio heb je de beschikking over de hele productrange voor één gratis gebruiker. Bij de voorstelling aan de Partners werd meteen de vraag gesteld: hoe met verschillende privilegesets c.q. account zal worden omgegegaan en daarop werd geantwoord dat daar op de een of andere manier een oplossing voor zal worden geboden.

Zo vaag is het niet in mijn ogen, ze hebben alleen het product nog niet klaar. Er is ook nog geen beta-test van de Studio beschikbaar, tot die tijd moeten we dan maar nog even afwachten :-) 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

What's in a name? Aan ons de schone taak om het te laten landen? Ik denk dat het de klanten worst zal zijn. Wat uiteindelijk telt is: hoeveel ga je betalen en wat krijg je daarvoor terug. Ik heb net weer €462,- betaald voor de jaarlijkse verlenging van mijn Claris Partner lidmaatschap (vh FBA). Had ik dat beter kunnen laten verlopen?

Link naar reactie

Ik zie dat Claris /FileMaker zich al jaren in allerlei bochten wringt om een grote marktspeler te worden. Allemaal hartstikke leuk, maar uiteindelijk denk ik dat de instapprijs het grote struikelblok is, niet de naam.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het gratis moet worden, want de schoorsteen moet roken en innovatie moet ergens uit betaald worden. Maar marketing is denk ik ook: de klant op het juiste moment de juiste prijs laten betalen.

aangepast door hans erik
Link naar reactie

De nieuwe strategie (of het nieuwe licentiemodel) lijkt mij wel een prijsverlaging: hoewel we de precieze uitwerking nog moeten zien. 

Het wordt gratis instappen, en je betaalt voor deployment. 

Over de prijsstelling kan je altijd discussiëren, maar ik zou zelf niet durven te beweren dat deze te hoog is. We hebben een kwaliteitsproduct waarmee we serieuze business-value kunnen bouwen. Dat mag wat kosten. 

Link naar reactie
17 hours ago, Marsau said:

Over de prijsstelling kan je altijd discussiëren, maar ik zou zelf niet durven te beweren dat deze te hoog is. We hebben een kwaliteitsproduct waarmee we serieuze business-value kunnen bouwen. Dat mag wat kosten. 

In theorie heb je gelijk. De praktijk is weerbarstig. Die stomme klanten ook! Dat ze dat niet begrijpen...

aangepast door hans erik
Link naar reactie

Klanten zijn per definitie 'stom', want daarom word je ingehuurd 😜

Op 25-5-2022 om 09:52, Banach zei:

Waarom nog voor Claris kiezen wanneer xxx hetzelfde biedt voor dezelfde prijs?

Denk dat een belangrijk punt is dat we de vergelijkende analyse helemaal niet kunnen maken. Ik heb me eerder enorm verbaasd over de relatieve desinteresse onder professionele ontwikkelaars in vergelijkende kennis over ontwikkelplatforms. Vind dat je in je consultant-rol de keuze voor FileMaker moet kunnen onderbouwen, en wellicht ook de prijs rechtvaardigen - of je moet vinden dat je die rol niet hebt.

Uiteindelijk draait het bij elke klant om een business case. 

Als men niet een minimaal deel van de omzet kan dragen voor development en licentiekosten, dan kan dat wat zeggen over de business case. Iedereen wil natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

 

aangepast door Marsau
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...