Ga naar inhoud
  • 0

Apex Blue bij nieuwe layouts


Peter Wagemans

Vraag

Ik heb de vraag in 2021 op fmforums gesteld, maar blijkbaar vinden ze Apex Blue daar een geweldige goeie default voor nieuwe layouts.

https://fmforums.com/topic/108948-apex-blue-can-i-get-rid-of-it-for-new-layouts/

Ikke niet.

Heeft er iemand een idee hier hoe je die default verandert? Met een "default veranderen", bedoel ik niet dat je de layout elke keer aanpast, natuurlijk :-) maar dat je per default iets krijgt dat je zélf op 1 of andere manier instelt.

BTW, het Clarify forum bestaat 20 jaar deze maand. Leuk om even bij stil te staan.

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1

Nog wat op getest, en hier zijn mijn uiteindelijke bevindingen:

1. Vanaf FileMaker Pro 19, als je een tabel bijmaakt, wordt een layout bijgemaakt in de stijl "Apex Blue". Dit gedrag is niet aanpasbaar.

2. Om een layout in een bepaalde stijl aan te maken, selecteer een layout in het actieve window, die de gewenste stijl heeft. Maak dan een nieuwe layout.

Dit werkt zowel in single user mode, als wanneer je op een host bent ingelogd.

Link naar reactie
  • 0

Da’s een hele tijd… voel met gelijk oud… ;o)

 

Sluit me volledig aan bij je zoektocht naar het ‘verwijderen’ van deze vervelende standaardtemplate.

Helaas moet ik gaandeweg constateren dat Claris steeds meer open eindjes laat. Je zou verwachten dat je in de instellingen gewoon kunt aangeven wat de standaard zou moeten zijn voor nieuwe lay-outs. Ongetwijfeld staat het ergens diep verborgen, maar ik zou niet zo weten waar.

Link naar reactie
  • 0

"Het" standaard thema van FileMaker kan je niet wijzigen, maar wél je eigen werkwijze.

Zodra je een bestand aanmaakt kan je voor de allereerste lay-out een thema kiezen (of importeren). Daarna wordt bij de aanmaak van iedere nieuwe lay-out het thema van de lay-out die op dat moment actief is gebruikt.

M.a.w. na aanmaak van een bestand is de eerste stap die je moet uitvoeren: het thema wijzigen .....

Het zou wel ideaal zijn als je net als met de DefaultFields.xml een DefaultThemes.xml zou kunnen maken, met daarin alleen de Themes die je wilt gebruiken én met je standaard-theme ingesteld

Link naar reactie
  • 0
3 minutes ago, menno said:

Zodra je een bestand aanmaakt kan je voor de allereerste lay-out een thema kiezen (of importeren).

En daar zit nu precies het pijnpunt (of beter gezegd zwakke punt) van FileMaker. Er zijn teveel ‘vage’ instellingen die niet altijd even voordehandliggend zijn.

Ik wil bijvoorbeeld altijd mijn velden op naam gesorteerd hebben, en altijd een bepaald grid aan hebben staan. Maar als ik dat niet direct doe bij het maken van de database is het een gedoe om het toch voor elkaar te krijgen. Vooropgesteld dat het überhaupt al lukt.

Dit is precies wel ik bedoel met open eindjes. Er zijn (vaak) wel trucs te bedenken om iets voor elkaar te krijgen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

We werken met automatisering, dan is het niet logisch om steeds opnieuw hetzelfde te moeten doen… daar automatiseren we juist voor…

Link naar reactie
  • 0

Nou ja uh, dat zou dan alleen nodig zijn voor het aanmaken van een totaal nieuw bestand en dat doe ik eigenlijk niet dagelijks, zelfs niet wekelijks. Er zijn m.i. wel zaken die belangrijker zijn, zoals

  • de scriptregelnummer die iedere keer wegvalt
  • het écht kunnen afbreken van een zoekopdracht
  • een betere interface voor de security
  • extern geauthenticeerde accounts per script kunnen toevoegen
  • de schedules in fmserver kunnen sorteren etc. etc. 

Allemaal zaken die ook half af zijn en waar je wél dagelijks tegenaan loopt

Link naar reactie
  • 0

Apex Blue is alfabetisch de eerste, dus ik denk dat FileMaker gewoon de eerste uit de ingebouwde themas kiest.

Als ik een custom theme maak op een lokale file, dan FileMaker afsluit en terug de file open, wordt bij de eerstvolgende nieuwe layout voor dat custom theme gekozen, zélfs als het alfabetisch niet het eerste is.

Waarschijnlijk zit het truukje in… de file lokaal pakken. FileMaker stockeert dan veel meer keuzes als default. Tijd dat ze daar eens werk van maken. Als Claris Studio af is natuurlijk, want dat gaat voor :-)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...