Jump to content
  • 0

Datumnotatie

Tigerbaby

Question

Posted

Ik heb een probleem met de datumnotatie

Telkens ik een datumveld aanmaak geeft hij als notatie automatisch de dagnaam

Hoe kan ik deze standaard op dd/mm/jjjj zetten, zodat ik deze niet steeds hoef te veranderen

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Tigerbaby, je hebt het voor elkaar gekregen om de default-instelling van datumvelden inclusief een dagnaam te zetten. Heel goed, maar blijkbaar niet wat je wilt.

Als je een veld op een layout plaatst, dan neemt dat veld de defaultinstellingen aan.

Om de defaultinstelling van een layoutobject (zoals een veld) te veranderen ga je naar layout-modus.

SELECTEER GEEN OBJECT! (Dus: klik nergens op, of, als er iets geselecteerd staat, klik in het niets.)

Ga nu onder het menu "Format" naar "Date" (mij ontschieten even de Nederlandse termen).

Pas in dat dialoogvenster de instellingen aan.

Omdat je geen enkele object in de layout geselecteerd hebt staan, heb je nu een default-instelling gemaakt.

Dit geldt voor allerlei object-kenmerken die je maar kunt verzinnen.

We zijn vast met z'n allen erg benieuwd, Tigerbaby: met wat voor een soort toepassing ben je bezig?

• 0
Posted

Bedankt Sanne!

Wat voor toepassing ik bezig ben?

Wel, service management voor het bedrijf waarvoor mijn man werkt.

Hoofdbestand is dus: Werf, installateur, onderhoudsfirma, lijst met machines op deze werf, onderdelen van de machines, en alle metingen bij de opstart.

Er zit dus ook een portal met alle correspondentie die erover deze machine is gedaan, een portal met alle foto's van machines, lekken, problemen en nu ben ik dus aan het werken aan een portal met alle interventies die op deze machine gepland worden.

Daarin ben ik eingenlijk nog niet zo ver.

Ik kan dus wel al plannen (het gaat over een 10-tal techniekers in het totaal). Ik heb al een dagview, een weekview. Maar nu ben ik aan het knagen op een weekview per technieker. Voorlopig wil ik niet komen, maar het zal me wel een keer te binnen schieten.

Ik heb trouwens de tip van AvD gebruikt en een kalenderbestand gemaakt met 1 record per dag.

Ach ja, het is allemaal begonnen met de vraag een databaske te maken met het machine en de serienummer. Het is ondetussen uitgegroeid tot een groot project.

Het loopt helaas niet altijd zoals ik het wil. Heb geen boek van Filemaker en ben ook geen programmeur, heb alles gehaald uit voorbeeldjes van het net.

Ik weet zelfs niet of ik wel goed bezig ben, maar het ziet er allemaal leuk uit tot hiertoe en de links die ik gemaakt heb werken, dus...

Ik heb wel wat mannelijke programmeurs gecontacteerd, maar geen van allen kon me helpen

Dus, het mag wel eens gezegd worden

Vrouwen kunnen best hun mannetje staan

• 0
Posted
Maar nu ben ik aan het knagen op een weekview per technieker. Voorlopig wil ik niet komen, maar het zal me wel een keer te binnen schieten.

Een weekview per techieker? Dat kan op eenvoudige manier met de compound-key-techniek (een key field bestaande uit een concatenate van het weeknummer en de technieker-ID). Dynamische views krijg je door via een popup menu zowel het weeknummer als daarna de technieker te selecteren. Simpel, maar bijzonder fraai.

Succes!