Jump to content
  • 0

Toolbars!

Mike

Question

Posted

Ik heb Filemaker 6 onder OS X geinstalleerd en ging geheel gelukkig aan de slag. En wat blijkt: de toolbars zijn niet meer beschikbaar. Ik las al op dit forum dat sommmige de toolbar als een knieval aan de office gebruikers zien maar ik denk daar toch anders over. Bij lay-outs maken zijn die dingen erg handig, vooral de optie "select all by type". Handig om in een keer alle velden te selecteren, of alle tekst, of whatever je allemaal in een keer wil wijzigen. Staat er doodleuk op de filemaker site dat de toolbar functies oook onder het application menu te vinden zijn... mooi niet de select all by type functie.

Ik ben erg boos op filemaker :evil:

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Are there any features that are not supported in FileMaker Pro 6 for Mac OS X?

Toolbars are not supported under Mac OS X, but the items and functions from the Toolbars can be accessed via the application menus.

Tja, 't is inderdaad niet netjes van FileMaker: je eerst een functionaliteit geven en het daarna weer bruut uit je handen trekken. Ik persoonlijk heb de toolbars nooit hoeven te gebruiken: zolang ze nog niet customisable zijn (de knoppen door mijzelf aan te passen) hoeft dat voor mij ook niet.

Voor het selecteren van objecten op een layout per type:

Om alle objecten te selecteren gebruik je het menu Bewerken > Alles Selecteren (toetsenbordcombinatie: CMND-A).

Om alle objecten van een bepaald type te selecteren, zorg je ervoor dat je eerst één object hebt geselecteerd, bijvoorbeeld een veld. Houdt dan de option-toets (de toets met "Alt" of het "steelpannetje" erop) ingedrukt, en ga dan naar Bewerken > Alles Selecteren (toetsenbordcombinatie: ALT-CMND-A).

Nu zijn alle velden van je layout geselecteerd.

Dit werkt met alle typen op je layout: selecteer een stukje tekst > opt-cmnd-A > alle teksten op je layout zijn geselecteerd.

Heb je meer moeite met dingen, dan kun je altijd hier op het forum terecht, Mike ...

Boos worden op FileMaker omdat je niet zo snel een oplossing weet, tja, ach, ..., lijkt mij dat je je energie beter kunt gebruiken ...

• 0
Posted

Oh, ik kom iets raars tegen.

Als ik met de Nederlandse FileMaker Pro 6.0v4 de optie-toets ingedrukt hou, en dan naar het menu Bewerken ga, dan zie ik geen "Alles Selecteren" meer staan. Op die plaats staat nu "Vorige Selectie". Klik je daarop, dan wordt je niet de vorige selectie gegeven, maar - zoals ik beschrijf - worden alle objecten van het geselecteerde type geselecteerd.

Hou ik bij de Engelse versie de optie-toets ingedrukt en ga ik naar het menu "Edit" dan staat daar netjes "Select Same".

Lijkt me een gevalletje van een verkeerde vertaling!

• 0
Posted

Oh, en wat ook leuk werkt:

Als je zowel een veld als een stukje tekst hebt geselecteerd, dan zal bij opt-com-A alle teksten en velden geselecteerd worden, maar niet de andere typen.

Met andere woorden: het werkt ook als je meerdere typen geselecteerd hebt.

• 0
Posted

Maar uiteindelijk heeft Mike wel een beetje gelijk natuurlijk :

En wat blijkt: de toolbars zijn niet meer beschikbaar.

Ze mogen wat mij betreft verouderde en achterhaalde functies weglaten bij upgrades (bvb de Today-functie) maar in de layouttools moeten ze toevoegen ipv schrappen.

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om in OS X een toolbar te voorschijn te toveren ...

• 0
Posted (edited)
Het kan toch niet zo moeilijk zijn om in OS X een toolbar te voorschijn te toveren ...

En dat is het nu juist wél, omwille van allerlei technische beperkingen. Wie daaraan schuld heeft, laat ik in het midden, maar geloof me, als ze het hadden gekund, dan hadden ze het gedaan. Je kan van de FileMaker-scheppers heel wat zeggen, maar niet dat ze fundamenteel van slechte wil zijn. Soms wel wat overhaast, soms zelfs gewoon verstrooid naar het domme toe (zoals bij de vergrote dialoogbox, waar het enige dat groter wordt de witzone rechts is, zodat je langere scriptnamen nog altijd gedeeltelijk verborgen blijven). Dat is pas erg(erlijk).

specifybutton.thumb.jpg.d34c618c8b3e5a36adcf1d8bc75babde.jpg

Edited by Guest
  • 0
Posted

Toevallig zijn ze aan de andere kant van de planeet ook bezig over die dingen (zoals de toolbars) die onder OSX plots niet meer werken:

"The FMP 6 code base is old, and I do not expect that it will work without issue on these later versions."

"Okay, I think you're confirming that the faulty nav buttons and the disabled scroll bars are incompatibilities between Panther & FM6.