Ga naar inhoud
  • 0

Installatie FMServer 19.5.1 op Ubuntu 20.04LTS


hans erik

Vraag

In navolging van mijn eerdere post over FMS19.3 op Ubuntu 18.04, heb ik hetzelfde gedaan met FMS19.5. Als volgt:

- Virtual Box 6.1 > Nieuwe VM, opletten dat je voldoende RAMgeheugen instelt (4+ GByte), een vdi van 40GByte, netwerk op Bridged. Dat laatste is heel belangrijk, anders is je server niet toegankelijk.

- Ubuntu 20.04 LTS iso file gedownload en geïnstalleerd.

- daarna ook nog de Virtual Box Guest additions installeren, de Ubuntu updates draaien en klaar.

Dan:

FMServer 19.5.1.43 gedownload en unzipped. Let op: de downloadlink is https://downloads.claris.com/esd/fms_19.5.1.43_Ubuntu20.zip (dat Ubuntu20 moet er dus achter).

Daarna de install. Dat gaat helemaal goed, vervolgens kun je vanuit je Mac met Chrome de admin console openen: https://<ip adres>/admin-console. NB met Safari lukt het niet om het Claris Default Certificate te activeren. Chrome doet het wel. En ziedaar: alles werkt, inclusief webdirect en de dataAPI.

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Gewoon: Virtual Box op een MacBookPro, Intel uiteraard. Met een M1 valt er niks te virtualiseren, schijnt het.

NB het diskimage staat op een externe SSD, een Samsung T5, via USB-C. Je moet overigens geen andere gekke dingen doen, want zo’n VM slurpt wel veel resources.

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0

Nee, emulatie en virtualisatie zijn 2 verschillende dingen. Bij virtualisatie worden de instructies rechtsreeks naar de CPU doorgegeven, bij emulatie worden ze vertaald.

Virtual Box kan alleen met een Intel processor overweg, helaas. Parallels Desktop is aangepast: het doet emulatie op een M1 Mac, en Virtualisatie op een Intel Mac.

Link naar reactie
  • 0

Parallels Desktop virtualiseert  OSsen die ARM ondersteunen op de M1, zo heb ik hier de ARM versie van Windows 11 draaien op mijn M1, deze versie doet een goede poging om 64 bits Intel programma's te emuleren. Zo heb ik FileMaker 11, 13 17 en 19 draaien. 

Ubuntu 20.04.2 ARM64 kan ook onder Parallels worden geïnstalleerd dus die heb ik voor de lol ook even geïnstalleerd. Als ik echter de FileMaker server voor Ubuntu wil installeren dan meld 'ie dat onderdelen niet geïnstalleerd konden worden 'is not installable'. Aan de extensie amd64 te zien is de Ubuntu versie van FileMaker een Intel versie, dus zolang Claris geen Ubuntu ARM versie uitbrengt werkt dit niet onder de M1 (gelukkig kan ik wel de Mac versie gebruiken die native draait op de M1)

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...