Ga naar inhoud

Stille launch van FileMaker 19.6.1


Marsau

Aanbevolen berichten

Bijna onopgemerkt.. Maar toch een aanzienlijke update, is mijn indruk.

Als Claris Partner is deze release mij in eerste instantie ontgaan, en dat is voor het eerst...

Transactionaliteit in FileMaker is verder uitgewerkt, en dat belooft wat mij betreft veel goeds.

Zie interessant artikel van Proof + Geist:

https://www.proofgeist.com/blog/2022/11/30/transactions-in-filemaker-19-6-part-1 

 

aangepast door Marsau
Link naar reactie
2 hours ago, Marsau said:

Als Claris Partner is deze release mij in eerste instantie ontgaan, en dat is voor het eerst...

We hebben er bericht van gekregen (vorige week)…

Met name om 1 speciale feature heb ik mijn (test)server inmiddel bijgewerkt naar de nieuwe versie: een backup schedule voor het maken van alleen een clone… dat ze daar zo lang over hebben moeten doen om in te bouwen!

Spijtige alleen is dat hij hem niet in de backup-map zet als je daar een eigen map voor aangemaakt hebt, maar verder topfunctie! Kan een hoop tijd schelen.

Link naar reactie
6 uren geleden, bigbadwolf zei:

Spijtige alleen is dat hij hem niet in de backup-map zet als je daar een eigen map voor aangemaakt hebt

Dan heb je dat niet helemaal correct ingesteld. Op mijn ontwikkel-mac heb ik fms 19.6.1 als volgt ingesteld:

  1. De standaardbackupmap is: filemac:/Macintosh HD/Users/menno/fmserverdata/Backups/Regular/
  2. De clonesonlybackup is nu: filemac:/Macintosh HD/Users/menno/fmserverdata/Backups/ClonesOnly/

Zoals je ziet stuur ik alles naar de map Backups, maar heb daarbinnen hoofdgroepen aangemaakt:

  1. Regular
  2. Progressive
  3. ClonesOnly

Dit was voorheen toen we de ClonesOnly nog niet hadden ook al nodig, omdat anders de backups niet lukten. Voor de nieuwe feature ClonesOnly werkt het precies hetzelfde :-) 

Link naar reactie

Heerlijk die toevoeging om het datumformaat op lokaal  te kunnen zetten bij het ophalen van records via de Data API. Eindelijk kan ik e.e.a. aan functies schrappen en hoef ik mij er geen zorgen meer om te maken.

OH WACHT! Het is FileMaker en dit is de eerste implementatie van een nieuwe functie. Grote kans dat het niet werkt als verwacht! En ja hoor: geen voorloopnullen bij dag en maand terwijl dit wel zo in de systeeminstellingen van de client staat ingesteld. Hmm, toch nog maar even de oude functies hiervoor handhaven.

Link naar reactie

De standaardbackupmap is bij mij: 

filemac:/Macintosh HD/Users/menno/fmserverdata/Backups/

In die map heb ik mijn eigen mappen geplaatst en die heb ik bij de definitie van de backup weer ingegeven:

image.png.d7cf4cbf9e6c49cb5b231772b3f189df.png

Let op dat je geen backup definiëert naar een map die in een andere schedule al een backupmap is, want dan geeft fms aan dat het pad invalid is :-) 

Link naar reactie

Ja dat klopt en dat had ik eerlijk gezegd niet geregistreerd. Ben zo gewend geraakt aan dat zaken net niet af zijn, dat ze me niet eens meer opvallen, hahaha. 

Het is nou eenmaal zo dat niet alles volledig af is en daardoor vallen foutjes je soms niet eens op. Ik maak me er maar niet druk over, zonde van de energie.

Ben als kerstvakantieproject begonnen met de admin-api v2 (voor FMS 19.6) en daar mist ondanks de vele toevoegingen nog steeds het nodige. M.a.w. er is nog steeds geen interface beschikbaar waar je een FMServer volledig mee kan beheren. Je hebt nog steeds de combinatie webbrowser, admin-api en cli nodig. Ook hiervoor geldt weer: niet druk over maken...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...