Ga naar inhoud
  • 0

Standaardteksten (soort tekst-engine)


Berry Honing

Vraag

Beste allemaal, ik hobby momenteel vrijwillig wat bij voor een advocatenkantoor, waar mijn vrouw werkt. 

De dames daar hebben best wel wat standaardteksten (heb ik het wel over tientallen en in meerdere talen) en het zou fijn zijn als we daar wat mee zouden kunnen in de richting van standaard-PDF's met daarop wisselende data (b.v. namen etc.)
Nu kan ik voor ieder bericht een aparte layout aanmaken en dan die extra data er als <<naam>> tussen voegen, maar dat geeft a. veel werk en b. veel flexibiliteit. Dus ik zoek een manier om van tekst1 naar tekst2 te komen en die (doorgerekend) bovenop een standaardachtergrond. Althans: ik denk dat je iets moet verzinnen wat je moet doorrekenen om tot een resultaat te komen. 

Voor mijn eigen bedrijf heb dit soort oplossingen ook wel, maar dan in standaardvorm, d.w.z. onveranderlijk. 

Het zou leuk zijn als zo'n tekst-engine tot stand zou kunnen komen, zowel in de richting van gegenereerde standaardovereenkomsten als in de richting van e-mail met gepersonaliseerde PDF's, zonder dat ik daarvoor dus 500.000 layouts hoef te maken.

Stel gerust vragen, misschien ben ik niet overal voldoende to the point. Het idee zweeft door mijn hoofd, zonder dat het materialiseert. 

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 2

Ja, het gaat zeker over het beheer van tags en standaardteksten. :-)

Ik weet dat mijn bijdrage te ver strekt, maar schets graag wat mogelijk is. De technische uitwerking moet je maar even vergeten, maar hou dit vast:

- er is een scherm om tags aan te maken en te editen. Daarin wordt o.m. gespecificeerd hoe de tags vervangen moet worden.

- er wordt een calculatie samengesteld die de tags vertaalt naar een eindtekst voor gebruik. 

- er is een scherm om sjabloonteksten te schrijven. De beschikbare tags kunnen naar de sjabloontekst gesleept worden.

Heb ter verduidelijking twee screenshots van beide schermen bijgesloten.

De hele opzet is gebaseerd op de Evaluatie-functie. De enorme kracht van deze functie is dat ie een opgegeven calculatie-tekst kan opvatten als een calculatie, wat duizelingwekkende mogelijkheden creëert. Wel is het natuurlijk zaak om een syntactisch juiste calculatietest aan te bieden, anders werkt het niet. 

edit standaardteksten.jpg

Sjabloon editor.jpg

Link naar reactie
  • 0

Laat ik direct even verduidelijken... de medewerkers in kwestie schrijven in de tabel standaardteksten hun tekst, mét daarin de placeholder tekst. (Dat is eigenlijk het enige wat ik ze moet leren, dat ze dat ook 'exact' doen.) Ze schrijven deze weg onder onderwerp en mss nog meerdere variabelen, zodat we overeenkomsten kunnen maken willen we de tekst ophalen. 

Het is de bedoeling dat die placeholder teksten vervolgens opgehaald/ingeladen worden, waarna je er mee kunt doen wat je wil, richting Word, op een achtergrond plaatsen zodat je er PDF van kan maken etc. etc. etc. Eigenlijk op de manier zoals we het nu in een vaste layout doen met de <<xxx>> wijze. 

Je kunt je voorstellen dat zoiets veel tijdwinst gaat opleveren binnen zo'n kantoor omdat je niet steeds bezig bent om data/gegevens over te brengen, je voorkomt ook fouten daarmee. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dit inderdaad doen met placeholder tags in de tekst bv:

Beste [VOORNAAM],

Hierbij sturen wij je [ITEM] blah blah blah

Daarna gebruik je de substitute functie om de gegevens in te vullen in de tekst:

substitute( tekst

;["[VOORNAAM]" ; veldvoornaam]

;["[ITEM]" ; velditem]

)

Daarna zou ik het resultaat nog tonen zodat er nog wijzigingen gedaan kunnen worden in de tekst en dan op een layout met achtergrond plaatsen om een pdf te maken

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Infomatics zei:

Ik zou dit inderdaad doen met placeholder tags in de tekst bv:

Beste [VOORNAAM],

Hierbij sturen wij je [ITEM] blah blah blah

Daarna gebruik je de substitute functie om de gegevens in te vullen in de tekst:

substitute( tekst

;["[VOORNAAM]" ; veldvoornaam]

;["[ITEM]" ; velditem]

)

Daarna zou ik het resultaat nog tonen zodat er nog wijzigingen gedaan kunnen worden in de tekst en dan op een layout met achtergrond plaatsen om een pdf te maken

Jij zit dezelfde richting uit te denken als ik... Ik zat dus te denken aan Tekst1, omzetten naar Tekst2 (of vanuit 2 naar tekst3, maar is de kunst om het in 1 stap te doen). En dan moet je van die substitute functie een soort standaard script maken waarbij je alle mogelijkheden die er dan zijn (en dat zullen er best wat zijn) steeds weer opnieuw kan gebruiken.

Ik ga hier eens mee stoeien. Zijn mooie dagen om juist dit soort dingetjes uit te vinden. 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit werkt al... ophalen uit andere tabellen nog niet, maar dat is kwestie van de relaties goed leggen. Ik zit te denken aan de volgende stap... een tabel met de omzettingen. Dus:

Textplaceholder      Veldverwijzing
^NAAM                    Contactpersonen::naam
^PRIJS                     Projecten::prijs

etc.

Deze dan binnenhalen als een set variable en pasten in die substitute formule o.i.d. 

Dan hoef je niet steeds die formule of dat script aan te passen, maar kan die database steeds verder groeien met om te zetten termen. (Lees nu dat Banach ook zoiets zegt..., dat las ik te laat...)
 

Klinkt dit plausibel c.q. haalbaar?

aangepast door Berry Honing
Link naar reactie
  • 0

Klinkt goed. Pasten in Substitute hoeft m.i. niet. Je kunt Evaluate gebruiken:

Substitute (tekstveld; textplaceholder; Evaluate (veldverwijzing))

Hierbij bevat veldverwijzing b.v.  de letterlijke tekst "Contactpersonen::naam". Evaluate zorgt er dan voor dat de naam van de contactpersoon wordt opgehaald.

aangepast door Banach
-
Link naar reactie
  • 0

Leuk dit te lezen.
Ik bouw geregeld een soort standaardteksten editor. Waarbij je als developer centraal de tags definieert (aparte tabel) en een tekstveld waarin je de calculatie text zet, eventueel samengesteld door verschillende ‘substitute’ elementen die je ook in die tabel kwijt kan.  Elke substitute kan een hele specifieke vertaling vergen, dus daarin kan ook wat logica zitten. Zeker als je rekening moet houden met verschillende contexten.

Met een eenvoudige ‘evaluate’ van de calculatie (die je dus kan editen zonder de database definitie te openen) kan je het resultaat zien, wat dus de editor omgeving compleet maakt. 

Het mooie van deze aanpak is dat de schrijver van de sjablonen tegelijk alle tags kan zien (met eventuele meta-informatie), zelfs de tags naar de sjabloon tekst kan slepen, en het resultaat van die tekst (door ook tegelijk een voorbeeld input te kiezen)

je hebt dan alleen nog maar een tabel met de standaardteksten nodig. Die je vervolgens weer kan koppelen aan de toepassingen. 

Je kan verschillende contexten koppelen aan de tags, maar ik kan me in jouw geval voorstellen dat die steeds dezelfde is. 

Van de betreffende evaluate kan je een CF maken die je snel overal waar nodig kan toepassen, zodat je bij het genereren van teksten in verschillende scripts slechts een snelle/eenmalige implementatie kan doen. 

aangepast door Marsau
Link naar reactie
  • 0
7 uren geleden, Marsau zei:

Leuk dit te lezen.
Ik bouw geregeld een soort standaardteksten editor. Waarbij je als developer centraal de tags definieert (aparte tabel) en een tekstveld waarin je de calculatie text zet, eventueel samengesteld door verschillende ‘substitute’ elementen die je ook in die tabel kwijt kan.  Elke substitute kan een hele specifieke vertaling vergen, dus daarin kan ook wat logica zitten. Zeker als je rekening moet houden met verschillende contexten.

Met een eenvoudige ‘evaluate’ van de calculatie (die je dus kan editen zonder de database definitie te openen) kan je het resultaat zien, wat dus de editor omgeving compleet maakt. 

Het mooie van deze aanpak is dat de schrijver van de sjablonen tegelijk alle tags kan zien (met eventuele meta-informatie), zelfs de tags naar de sjabloon tekst kan slepen, en het resultaat van die tekst (door ook tegelijk een voorbeeld input te kiezen)

je hebt dan alleen nog maar een tabel met de standaardteksten nodig. Die je vervolgens weer kan koppelen aan de toepassingen. 

Je kan verschillende contexten koppelen aan de tags, maar ik kan me in jouw geval voorstellen dat die steeds dezelfde is. 

Van de betreffende evaluate kan je een CF maken die je snel overal waar nodig kan toepassen, zodat je bij het genereren van teksten in verschillende scripts slechts een snelle/eenmalige implementatie kan doen. 

Het is altijd grappig hoe de communicatie over en weer verloopt. Ik heb dat met mijn Filemakerende collega, maar ook met een externe adviseur. En dan probeer ik het ook nog eens aan de dames op kantoor uit te leggen wat ik aan het doen ben, in het Spaans (kansloos natuurlijk). Het is soms erg lastig een idee over te brengen. Ik heb voor 80% geen idee waar je het over hebt hierboven, het zal wel over hetgeen gaan waar ik mee bezig ben. Misschien moet ik die functies eens goed bestuderen (met name 'evaluate') en dan je bijdrage nog eens bestuderen. Ik weet al wel dat ik een tag portaaltje ga opnemen in de layout. 

Hoewel ik met versie 2.1 gestart ben, blijf ik mezelf een goedwillende amateur vinden. Afgezien daarvan: mijn fabriek draait op die FM modules en we verdienen ons geld er mee. (Filemaker technisch is er wel e.e.a. op aan te merken... maar het gaat om het resultaat...)

Link naar reactie
  • 0
Op 28-12-2022 om 15:17, Marsau zei:

Ja, het gaat zeker over het beheer van tags en standaardteksten. :-)

Ik weet dat mijn bijdrage te ver strekt, maar schets graag wat mogelijk is. De technische uitwerking moet je maar even vergeten, maar hou dit vast:

- er is een scherm om tags aan te maken en te editen. Daarin wordt o.m. gespecificeerd hoe de tags vervangen moet worden.

- er wordt een calculatie samengesteld die de tags vertaalt naar een eindtekst voor gebruik. 

- er is een scherm om sjabloonteksten te schrijven. De beschikbare tags kunnen naar de sjabloontekst gesleept worden.

Heb ter verduidelijking twee screenshots van beide schermen bijgesloten.

De hele opzet is gebaseerd op de Evaluatie-functie. De enorme kracht van deze functie is dat ie een opgegeven calculatie-tekst kan opvatten als een calculatie, wat duizelingwekkende mogelijkheden creëert. Wel is het natuurlijk zaak om een syntactisch juiste calculatietest aan te bieden, anders werkt het niet. 

edit standaardteksten.jpg

Sjabloon editor.jpg

Dit is wel waar ik naar zoek ja... 

1. Tabel standaardteksten: die is er al.

2. Tabel teksttags: die moet ik nog maken; als portaal toe te voegen aan de standaardteksten layout. Tekst-tags gaan in de standaardtekst.

3. De standaardtekst wordt vervolgens verwerkt en verschijnt in de tekst-engine tabel, waarna je er van alles mee kunt doen in de richting van op briefpapier plakken, PDF van maken en bewaren/mailen, mailteksten, evt. iets als RTF of word exporteren (standaardcontracten!!) etc.

4. Dat evaluate moet ik echt nog zien te begrijpen, want je gaat naam, voornaam en overige persoonlijke data ophalen uit de contactpersonentabel, zaken gerelateerd aan de betreffende onroerend goed transactie uit de projecten database.

 

Ik moet weer even een paar uur ongestoord aan dit kunnen werken. Dat is over het algemeen altijd het beste. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf een compleet systeem gebouwd voor scheidingsmediators: het bouwt complete documenten (convenant, ouderschapsplan, diverse overeenkomsten en formulieren) op aan de hand van standaard teksten met placeholders (die ik 'tokens' noem, deze hebben de vorm %{naam_mediator} bijvoorbeeld).

Het werkt als een tierelier, maar is uiteraard best complex omdat er zoveel variabelen zijn. Een hoop juridische teksten, met de mogelijkheid dat mediatros hun eigen versie aanmaken (als ze eigenwijs genoeg zijn).

Als je me een PB stuurt wil ik het je wel laten zien.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...