Jump to content
  • 0

Database over wieleruitslagen

wief

Question

Posted (edited)

Dit zijn de velden ,met tussen haakjes een voorbeeld van een record.

JAAR(2003)-Renner(Jan Ulrich)-Wedstrijd(Ronde van Frankrijk)-Plaats(2)Ritten(1).

Zo heb ik al meer dan 8000 records,nu zou ik een relationele database willen maken om de renners en de wedstrijden apart te kunnen bekijken en printen.Ik zou bv. een bestand willen met het palmares over de renners en een bestand over de verschillende wedstrijden.Graag iemand die mij kan helpen? Ik geraak maar niet verder in de gebruikershandleiding van FM Pro 5

Bedankt Sanne en Rony voor jullie heel goeie tips. Ik heb alles gedaan wat jullie voorgesteld hadden,en ben er toch uitgeraakt met andere layouts te maken in één bestand.Dus hetgene Rony voorstelde om met subresume's te gebruiken en de sorteringen uit te voeren. En ik moet zeggen ,het zijn zéér overzichtelijke rapporten geworden.Nogmaals dank voor de moeite die jullie voor mij gedaan hebben.

Groetjes wief

Edited by Guest

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

twee mogelijkheden :

1. met relaties zou ik het volgende maken :

een database wedstrijd

een database renners

een database uitslagen

de database wedstrijd heeft minstens volgende velden :

wedstrijdID, wedstrijdnaam, jaartal

de database renners heeft minstens volgende velden :

rennersID, rennersnaam

de database uitslagen heeft minstens volgende velden :

wedstrijdID, rennersID, uitslagID (waarbij UitslagID een samenstelling is van wedstrijdID en rennersID) en uitslag.

maak hier nog een paar opzoekvelden zoals rennersnaam, wedstrijdnaam, jaartal enz.

in de database uitslagen kan je dan terugvinden :

- wie deelnam aan welke wedstrijd (obv wedstrijdID en rennersID)

- alle uitslagen van één renner (obv rennersID)

- alle winnaars (obv uitslag)

- alle renners uit één wedstrijd (obv wedstrijdID)

- enz.

welke relaties heb je daar minstens voor nodig :

- tussen wedstrijd en renners : sleutel = wedstrijdID

- tussen wedstrijd en uitslagen : sleutel = wedstrijdID

- tussen renners en uitslagen : sleutel = rennersID

dit is een summiere schets van wat je op gang zou moeten kunnen zetten, maar het wordt heel snel veel complexer dan dit.

2. alternatief :

met wat layout-werk (résumégedeeltes) en de juiste zoekopdrachten in combinatie met de geijkte sorteringen, geraak je ook daar waar jij het wil, in één bestand zonder relaties.

• 0
Posted

Goh Wief, wat een enorm werk moet dat zijn geweest: 8.000 records. Je zult vast wel trots op jezelf zijn! En terecht, natuurlijk.

Als ik het zo lees, dan denk ik dat je nog nooit een relationele database in FileMaker hebt gemaakt?

Misschien kun je met iets heel eenvoudigs beginnen:

- Maak een database "Wedstrijd.fp5" met een veld "Wedstrijdnaam".

- Maak een record waar in "Wedstrijdnaam" het gegeven "Ronde van Frankrijk" staat ingevuld.

- Ga nu naar Defineer Relaties en probeer daar een relatie te leggen met jouw grote bestand: aan de linkerkant kies je dan veld "Wedstrijdnaam" uit Wedstrijd.fp5, aan de andere kant kies je voor "Wedstrijd" uit Alles.fp5.

- Als dat gelukt is, kijk je naar je database: potjandorie, er is niks te zien!

- Ga naar de layout en plaats daar een "portaal": dat is het tooltje wat rechts naast het knopje voor het maken van buttons zit, klik-en-sleep op je layout.

- Als het portaal gelukt is, plaats je in de bovenste regel (de witte regel) van de portaal een veldje. Dat veldje moet je NIET uit je eigen database halen, maar uit de database "Alles.fp5". Dus als je een veldje plaats, helemaal bovenaan niet "Huidige database" maar kiezen voor de naam van de relatie die je net hebt gemaakt: dan verschijnen de velden van de andere database: Alles.fp5.

- Plaats bijvoorbeeld het veldje "Jaar" eens in de portaal: ga terug naar bladermodus, dan zie je, als alles goed is gegaan, alle jaren waarin de wedstrijd "Ronde van Frankrijk" in jouw database Alles.fp5 voorkomt.

- Plaats daarachter dan het veldje "Renner" in de portaal: je ziet nu bij die jaren van de Ronde van Frankrijk de renners staan.

Is dit begrijpelijk? Of praat ik juist teveel Jip-en-Janneke-taal? Het is vaak lastig om de goede toon te vinden als je met een onbekend iemand praat ...