Ga naar inhoud

Jan 2023 Webex webinar Claris


Lutmers

Aanbevolen berichten

Moeten we ons oprecht zorgen maken waar vriend Brat mee bezig is. 
Ziet hij het zelf nog wel zitten? Waar is de energie van hem gebleven waar hij zo denderend mee binnen kwam?
We werden nu - in het nieuwe jaar - getrakteerd op maar liefst 45 min. zeer matige presentatie.
Bijzonder weinig nieuws onder de zon en een de hoeveelste 'strategische' marktbenadering' switch hebben we nu moeten aanhoren?

Ben benieuwd wat - het handje vol overgebleven Nederlandstalige Filemaker programmeurs - er van vonden?

Link naar reactie

Gelukkig kan je op youtube de snelheid op 2x zetten. Ze werken hard aan Claris Studio en daar ligt kennelijk de belangrijkste focus. Voor de mensen die wachten op 'Freemium' of 'Free tier' versie, die wordt in de komende weken tot maanden uitgerold. Hetzelfde als dat ze al ¾ jaar zeggen en dus wat jij zegt @Lutmersweinig nieuws en weinig 'geestdrift' van de kant van Claris en dat is jammer.

Ik hoop dat ze ook het 'klassieke' platform blijven ontwikkelen, want niet alles kan in de cloud. Voor sommige zaken is 'een server bij een hosting in eigen land' niet voldoende, daar is 'on premises' een absolute vereiste.

Aan de 'on premises' versie zal in de toekomst mogelijk niet zoveel te verdienen zijn, maar de veelzijdigheid en de inzetbaarheid van FileMaker zijn altijd de sterkste 'selling points' geweest. Als ze op termijn afstappen van 'on premises' dan verdwijnt ook de meerwaarde van Claris, want dan bieden ze voor de beslissers niets méér dan andere leveranciers. 

Hopelijk heeft die gratis versie inderdaad het gewenste effect van de lagere drempel, zodat er meer ontwikkelaars mee starten. Voor de continuïteit is dat alleen maar goed, want we willen absoluut geen platform dat binnen enkele jaren uitsterft. Nieuwe én bestaande klanten moeten de garantie hebben dat het platform blijft bestaan.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb de NFR versie geïnstalleerd, Claris Pro 40 en ook Claris Server 40.
Zo te zien exacte kopieën van hun FileMaker neefjes: zelfde hinderlijke tekortkomingen, performance vergelijkbaar. Bij Claris Server zijn ze nog vergeten de console helemaal aan te passen, die vermeldt nog Claris FileMaker Server.


Ik vermoed dat het File Format ook precies hetzelfde is en dus nog gebruik maakt van de draco engine, en dat de 'conversie' betrekking heeft op twee zaken:
1. Overal wordt XML in de layouts en scripts geschoven als dat nog niet gebeurd is (bij FMP19 bestanden denk ik wel, maar oudere .fmp12 bestanden zijn vaak nog niet helemaal ge-XML-ed).
2. De minimaal vereiste versie wordt naar 40.0 opgekrikt, zodat je het niet meer kunt openen met FMP19 en eerder. Gezien de huidige versie van 19.6 hebben ze dus theoretisch nog 19 versies te gaan met de oude FileMaker voordat ze in versieproblemen komen. Ik heb geprobeerd te achterhalen of ik ergens een string '40.0' kon vinden zodat ik het bestand kon terugzetten, maar helaas.

Misschien heb ik iets verkeerd gedaan maar ik ben bij de conversie wel alle gebruikers kwijtgeraakt. De Access Privileges zijn er wel en vermelden braaf de gebruikers, maar de FMP accounts zelf zijn uitgegumd.

Maar ze willen natuurlijk voorkomen dat je met die oude spullen blijft werken. Teruggaan is nl. geen optie.

NB stokpaardje: ik had graag native support voor SVG gezien....

 

aangepast door hans erik
Link naar reactie
58 minutes ago, hans erik said:

Misschien heb ik iets verkeerd gedaan maar ik ben bij de conversie wel alle gebruikers kwijtgeraakt. De Access Privileges zijn er wel en vermelden braaf de gebruikers, maar de FMP accounts zelf zijn uitgegumd.

Vooralsnog ben je verplicht om met een Claris account in te loggen… hoe dom kun je zijn om dat af te dwingen? Stel ik heb geen internet? Dan kan ik dus niet meer bij mijn eigen bestanden!

Wat ook bijzonder storend is is het ontbreken van migratietools. Zolang die niet beschikbaar zijn is de drempel om over te stappen wat mij betreft erg groot.

Link naar reactie
Op 6-2-2023 om 15:57, hans erik zei:

Ik heb de NFR versie geïnstalleerd, Claris Pro 40 en ook Claris Server 40.

Goeiemorgen.

Hans Erik, waar heb je die NFRs gedownload? Ik dacht dat ze nog in het "gebakken lucht" stadium zaten. Enige idee waar die "40" versie vandaan komt?

42, dat zou ik nog snappen, maar 40…

Ook dat woordje "Pro". Als ze dan toch alle namen veranderen, waarom dan niet simpelweg "Claris Client", of is de server versie misschien niet Pro? Verwarrend :-) Misschien dat ze straks de developer versie "Claris Max" noemen.

Wat de toespraken van Claris betreft, die kan je ook met chat GPT maken. Wanneer gaan ze bij Claris terug interessante dingen zeggen?

image.thumb.png.ffdd5b09b751c350b9637dfd777f0837.png

 

Link naar reactie

Peter

Ik heb op 31 januari een email van noreply@claris.com gekregen (Welcome to your Claris Partner NFR license for Claris) met allerlei links. Eerst liep ik vast ( de link naar Claris Studio)  maar toen heb ik de downloads knop geprobeerd en ziedaar ik kwam met mijn ClarisID in een mooie pagina met downloadbuttons terecht.

clrsprtnr.png

Link naar reactie
On 2/6/2023 at 4:58 PM, bigbadwolf said:

Vooralsnog ben je verplicht om met een Claris account in te loggen… hoe dom kun je zijn om dat af te dwingen? Stel ik heb geen internet? Dan kan ik dus niet meer bij mijn eigen bestanden!

Ja, zonder ClarisID en internet aansluiting kom je nergens. Mede gezien het gebrek aan nieuwe functionaliteit blijft het voor mij voorlopig bij uitstapjes, geen instapjes.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...