Jump to content
  • 0

Exporteer 'volgorde'

Duckie

Question

Posted

Ik heb een probleemje met de volgorde waarin Filemaker gegevens exporteert naar Excel. De situatie is als volgt:

Parentfile met computers (hostname, ip nummer, etc.)

Childfile met software (geinstalleerde paketten per pc)

Filemaker exporteert de gegevens wat mij betreft wel netjes en logisch, de gerelateerde softwareregels zijn immers records en geen velden:

• G5_01,192.168.10.123,Filemaker Pro
    ,,Servoy
    ,,Lotus Notes
    G5_02,192.168.10.125,Etc.

De opdrachtgever wil echter graag dat de software achter elkaar komt te staan in kolommen 8O Nu is daar wel een oplossing voor te bedenken met een flink aantal calculated fields (ca. het maximaal aantal gerelateerde records) maar dat is natuurlijk een beetje geschiedenisvervalsing :wink: Heeft iemand een elegantere oplossing?

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

je zou het misschien kunnen doen met een berekeningsveldje dat de functie ValueListItems (dbname; valuelist) bevat. De waardenlijst bevat dan de gerelateerde waardes uit het veld "software" op basis van het veldje Hostname. Daarna de Returns vervangen door een andere separator. Als je dan dit berekeningsveld exporteert, staan de softwarepakketten na elkaar met telkens een separator tussen.

of is dit te simpel ? ik heb het niet getest.

• 0
Posted

net bedacht in de tandartsstoel :

je geraakt er ook met Go To Related Records, daarna een Copy All Records in je Childfile, die je dan plakt in je ParentFile. Substitute er op loslaten voor de separator, en je hebt wat je hebben moet.

of speelt de verdoving me nog parten ... ?

• 0
Posted

Thx Rony! Die verdoving doet blijkbaar wonderen :wink:

De eerste optie had ik al uitgeprobeerd, en werkt... maar de export verloopt vervolgens met ongeveer één record per minuut, dus helaas geen optie.

De tweede optie ga ik zeker even proberen :D

• 0
Posted
De eerste optie had ik al uitgeprobeerd, en werkt... maar de export verloopt vervolgens met ongeveer één record per minuut, dus helaas geen optie.

het lijkt me sterk dat de funktie ValueListItems hier iets mee te maken zou hebben.

• 0
Posted

het lijkt me sterk dat de funktie ValueListItems hier iets mee te maken zou hebben.

Ik vrees toch van wel. De huidige software db heeft ongeveer 98000 regels die niet allemaal relevant zijn voor de export. De relatie is dus ook nog gefilterd. Ook als ik het berekende veld ergens op een layout zet duurt het koffie^x voordat de pagina geladen is :wink:

• 0
Posted
    ,,Servoy
    ,,Lotus Notes

De opdrachtgever wil echter graag dat de software achter elkaar komt te staan in kolommen.

Ben je er al uit, Duckie? Ik wil wel meedenken, maar snap nog niet 100% waar je precies heen moet. Heb je een plaatje van hoe het moet worden?

• 0
Posted

De tweede optie heeft trouwens tot gevolg dat alle gerelateerde records volledig worden gekopieerd, en niet alleen de velden die weergeven worden in het portal.

Wat wel nog zou kunnen is een goto portal row first > loop > copy > next > etc. etc. Helaas is dat ook weer een beetje tricky 8O

• 0
Posted
    ,,Servoy
    ,,Lotus Notes

De opdrachtgever wil echter graag dat de software achter elkaar komt te staan in kolommen.

Ben je er al uit, Duckie? Ik wil wel meedenken, maar snap nog niet 100% waar je precies heen moet. Heb je een plaatje van hoe het moet worden?

Misschien maakt de bijgevoegde afbeelding het wat duidelijker. Je kunt in html de lijst niet 'uittabben' :?::wink:

Excelsheet.jpg.760716b032230eca5bc29f09badb21be.jpg

• 0
Posted
De tweede optie heeft trouwens tot gevolg dat alle gerelateerde records volledig worden gekopieerd, en niet alleen de velden die weergeven worden in het portal.

dat klopt niet volledig.

je moet ervoor zorgen dat je alleen de gerelateerde velden kopieert ! ga in je child-file daarom eerst naar een layout waarop enkel de velden staan die je wil kopieren.

• 0
Posted (edited)

OK, mijn eerste gedachte is ook richting Rony. Je ontkomt dan niet aan een loop, maar je hoeft niet door je portal heen te loopen, je loept door je records met werkplek-gegevens.

In werkplek.fp5:

ga naar gerelateerde softwarepakketten: toon alleen de gerelateerde records

In softwarepakket.fp5:

ga naar layout waar alleen het veld met de pakketnaam op staat

copy all records: je kopieert nu alleen de pakketnamen

ga naar layout waar een global op staat en plak daar in de global

doe een set field op die global waar je de alineascheiding vervangt door een komma met substitute

ga terug naar werkplek.fp5 en haal de global op naar een veld "softwarepakketten"

exporteer vanuit werkplek.fp5: werkpleknaam + ip + veld met de komma-gescheiden pakketnamen

hier en daar nog debuggen, dan zit je een eind in de richting.

Het geheel met pakketnamen verzamelen en vervangen kun je overigens overslaan met de Troi Text Plug-in: die kan jou in een calculatie die gegevens al geven zonder het loepen en knippen en plakken. Dus dat is alleen een kwestie van plug-in installeren, de juiste calculatie maken en daarna exporteren. Je kunt dit al doen met een demo-versie.

Als ik tijd heb kan ik het eens voor je uitwerken, maar vandaag zal dat lastig liggen.

Edited by Guest
  • 0
Posted
Ik heb de toepassing met de Troi File Plug-in nog even getest, en dat werkt inderdaad zoals ik had gedacht.

Heb net bij mijn klant de plugin geinstalleerd, werkt als een zonnetje :wink:

• 0
Posted
Ik heb de toepassing met de Troi File Plug-in nog even getest, en dat werkt inderdaad zoals ik had gedacht.

Ik zie dat ik zo vaak met de Troi File Plug-in werk, dat in deze draad ik automatisch dit ook ben gaan typen.

Maar voor alle duidelijkheid: het is de SumText-functie van de Troi TEXT Plug-in die ik hierboven in de afbeelding toon.

Met deze functie kun je waarden uit velden van gerelateerde bestanden via twee calculaties (eentje in het gerelateerde bestand en eentje in het moederbestand) in één veld in het moederbestand krijgen, met als scheidingsteken wat je zelf aangeeft.

Zo kun je dus in dit geval alle gerelateerde pakketnamen in één veld bij het werkplek-record krijgen, met als scheidingsteken een komma.