Jump to content
  • 0

Plattegrond met namen

pjotter

Question

Posted

Ik wil in een database een overzicht maken waarop een 120 tal namen staan met bijbehorend artikel (ligplaats in een haven) In de database met leden (500 stuks) hebben ongeveer 120 leden een ligplaats. Ik zou als het kan dus een overzicht willen maken met 120 ligplaatsen en door wie ze bezet zijn. Met de find mode kan ik wel de leden selecteren die een ligplaats hebben (ligplaats >0) en bij colommen of table view krijg ik keurig een overzicht. Wat ik nu eigenlijk zou willen is een achtergrond van de haven en daar dus die namen meteen in zetten? De achtergrond is geen probleem wel de combinatie met rapportview. Is dit wel mogelijk? Ik zou dus alle boxen willen zien met daaraan gekoppeld de namen die hem huren.

21 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ja hoor, dat kan wel. Je maakt dan gewoon voor iedere ligplaats een veld, met als waarde de naam van de bijbehorende huurder. Dan kun je ook nog een paar global (container) velden maken met rode of groene vakjes, en met een calculatie kun je dan aangeven dat vrije ligplaatsen als VRIJ en in een groene achtergrond verschijnen, en bezette ligplaatsen als <> en in een rode achtergrond. Bijvoorbeeld. Of is dat niet wat je wilt?

• 0
Posted

Ik lees wat je schrijf maar begrijp niet wat er bedoelt :-)

Het globel veld voor rood en groen is duidelijk moet ik wel uitkomen. Wat ik niet begrijp is het extra veld aanmaken met de naam? Dit moet ik neem ik aan maken in het overzicht van de boxen? (ledendatabase haalt de box info op uit de boxen database) In de boxen dan een veld aanmaken waarin de naam van het lid wordt opgehaald? Als ik dat dan heb hoe krijg ik dan 120 namen op een layout waar ik een platte grond onder kan maken? (kan ik trouwens de veldnamamen roteren met een eigen hoek of alleen per 90 graden?)

• 0
Posted
Wat ik nu eigenlijk zou willen is een achtergrond van de haven en daar dus die namen meteen in zetten?

He Flash, zou het kunnen dat de Pjotter een plattegrond bedoelt en dat hij een mooi plannetje van de haven wil, met daarop alle ligplaatsen, telkens met een naambordje van degene die er ligt?

• 0
Posted

Klopt, dat is precies wat ik bedoel. Ik heb een platte grond van de haven met de ligplaatsen. Ik heb ook een layout gemaakt waar ik dit plaatje als achtergrond gebruik. ALs ik echter een overzicht wil hebben (met colom view) dan valt het plaatje weg. Is er een andere manier om dit voor elkaar te krijgen? ALle gegevens zitten er immers al in alleen nu op een overzicht krijgen?

• 0
Posted

Ja dat begrijp ik ook wel, ik slaag er alleen niet echt in om lekker uit mijn woorden te komen vandaag :oops:. Om met Sanne te spreken: IsEmpty( Status( CurrentDate)) ;)

Maar je kan volgens mij wel een layout maken waarin je alle velden Ligplaats001 t/m Ligplaats120 opneemt en dan overal de naam van de betrokken huurder tonen. dat doe je dan bijvoorbeeld in een apart bestand Ligplaatsen, waar je alleen die layout-plattegrond (mooi waterig plaatje als ondergrond erbij of zo :) ) van gebruikt. In je Leden.fp5 kun je bijvoorbeeld een veld Ligplaatsnummer opgeven, en dan zodanig relateren dat in Ligplaatsen (wat op zich maar 1 record hoeft te hebben :!: ) de naam van de huurder verschijnt in het veld van de bijbehorende ligplaats :roll:

Hmmm okee ik zie nog wel wat complicaties, maar dit moet op te lossen zijn lijkt mij....

• 0
Posted
Ik heb ook een layout gemaakt waar ik dit plaatje als achtergrond gebruik. ALs ik echter een overzicht wil hebben (met colom view) dan valt het plaatje weg.

Dat is wat ze noemen "normal behaviour". Niks aan te doen. Je zal dus zelf een grafische lay-out moeten maken: het plan, met op elke ligplaats een calculatieveld (met als naam bijvoorbeeld Ligplaats01, Ligplaats02...) en dat met txt als result de naam van het lid geeft.

• 0
Posted

Inderdaad dat ik daar niet aan dacht, Gewooon 120 velden aanmaken in een aparte database, elk velt de informatie laten ophalen in de database boxnummers en dat tonen in een layout waar de platte grond als plaatje onder zit. Ik kan in iedergeval al weer verder. Weet iemand nu ook of het mogelijk is de velden te roteren in een bepaalde hoek? Nu kan ik alleen 90 graden draaien maar ik zou eigenlijk met een bepaalde hoek willen draaien?

• 0
Posted
Weet iemand nu ook of het mogelijk is de velden te roteren in een bepaalde hoek? Nu kan ik alleen 90 graden draaien maar ik zou eigenlijk met een bepaalde hoek willen draaien?

Nee, nu wil je teveel...

• 0
Posted

Ach je kan niet alles hebben :-) Het zou te mooi zijn om waar te zijn. Acht het moet wel lukken denk ik dan alles maar horizontaal. Op het veld zet ik in de boxen wel een klein veld wat rood of groen kleurt dan moet het ook gaan. Nu nog de 120 velden vullen met de namen van de boxen. Ik krijg alleen het eerste veld gevuld met de namen, hoe moet ik het tweede,derde enz vullen met de gegevens uit de tweede box enz?

• 0
Posted

Je moet 120 verschillende velden maken, niet een repeterend veld.

Ik heb overigs net zelf zoiets gemaakt voor een magazijn administratie. Alle 600 plaatsen hebben een nummer. Met 150 portalen en 600 vast records heb ik een portaal per stelling. Zo kan ik de plaatsen vullen en leeg maken. En over het netwerk gaat dat heel behoorlijk. Bovendien kan je binnenkomende goederen direct koppelen aan plaatsen.

• 0
Posted

Ik heb ook 120 velden inmiddels aangemaakt. Ik moet nu echter die 120 velden nog vullen uit de database boxen. Hierin zijn de 120 boxen gevuld en de naam is opgehaald uit de leden database. Nu nog Ligplaats 1 vullen met de info uit boxen (nummer1 met de naam) ligplaats 2 met info uit boxen (nummer 2 met naam) enz. Echter hoe pak je dit aan? Ook ben ik nu bezig om de boxen zelf te voorzien van een calculatie veld dat bij leeg groen is en bij gevuld met een naam rood.

• 0
Posted

Anders gezegd: hoe zuig je de data op uit de RECORDS van het ene bestand en hoe spuug je die weer uit in de VELDEN van een record in een ander bestand? Wat een optie is (een kortere weg zie ik zo snel even niet) is het volgende:

Exporteer de records uit leden, en wel alleen de velden Ligplaats en Naam Huurder, naar Excel

Open het geëxporteerde bestand in Excel

Selecteer alle cellen

KNIP (Ctrl+X)

Blijf staan in A1

Menu > Bewerken > Plakken speciaal > Transponeren

Sla dit bestand op

Importeer in Ligplaatsen.fp5

Beetje omslachtig, toegegeven, maar bij 120 records/velden al gauw sneller dan "handmatig inkloppen". Overigens is het best mogelijk dat het anders of beter kan, maar dit is een werkende methode :)

• 0
Posted

Het werkt inderdaad en ik ben er blij mee want het ziet er goed uit.het werkt ook goed want de velden worden keurig weergegeven (groen en rood) Nu nog naar een oplossing zoeken die dit automatiseerd :-):-)

• 0
Posted

Wat zoek je dan? Een soort script dat automatisch exporteert, opent, transponeert, sluit en importeert of zo? Theoretisch moet dat kunnen, maar het lijkt me erg lastig worden. En ach, zoveel werk was het toch ook niet?

Hoewel je wel deze slag zult moeten maken telkens wanneer er wat verandert, of je moet gewoon "dezelfde" data 2 keer inkloppen..... Kan me voorstellen dat je daar iets anders voor wilt verzinnen ja.... In dat licht verdient het tooltje AutoIt wellicht je aandacht? Ik heb het zelf ook net pas ontdekt, en doorgrond het nog niet helemaal (maar hey, wie doorgrondt Filemaker nou helemaal? ;) ) maar ik heb al wel gezien dat je er bar leuke dingen mee kunt doen. Freeware bovendien.

• 0
Posted

Is voor windows en hoewel het allemaal moet werken op een windows machine ,maak ik het op een mac. Ik zal dus nog even moeten zoeken:-) Voorlopig werkt het wel bij grote veranderingen kan ik het doen zoals je voorsteld. (is inderdaad neit lastig) Kleine veranderingen kunnen vanuit de Boxen database. Zodra de naam wijzigd gewoon copieer en plak.

• 0
Posted

Ik lus juist erg graag apples maar werk ook op dat andere type PC :) . Heb er zelf ook twee staan maar gemakzucht zorgt er voor dat ik elke keer maar weerappeltjes pak.