Jump to content
  • 0

Printen van record met info in schuifvenster

Organeduc

Question

Posted

Ik heb een layout, waarin een schuifvenster voorkomt, waarin veel informatie staat, zoveel, dat er in de scrollbar flink geschoven moet worden om alle informatie te kunnen zien.

Wanneer je een dergelijk record afdrukt krijg als het ware een Screenprint te zien, waarin de info uit het schuifvenster maar zeer gedeeltelijk te zien is.

Wat kun je eraan doen, om naast de gegevens uit de betreffende layout ook daadwerkelijk alle gegevens uit het schuifvenster op een, of eventueel doorlopende pagina's geprint te krijgen?

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Wat denk je van het maken van een layout waarop de gegevens staan zoals je ze wenst, en dan die layout afdrukken?

Het afdrukken van de layout waar je naar kijkt, zet je dan onder een knop met een script eraan, wat eerst naar de andere layout gaat, dan afdrukt, en weer terugkeert naar de oorspronkelijke layout.

• 0
Posted

Sanne, dank voor je antwoord, maar dat is dan de zoveelste layout die ik gebruik voor hetzelfde bestand, maar erger nog: ook dan komt het voor dat sommige records nauwelijks uitgebreide info dragen, waar andere zeer uitgebreide informatie moeten laten zien. Als het kan lukken, door een script, waarin je zou kunnen werken met aan de per record aan de grootte van de tekst aangepaste tekstvensters, dan zou dat een goede oplossing kunnen zijn, maar kan zoiets?

• 0
Posted
Als het kan lukken, door een script, waarin je zou kunnen werken met aan de per record aan de grootte van de tekst aangepaste tekstvensters, dan zou dat een goede oplossing kunnen zijn, maar kan zoiets?

maak een berekeningsveldje waarin je via de MIDDLE-funktie het aantal karakters plaatst dat op een pagina past.

cPagina = Middle(Tekst; 1; 1000)

waarbij 1000 het aantal karakters zou zijn dat in je venster past (op je pagina past, al naargelang)

de volgende "1000" karakters zijn dan

cPagina = Middle(Tekst; 1001; 1000)

en zo verder.

• 0
Posted
Als het kan lukken, door een script, waarin je zou kunnen werken met aan de per record aan de grootte van de tekst aangepaste tekstvensters, dan zou dat een goede oplossing kunnen zijn, maar kan zoiets?

Bedoel je het volgende?

- Ik zit op een layout.

- Op die layout staan een aantal elementen, waaronder tekstvelden.

- Ik ga die layout afdrukken.

- Op het moment dat ik ga afdrukken verschuiven en vergroten/verkleinen de velden van die layout al naar gelang de inhoud van de velden.

Tja. Die magische functie heeft FileMaker Pro niet. Ik ken ook geen plug-in die dat voor je kan doen.

Kent iemand een pakket die die functie wel heeft?

Voor FileMaker Pro blijft je optie: ga naar een andere layout en druk daarvandaan af. Je bent bekend met de optie van verschuivende elementen in de layout (inclusief het layoutgedeelte)?

Layoutmodus > Selecteer elementen > Menu: Format > Sliding/printing > When printing, remove blank space from within the selected objects + Also reduce the size of the enclosing part.

(Ik heb op het moment alleen mijn Engelse FileMaker openstaan.)

• 0
Posted

MS Word (sorry - ik ga mijn mond wel spoelen).

Exporteren en opstarten van Word (met een opstartmacro man je automatisch ook nog afdrukken).

• 0
Posted

Ja. En dat begint met een S.

"Allow to GROW". Prachtige functie, zit ook in portalen.

bv je zet een portaal met 1 lijn op een layout, klikt "Allow to grow" aan en bij het printen worden alle lijnen afgedrukt en wordt wat eronder staat naar beneden verschoven.

Dit is een prachtfunctie die hopen tijd en prutswerk bespaart. Please Filemaker!!!

Het is niet mijn bedoeling om hier reclame te maken voor een ander produkt, maar het moet onze taak ook zijn om de FM boys wakker te schudden. Voor mij was er vroeger eigenlijk geen concurrentie voor FM, nu wél, en dat is ronduit goed. Het zou prachtig zijn dat FM zulke functies zou inbouwen en dat er automatische updates gebeuren bij het opstarten (zoals bij vele moderne pakketten). Het wordt tijd dat we eens een soort van spreekbuis richting Amerika opzetten, we zijn nu toch al met genoeg gebruikers om een beetje druk uit te oefenen.

• 0
Posted

Yep,

Zit met hetzelfde probleem. Heb dit simplistisch opgelost door m'n print-lay-out te vergroten tot drie bladzijden waarna ik het omliggend deel laat verkleinen door middel van sliding/printing.

Andere data-programma's (niet allen) hebben dit probleem niet.

De optie "Allow to Grow" zou een prachtige oplossing zijn zonder dat men allerlei trukjes moet toepassen om tot het gewenste resultaat te komen.

Indien FM niet wil luisteren naar de verzuchtingen van haar end-users, zou ik zeggen: "PROTESTEREN MAAR" :twisted:

• 0
Posted

Beste mensen: ik snap de comotie niet. Ik werk al jaren volgens het principe:

- layouts om in te voeren,

- layouts om af te drukken.

Omdat kijken naar een scherm zeer verschillend is dan presentatie op papier.

De layouts die ik gebruik om gegevens in te voeren en te raadplegen op een beeldscherm, zijn niet de layout die ik WIL gebruiken om af te drukken!

Ik zal dus de petitie naar FileMaker Inc. over deze zaak niet ondertekenen :-)

Sorry Stef ;-)

• 0
Posted

Sanneke, you don't get the point.

Ik gebruik ook een print layout met merge field om af te drukken en een invoer layout met een tekstveld met schuifbalk.

Op die print layout moet je dat tekstgebied en je body helemaal naar beneden trekken, en dit zover mogelijk (40-50 blz?), en dan krijg je soms nog van je klant te horen dat dit niet ver genoeg is.

Nu met deze functie moet dat helemaal niet. Zowel de body als het tekstgebied vergroten naargelang de grootte van de tekst. Je moet dus maar één regel voorzien en aankruisen dat dit mag groeien. Bespaart een hoop geklungel.

Hetzelfde met portalen, één rij volstaat.

Heb je'm?

MVG

Stef

• 0
Posted
Sanneke, you don't get the point.

Wel potjandorie!

blablabla ... Heb je 'm?

Ok, ok, ik snap.

Het lijkt toch vooraf op 2 benaderingen van hetzelfde effect: of ik nou een lange layout maak en die dan krimpt, of een korte layout maak die groeit ...

We zijn het allemaal over eens dat we van FileMaker's afdrukcapaciteiten, zeker als het over meerdere pagina's gaat, niet onder de indruk zijn.

Even terug naar de oorspronkelijke post: ik kreeg de indruk dat de poster meende vooral maar 1 layout te willen gebruiken. En uit die droom hebben we hem moeten helpen, denk ik?

Daarom ga ik, zeker voor lange teksten, veel liever naar Microsoft Word toe, dan dat ik in FileMaker Pro blijf. Bijvoorbeeld door een rtf-document te maken en vervolgens de informatie met de Troi File Plug-in uit FileMaker naar het document te brengen. Wordt door klanten ook veel meer op prijs gesteld dan de afhankelijkheid van de programmeur als het gaat om aanpassingen aan de afdrukken.