Jump to content
  • 0

Tijd voor wat kunst

Sanne

Question

Posted

Ik heb wel een uitdaging waar ik al een tijdje op zit te kauwen:

Het betreft één database, waarin kunstwerken zijn opgenomen.

De kunstwerken zijn van één en dezelfde kunstenaar, dus het is niet nodig om te noteren van welke kunstenaar dit is.

Van een kunstwerk worden titel, jaar, materiaal enzovoorts genoteerd.

Een kunstwerk bevindt zich op een plek waar het is opgeborgen: genoteerd in het veld opbergplek.

Er kunnen meerdere exemplaren van een kunstwerk zijn: bijvoorbeeld een ets met een oplage van 20 stuks.

In de database zijn er dan 20 records van deze ets.

De titel van het kunstwerk maakt het kunstwerk uniek.

Er zijn dus 20 records met dezelfde titel.

De records verschillen natuurlijk wel in Record_ID en in het veld Oplagenummer is bijvoorbeeld genoteerd "1/20".

Ik wil twee zaken bereiken:

A: Hoeveel kunstwerken in de selectie?

In een lijst-layout wil ik aan de onderkant, bijvoorbeeld met behulp van een knop, kunnen aflezen hoeveel verschillende kunstwerken er in die selectie staan. Dus een selectie van 25 records, waarin 10 verschillende kunstwerken zitten, geeft als uitkomst: 10.

Met een loop heb ik dit al bereikt, maar ik sta open voor andere methoden.

B: Hoeveel kunstwerken per opbergplek?

Er is een overzicht waarbij de selectie van records (of allemaal) via een opbergplek-resume worden getoond: dus de kunstwerken per opbergplek op hun eigen pagina.

Is het mogelijk om in het resume-gedeelte te vermelden hoeveel kunstwerken er op die werkplek aanwezig zijn? Dus als in de Houten Kast 25 werken liggen, waarin 12 verschillende kunstwerken zitten, dan moet bij het resume van Houten Kast komen te staan: "25 stuks, 12 kunstwerken".

Dit heb ik nog niet bereikt, maar ik betwijfel of het mogelijk is zonder een extra database aan te maken.

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Sanne,

ik kom steeds meer tot de conclusie dat je alles in een database kan persen, als je maar voldoende creatief met 'relaties' omgaat.

Stel dat je de records een status mee geeft: "Origineel", "Reproductie".

Als je een nieuw kunstwerk toevoegt, loopt dat via een script. Deze vult dan automatisch in dat het om een Orinineel gaat. Ga je een Reproductie toevoegen, dan doe je dat met een knopje vanuit het Origineel. Het "Reproductie"-script kan zo ook de status 'reproductie' toekenne.

Vervolgens kan je met een relatie vanuit een Globaal veld alle originelen tellen. Als je in deze relatie ook de naam van een kunstwerk of een opbergplek betrekt, dan kan je ook selectief tellen.

Hoe dat kan uitwerken voor de resume tellingen? Je kan een database maken met opbergplekken. Deze stop je in eigen velden in de database. Die gebruik je dan voor de afdruk en de tellingen.

• 0
Posted

JW, fijn dat je mee wilt denken. Voor het tellen van de kunstwerken in een selectie ga jij in je oplossing uit van originelen en reproducties. Stel, aan het origineel geef je een 1, aan de reproducties een 0. Dan zou je zeggen: goh, in een selectie van records hoef je dan alleen een telling van de originelen te doen.

Maar helaas. Ik heb waarschijnlijk gefaald in het duidelijk uitleggen wat ik wil:

Ten eerste is er geen sprake van originelen en reproducties. Alle records met dezelfde titel zijn gelijkwaardig: 20 etsen zijn 20x dezelfde ets.

Stel dat ik wel aan 1 van de 20 etsen zou toekennen dat die het origineel is.

Ik maak een selectie van records.

Van die selectie van records wil ik weten hoeveel kunstwerken daarin zitten.

De selectie hoeft echter het origineel niet te bevatten.

Een telling van de originelen in de selectie zou daarom niet werken.

• 0
Posted

Hoi Sanne,

Je zegt het zelf al. Een nieuw bestand toevoegen is het beste:

Exemplaar(KunstwerkNr, ExemplaarNr, Opberggplek)

De combinatie KunstwerkNr + ExemplaarNr is uniek.

Er is minimaal 1 exemplaar bij elk kunstwerk.

Met deze normalisatie zal je zien dat jouw rapportages veel eenvoudiger te realiseren zijn (ook in Filemaker).

• 0
Posted

Theo, fijn dat je meedenkt. Graag zou ik je gedachten horen over een oplossing binnen één bestand.

Ook met toevoeging van een exemplaren-bestand zie ik niet hoe je in een overzicht per opbergplek het aantal kunstwerken kunt tellen.

• 0
Posted

Dat lijkt me toch niet zo ingewikkeld?

Je neemt gewoon een exemplaren en een kunstwerken bestand. In het exemplaren bestand zet je dan de id van het kunstwerk. Je hebt nu alle bij elkaar horende exemplaren aan elkaar verbonden.

• 0
Posted

DJ_Lucv, prima: je hebt nu de exemplaren aan elkaar verbonden. En hoe had jij dan de telling daarvan in gedachten? In het overzicht per werkplek, bijvoorbeeld?

En hoe denk je het op te lossen binnen één bestand?

• 0
Posted

Wat bedoel je precies met dit:

Dus als in de Houten Kast 25 werken liggen, waarin 12 verschillende kunstwerken zitten, dan moet bij het resume van Houten Kast komen te staan: "25 stuks, 12 kunstwerken".
Liggen de exemplaren altijd bij elkaar of kunnen de exemplaren ook in verschillende kasten liggen? Als dit zo is:

bij ieder exemplaar zet je een opbergplaatsid. Dan maak je in het opbergplaatsenbestand een relatie met de exemplaren, dan heb je dus het totaal aantal exemplaren. Ik neem aan dat je dan die resultaten ook nog wel kunt gaan groeperen op kunstwerkid en dan ben je er. Maar daarvoor zou ik er FM weer eens bij moeten pakken.

• 0
Posted
DJ_Lucv, prima: je hebt nu de exemplaren aan elkaar verbonden. En hoe had jij dan de telling daarvan in gedachten? In het overzicht per werkplek, bijvoorbeeld?

Sorry bestand was bij nader inzien toch niet geheel correct.

Indien wel 100% zal ik het opnieuw posten

sorry,

groeten,

Marcel

• 0
Posted
Liggen de exemplaren altijd bij elkaar of kunnen de exemplaren ook in verschillende kasten liggen?

Ja, exemplaren kunnen verspreid over de opbergplekken liggen.

3 in de ene kast, 5 in de andere kast.

In beide kasten moet het werk dan als 1 kunstwerk worden geteld: 1 kunstwerk (3 exemplaren) in de ene kast, 1 kunstwerk (5 exemplaren) in de andere kast.

Ik neem aan dat je dan die resultaten ook nog wel kunt gaan groeperen op kunstwerkid en dan ben je er.

Hoe denk je dan het aantal "groepen" (zijnde de kunstwerken) te tellen?

• 0
Posted

Ik ben wel niet zo goed op de hooge met filemaker maar als ik dit zo lees dan probeer ik te achterhalen wat er nu precies het probleem is.

Ik heb een voorbeeldje gemaakt in excel waarvan ik een plaatje heb geplaatst. Is dat de bedoeling? (waarbij opelunlucht ook nog eens in hilversum kan liggen in kast 3 samen met regenachtige dag)

Nu wil je dus een overzicht hebben waarin openlucht zichtbaar is dat deze in hilversum ligt in kast 1 1x (terwijl er 3 zijn) en in kast 2 1x (terwijl er4 liggen). Misschien niet netjes om te vragen, maar wat is daar het nut van? Lijkt mij dat je moet weten dat er nog 7? stuks zijn van regenachtige dag die in hilversum (en toekomst blaricum?) liggen in twee kasten. Waarom de vraag dat regenachtige dag 1 x in hilversum in kast 1 en 1 x in kast 2 ligt. (het zijn er immers meer?)

kunstwerk.jpg.101500c9fe11604fc86229127d07efcb.jpg

• 0
Posted (edited)

Sorry bestand was bij nader inzien toch niet geheel correct.

Indien wel 100% zal ik het opnieuw posten

Marcel

Hierbij het correcte exemplaar. Geen schoolvoorbeeld van normalisatie denk ik. maar het werkt.

Groeten,

Marcel

kunstwerk.fp5

Edited by Guest
  • 0
Posted

FM 6.0 developer voor de mac onder X.3 . Downloaden onder safari lukt niet (blijft hij bezig) en onder netscape is hij wel compleet maar als ik open dan stopt filemaker er mee met de mededeling dat het bestand corrupt is of niet compleet. Ik krijg inmiddels er een toegestuurd. Kan ik eens kijken :-)

• 0
Posted
Ik heb een voorbeeldje gemaakt in excel waarvan ik een plaatje heb geplaatst. Is dat de bedoeling?

Nu wil je dus een overzicht hebben waarin openlucht zichtbaar is dat deze in hilversum ligt in kast 1 1x (terwijl er 3 zijn) en in kast 2 1x (terwijl er4 liggen).

Pjotter, ik krijg niet de indruk dat je snapt waar ik het over hebt. Misschien kun je nogmaals de eerste post lezen? Ik denk dat ik het daarin helder en duidelijk vertel. Het plaatje wat je laat zien: nee, inderdaad, dat klopt niet. Je laat een overzicht per kunstwerk zien, terwijl ik het heb over een overzicht per opbergplek.

• 0
Posted

Het overzichtje was bedoelt om een totaal beeld van het probleem te krijgen. Ik heb je vraag wel gelezen maar wilde weten hoe het toaal zit en hoe de opbouw kan zijn. Om aan het eind te kijken wil ik ook het begin zien :-) Het komt mij vreemd over dat men wel wil weten hoeveel verschillende er in een kast liggen maar men niet weet welke? Het is mij nu duidelijk :-)