Jump to content
  • 0

Besturen van childfile via portal en external scripts??

Dr_Flash

Question

Posted

De vakgroep Fysische Geografie van de Universiteit hier ter plaatse maakt reeds sinds jaar en dag gebruik van een DOS-applicatie om boorgegevens in te registreren. Ieder jaar weer worden de eerstejaars studenten ingedeeld ni teams van 2, die per team een gebied van ca. 10 km2 toebedeeld krijgen, ergens in het Nederlandse rivierenland. In een maand tijd worden binnen dat gebied minimaal 200 boringen verricht met de hand, tot een diepte van minimaal 2 meter, en maximaal totdat de verlengstangen op zijn (de diepste boring tot nu toe is 13,40 m). Per decimeter wordt een aantal kenmerken van de opgeboorde grond genoteerd (grondsoort, kleur, aanwezigheid van plantenresten, kalkgehalte etc.). Per boring worden bovendien nog een aantal kenmerken genoteerd zoals locatie (coördinaten), begroeiing, geologische classificatie etc.

[FileMaker-brilletje op]

Aha, Flash heeft dus 2 bestanden gemaakt, Boringen.fp5 en Monsteringen.fp5, en die twee aan elkaar geknoopt via het Boringnummer. Vervolgens heeft hij in Boringen een portaaltje gemaakt waarin de monsteringsgegevens uit Monsteringen verschijnen.

En zo is het, beste lezers :)

Maar nu wordt het moeilijk. Het komt namelijk veelvuldig voor dat de functies "Herhalen" en "Uitvullen" gebruikt worden. Herhalen betekent dat de waarde van een bepaald veld in het volgende record gerepliceerd wordt (Als we op 50 cm diepte zware klei vinden, en op 60 cm weer, bijvoorbeeld). Uitvullen gebruiken we om de waarde van een bepaald veld in te stellen voor "dit record en alle volgende gerelateerd records". Als we bijvoorbeeld op 170 cm weten dat we permanent onder het grondwater zitten, dan geldt dat dus voor alle diepere monsteringen tot einde boring ook, ook al gaat die boring tot 5 meter diep.

Deze handige functies zijn namelijk ook aanwezig in het DOS-pakket wat nu gebruikt wordt, dus dat moet er zeker wel in. Ik had dit systeem aleens gebouwd in een soort single-file solution, maar dan krijg je 1 bestand per boring, en dat is dan verderop in de procedure niet handig. Daar werkte het perfect, middels wat kleine scriptjes, waarde parkeren in globals, per veld waar dat voor van toepassing was een herhaal- of uitvulscript, en op basis van Status(CurrentFieldName) weet je dan automatisch dat je goed zit.

In de huidige oplossing schijnt dat echter niet te werken. Ik heb in Monsteringen de betreffende scripts aangemaakt, en daar doen ze het ook (voor een enkele boring, het uitvulscript zal uiteraard nog zo aangepast moeten worden dat het alleen alle gerelateerde records instelt, daar moet ik ook nog wat op verzinnen), maar als ik boven mijn portal twee knoppen "Herhalen" en "Uitvullen" plaats met éénregelige scriptjes eronder "Perform script [external, monsteringen.fp5, en dan het betreffende script]" dan werkt het niet :?:

Kan het wel wat ik wil? :roll:

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

voor zover ik het begrepen heb, is dit mijn eerste bedenking :

heb je gebruik gemaakt van de funktie Status(CurrentPortalRow) in je scripts ?

(je moet weten welke lijn uit je portaal geselecteerd is, zoniet neemt ie de eerste)

waarschijnlijk niet, want je hebt een "éénregelig"-script.