Jump to content
  • 0

Netwerkprobleem

AvD

Question

Posted (edited)

Peer Schepers' initieel verkeerd geplaatste posting wordt hier herhaald:

Beste Clarifyers,

als nieuwkomer stel ik me even voor, mijn naam is Peer Scheepers en ben werkzaam op de Praktijkschool Westfriesland. We hebben de afgelopen 12 jaar een leerlingvolgsysteem ontwikkeld op FMpro5.5 voor het Praktijkonderwijs. Er is regionaal interresse naar en met name om het op bestaande schoolservers (NT) te laten draaien.

Het leerlingvolgsysteem bestaat uit 7 gerelateerde databases, aangestuurd vanuit een centraal leerlingenbestand. De koppelingen om de overige db's te openen zijn in de layout verwerkt met buttons/scripts.

Mijn vraag/het probleem is het volgende:

wanneer ik het LVS wil openen in de serveropstelling (en niet via bestand/ zoek host wil werken i.v.m.gebruikersgemak) duurt het erg lang voordat het systeem is opgestart en FM vraagt twee keer naar de lokatie van het centrale leerlingenbestand, terwijl het voor de gebruiker al open staat?

(ik heb alle overig FM bestanden fysiek verwijderd zodat daar geen probleem ontstaat.)

Kan iemand deze netwerkamateur van dienst zijn ??

p.s. ik heb server good praktice al gedownload.

bedankt

Edited by Guest

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Peer,

Wat je kan proberen is het volgende:

Kijk in je "Open script" of het IP-adres bij het Open commando correct is.

Je kan eventueel vanuit dat script de file op de server opnieuw aanwijzen, zodat achter het Open commando een sterretje "*" te zien is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,

Mark

• 0
Posted
Mijn vraag/het probleem is het volgende:

wanneer ik het LVS wil openen in de serveropstelling (en niet via bestand/ zoek host wil werken i.v.m.gebruikersgemak) duurt het erg lang voordat het systeem is opgestart en FM vraagt twee keer naar de lokatie van het centrale leerlingenbestand, terwijl het voor de gebruiker al open staat?

Hoe bedoel je "openen in serveropstelling"? Is het:

Je zit op een computer. Op die computer is FileMaker Pro geïnstalleerd.

Op een andere computer draait FileMaker Server, en FileMaker Server heeft een aantal database-bestanden geopend.

Op de computer waar jij zit wil jij nu die databases openen.

Maar je wilt niet via Filemaker Pro > Open > Hosts > kiezen uit lijstje doen.

Dus hoe doe je dat openen nu dan? Want blijkbaar gebruik je nu een andere methode, en die manier levert je een lange opstart op?

Stel, je opent nu door naar de netwerkschijf te gaan van de computer waar FileMaker Server op draait. Daar zijn waarschijnlijk ook de FileMaker-bestanden. Dus je opent de netwerkschijf en dan dubbelklik je op database die je wilt openen? Is dat wat je nu doet en wat je een lange opstart oplevert?

• 0
Posted

Beste Sanne en Mark,

ik heb filemaker geïnstalleerd op zowel de server als op de werkstations, het Leerling Volgsysteem met 7 databases staat open op de server, ik heb hierin een startscript geschreven waardoor automatisch alle db's openen op de werkstations wanneer het LVS wordt geopend via de centrale database (=leerlingdossier).

Dus wanneer de gebruiker het leerling volgsysteem opend op zijn/haar werkstation worden alle db's geopend (320 MB) dit duurt me te lang en daar komt bij dat filemaker twee keer aangeeft dat het leerlingdossier niet wordt gevonden, terwijl de layout al zichtbaar is voor de gebruiker op het werkstation.

In mijn vorige versie van het LVS werd een database afgesloten wanneer een andere db werd geopend behalve het centrale leerlingenbestand, dat bleef open, maar dan werd de gebruiker steeds gevraagd waar het te openen bestand kon worden gevonden.

Dit probleem zit mogelijk in het feit dat ik de gebruiker niet de weg: Bestand-openen-host laat doorlopen maar de db's via scripts in de layout (buttons en tabs) open.

ik probeer mijn vraag nog een keer te formuleren:

1.kan ik buiten de route: Bestand-openen-Host opgeven een systeem aansturen?

2.hoe blijven alle db's op de server open wanneer ik toch de opdracht wil inbouwen om een db op een werkstation af te sluiten?

3.waarom krijg ik steeds de mededeling : kan het gewenst bestand niet vinden?

bedankt,

Peer

• 0
Posted

Dag Peer

Een deployment probleem is dit niet echt, eerder een geval van overscripting. Je bent er blijkbaar in geslaagd een van de meest eenvoudige dingen om te toveren tot een complex geheel dat niet meer werkt. Sanne zal er een hele klus aan hebben om uit te leggen hoe je terug kan keren naar een vlot werkende eenvoud. Je hebt, voor zover ik uit je uitleg opmaak, veel te veel taken uit handen van FMServer willen nemen. Dat hoeft niet, en wreekt zich dus nu.

Zet gewoon alle bestanden in een normale server-opstelling. Laat Sanne of iemand anders je uitleggen hoe je een launcher file kan maken, en delete de scripts die het hele open- en sluitverkeer probeerden te regelen. Dan komen we er wel :wink: .

• 0
Posted (edited)
een startscript geschreven waardoor automatisch alle db's openen op de werkstations wanneer het LVS wordt geopend via de centrale database (=leerlingdossier).

En hoe opent een werkstation dan de centrale database?

filemaker twee keer aangeeft dat het leerlingdossier niet wordt gevonden

+

werd de gebruiker steeds gevraagd waar het te openen bestand kon worden gevonden.

+

waarom krijg ik steeds de mededeling: kan het gewenste bestand niet vinden?

Klinkt als foute verwijzingen (in scripts of relaties) maar ik kan daar, helaas, van deze afstand of zonder meer informatie geen betere uitspraak over doen.

1.kan ik buiten de route: Bestand-openen-Host opgeven een systeem aansturen?

Absoluut, ja, en zeker wel. Bij voorkeur, zelfs. Gebruikers hoeven absoluut niet via de Host-button te connecten, dat kun je allemaal scripten.

2.hoe blijven alle db's op de server open wanneer ik toch de opdracht wil inbouwen om een db op een werkstation af te sluiten?

Gewoon: open laten op de server en sluiten op het werkstation: een sluit-opdracht op een werkstation sluit toch niet het bestand op de server? Of gebeurt dat bij jou wel? Je gebruikt toch wel het programma FileMaker Server?

Peer, het klinkt alsof je helemaal geholpen zou zijn als er even iemand met een beetje meer kennis van FileMaker in netwerken langs kan komen, om samen met jou de opstelling door te lopen. Helaas woon ik niet in West-Friesland, anders zou ik de beroerdste niet zijn.

Er zijn bedrijven in Nederland waar je een FileMaker consultant kunt inhuren.

http://www.filemaker.nl/ > Ontwikkelaars > Find FSA Partners > Land: Nederland.

Edited by Guest
  • 0
Posted

en delete de scripts die het hele open- en sluitverkeer probeerden te regelen. Dan komen we er wel :wink: .

Is het uit den boze om dergelijke scripts te gebruiken? Ik gebruik dit namelijk ook bij een klant. Deze heeft twee toepassingen draaien op de server elk met een 10-tal bestanden. Als een cliënt 1 toepassing wilt openen krijgt hij via hosts enkel 'het menubestand' te zien. Het startup script opent dan verder alle nodige bestanden bij de clIënt. Bij het sluiten gebeurt iets gelijkaardigs. Stel de cliënt heeft 2 toepassingen open. Als hij één toepassing afsluit wordt via een close script alle overige bestanden van die toepassing afgesloten. De andere toepassing blijft dan netjes open staan. Ik heb dit vroeger zo gedaan omdat bij tragere machines het wel storend was dat, wanneer je naar een layout met portaal ging, je dan eerst een aantal seconden moest wachten vooraleer dit portaalbestand geopend was. Is er iets mis met deze opzet? En is het om één of andere reden af te raden?

• 0
Posted
Is er iets mis met deze opzet? En is het om één of andere reden af te raden?

Nee hoor, Edc, je doet het prima, en het is in FileMaker de beste methode. Maak jezelf niet gek! :-)

AvD gaf - denk ik - de tip speciaal aan Peer, omdat Peer iets niet helemaal lekker heeft lopen in zijn toepassing. We vermoeden dat dat komt omdat zijn open/sluit-scripts niet helemaal goed zijn (of verwijzen naar de onjuiste of oude bestanden).

Peer zou er misschien wel goed aan doen om de open/sluit-scripts te verwijderen en opnieuw te bouwen.

• 0
Posted

Sanne bedankt,

ik ga je voorstel om wat expertise in huis te halen opvolgen,

allereerst moet het echter doorgesproken met 'the powers that be',

bedankt en je vindt binnenkort wel een vraag naar een consulent op Clarify.

bedank alvast

peer. :lol:

• 0
Posted

Dat lijkt me een goed plan, Peer :-D

Het lijkt me dat jij een behoorlijke hoeveelheid kennis van FileMaker hebt, ander kun je niet zo'n mooi Leerling-Volg-Systeem maken.

Maar misschien heb je, ik kom dat wel vaker tegen, een beetje "gatenkennis". Waarmee ik bedoel je dat je op een paar gebiedjes qua FileMaker net even niet alles weet.

Met een goede consultant kun je dat gat volgens mij snel opvullen. En daarna kun je het weer prima zelf onderhouden.

• 0
Posted

Voor de recente forumbezoekers een vraag die al aangekondigd was.

Mijn naam is Peer Scheepers en ben werkzaam op de Praktijkschool Westfriesland in Spanbroek/Hoorn.

Ik ben namens de Praktijkschool Westfriesland op zoek naar een zakenkundige

Filemaker 'scriptoloog' die ons als consulent kan helpen, door ons leerling volg systeem door te lichten

We hebben over de laatste 12 jaar m.b.v. Filemaker een leerling volgsysteem ontwikkeld waarin leerling- en stagebedrijven gegevens worden opgeslagen.

We zijn begonnen op een mac met fm4 maar hebben 5 jaar geleden de overstap gemaakt naar MS en FM 5 en 5.5.

Met de bouw van een nieuwe school en de aanwezigheid twee servers willen we het LVS schoolbreed op een server (MS NT) gaan toepassen,

Daarnaast zijn er een aantal andere Praktijkscholen in de regio die ons LVS graag willen adopteren en ook gaan gebruiken in een severopstelling (MS NT en 2000).

het zijn 7 interactieve databases die m.b.v. ingebouwde scripts gegevens uitwisselen.

De verschillende databases worden door middel van buttons/scripts geopend.

het bovenstaande geheel draait prima op een stand-alone computer, maar mijn kennis van Filemaker schiet tekort als het gaat om server toepassing.

Zowel fysiek het plaatsen van de database in de server en het koppelen naar de werkstations toe, het evt. fine-tuning van het systeem

Als ook hoe de verschillende scripts reageren in een server opstelling.

We zoeken als schoolorganisatie professionele ondersteuning om het bestaande lvs door te lichten en het serverbestendig te maken.

Indien je de mogelijkheid hebt wil je dan v.w.b. de contractuele afspraken rond de samenwerking een mailtje sturen aan ondergetekende en aan

Cees Hoedjes, algemeen directeur van de Praktijkschool Westfriesland

c.hoedjes@praktijkschoolwf.nl

Peer Scheepers

pa.scheepers@quicknet.nl

Afstand is in principe geen probleem, ik heb de tijd/mogelijkheid om met een versie van het systeem langs te komen op dinsdag en vrijdag, het plaatsen van het uiteindelijke geheel zal wel op locatie (Hoorn, Noord-Holland moeten plaatsvinden

met vriendelijke groet

Peer Scheepers