Jump to content
  • 0

script

ttle

Question

Posted

hallo allemaal, mijn eerste vraag op dit forum :D

ik heb 2 files. Wat ik wil is een button aanmaken in file a, die als ik er opdruk de gegevens van een field die op dat moment open is copieerd naar een field in file b die op dat moment ook open is. Ik hoop dat het een beetje te volgen is.

alvast bedankt :lol:

Recommended Posts

• 0
Posted

Maak in file B een script aan, bv Plakken. Voeg daarin :

Paste (onderaan aanvinken "specify" en kies het veld waar je de tekst wil plakken)

Maak in file A een script aan, bv kopiëren,. Voeg daarin :

Copy (onderaan aanvinken 'select intire contents' en 'specify' waarbij je bij het

laatste het veld selecteert dat je wil kopiëren

Perform Script (onderaan aanvinken 'perform sub-scripts' en bij 'specify' selecteer

je 'External script'

Een subvenster opent zich 'Specify extern script'. Bij de knop

'Change file' open je file B. De scripts van file B komen te voorschijn

en kies het script 'plakken'

Maak in de layout van bestand A je knop, voeg de opdracht eraan toe en t'is klaar.

• 0
Posted

Bezwaar is wel dat je hierbij gebruik maakt van het clipboard, wat voor de gebruiker vaak aanleiding geeft tot (onaangename) verrassingen.

• 0
Posted

Stamper bedankt voor de reactie. Nou heb ik nog een vraag. Wat ik nu heb is een catalogus file met daarin de produkten en een kassa file. Ik heb een relationship aangemaakt met een de field art.nr. in beide bestanden. De knop heb ik nu dus aangemaakt, als ik er op druk dan wordt het art.nr in catalogus gecopieerd naar kassa. Er wordt in kassa dan meteen merk model en prijs overgenomen. Wat ik nu wil is de mogelijkheid om meerdere art.nr te kunnen toevoegen in kassa. Wat er nu gebeurt is dat de gegevens in de field worden overgeschreven.

• 0
Posted
Ik heb een relationship aangemaakt met een de field art.nr. in beide bestanden. De knop heb ik nu dus aangemaakt, als ik er op druk dan wordt het art.nr in catalogus gecopieerd naar kassa. Er wordt in kassa dan meteen merk model en prijs overgenomen. Wat ik nu wil is de mogelijkheid om meerdere art.nr te kunnen toevoegen in kassa. Wat er nu gebeurt is dat de gegevens in de field worden overgeschreven.

ttle,

dit is niet belerend of betweterig bedoeld maar :

lees de handleiding nog eens goed door, want ik heb het gevoel dat je de basis mist van wat Filemaker Pro is, misschien zelfs van wat een database is.

we kunnen (en gaan) je hier massa`s tips en oplossing aanreiken, maar nu vallen ze een beetje in het niets.

oops : deze post kruist jouw vorige post (dat van die stap voor stap uitleg)

• 0
Posted
rony, kun je mij stap voor stap uitleggen hoe ik dat dan moet doen :D

hier komt ie, maar dan echt stap voor stap (we gaan geregeld pauzeren zodat je mij kan bijbenen :wink: )

je heb nu twee databanken : kassa en catalagus

om te beginnen ga je nog een derde bestand moeten maken genaamd kassaregels : kassaregels zijn alle regels van je kastickets.

leg tussen kassa en kassaregels een relatie op basis van KassaID, een uniek nummer voor ieder kassaticket.

ben je nog mee ?

probeer dit al eens eerst op poten te zetten. ik hoor het dan wel als je verder kan.

tijd voor een break ...

btw : hoe doe jij dat nu met die ArtNr`s ? op welke manier zet jij méér dan 1 artikel op een kassabonnetje ? via herhalende velden ?

• 0
Posted

ron het is aangemaakt.

ps. voorheen had ik zo'n 10 velden onder elkaar aangemaakt. Ik moest dan handmatig de art.nr invoeren. Via relationship werden dan merk model en prijs overgenomen

• 0
Posted
ron het is aangemaakt.

ps. voorheen had ik zo'n 10 velden onder elkaar aangemaakt. Ik moest dan handmatig de art.nr invoeren. Via relationship werden dan merk model en prijs overgenomen

dat waren dan ook 10 relaties waarschijnlijk ...

maar bon, we vergeten dit alles en we stappen verder ...

eerst even resumeren :

we hebben drie bestanden : kassa, kassaregels en catalogus

kassa en kassaregels zijn gerelateerd op basis van KassaID (aanmaken records is toegestaan)

maak een relatie tussen kassaregels en catalogus op basis van ArtNr.

maak een portaal in het bestand kassa met als relatie KassaID (dat portaal had je waarschijnlijk al)

plaats in het portaal de velden Aantal, ArtNr, Omschrijving en Eenheidsprijs uit je KassaRegel-bestand (= relatie KassaID)

in je kassaregelbestand zijn de velden omschrijving en eenheidsprijs opgezochte waardes in je cataloog op basis van de relatie ArtNr.

als je zover bent, kan je kassaregels ingeven in het portaal KassaID, enkel en alleen door een volledig correct ArtNr in te geven.

De prijs en de omschrijving worden dan automatisch opgezocht, een volgende nieuwe kassalijn zal "gemaakt" worden. Er worden dus geen artikels meer overschreven zoals in jouw geval.

op dit ogenblik heb je een systeem dat voldoet aan wat je voorheen had, maar dan veel flexibeler, je kan namelijk "oneindig" veel artikels ingeven ipv 10.

tijd voor een break ...

na de break :

wat als ik het artikelnr niet volledig ken ?

• 0
Posted

hoi ronny

ben er even tussenuit geweest, maar ben nu terug en klaar om er weer tegen aan te gaan.

ik ben nu tot hier gekomen :

"eerst even resumeren :

we hebben drie bestanden : kassa, kassaregels en catalogus

kassa en kassaregels zijn gerelateerd op basis van KassaID (aanmaken records is toegestaan)

maak een relatie tussen kassaregels en catalogus op basis van ArtNr.

maak een portaal in het bestand kassa met als relatie KassaID (dat portaal had je waarschijnlijk al)

plaats in het portaal de velden Aantal, ArtNr, Omschrijving en Eenheidsprijs uit je KassaRegel-bestand (= relatie KassaID)

in je kassaregelbestand zijn de velden omschrijving en eenheidsprijs opgezochte waardes in je cataloog op basis van de relatie ArtNr."

vanaf hier lukt het niet helemaal.

als ik nu bij artikel nr. iets wil invoeren dan krijg ik de melding

" this field cannot be modified until "kassaID" is given a valid value"

Moet ik in kassa ook een veld kassaID aanmaken?

• 0
Posted

ben nu aan het proberen om een button te maken in catalogus zodat ik de art.nr. niet handmatig in hoef te voeren.

heb deze script aangemaakt.

in kassa

paste ["kassaregels::Artikel nr."]

in catalogus

copy [select, "artikel nr."

perform script [sub-scripts, external:"kassa.fp5"

hij plakt nu dus de waardes constant achter hetgeen er al staat.

ook als ik hem in de volgende veld zet.

hier is vast wel een makkelijke oplossing voor?

• 0
Posted
heb deze script aangemaakt.

in kassa

paste ["kassaregels::Artikel nr."]

in catalogus

copy [select, "artikel nr."

perform script [sub-scripts, external:"kassa.fp5"

je "paste"-script moet in je kassaregels staan.

tip : zorg wel dat je via GoToRelatedRecords (Show only related) eerst op het juiste record staat in je kassaregels voor je gaat zoeken in de catalogus.

• 0
Posted

hoi ronny,

als ik dit doe in kassaregels dan wordt er niks aangemaakt in kassa. Andersom wel. Als ik in kassa in het portaal iets invul dan komt dat er bij kassaregels direct bij.

is het mogelijk om jouw wat plaatjes te sturen zodat je kan zien wat ik nu heb?

• 0
Posted
is het mogelijk om jouw wat plaatjes te sturen zodat je kan zien wat ik nu heb?

ja doe maar.

en dan nog dit :

je totale script zou er ongeveer alsvolgt moeten/kunnen uitzien :

in het portaal van je kassa, maak je eerst een nieuwe lijn aan (door bvb het aantal alvast in te vullen)

via GTRR zet je je pointer in je kassaregels op deze nieuwe lijn klaar

dan ga je in je catalogus op zoek naar het juiste artikel

stockeer het gevonden artikel in een globaal

keer terug naar je kassaregels

(je komt op het juiste record terecht)

via een setfield vul je het artnr in (dat is dus in je aangemaakte kassalijn.)

klaar !

(ik prefereer de setfield ipv de copy/paste methode)

• 0
Posted
ronny, wat bedoel je met GTRR?

GTRR is de courante afkorting voor Go to Related Record.

HTH

(en dat is de courante afkorting voor Hope this helps)...

• 0
Posted

ronny,

als ik in kassa een nieuwe lijn aanmaak dan zie ik deze niet in kassaregels. Pas als ik de art.nr. heb ingevoerd en de bijbehorende merk en model verschijnen wordt er een record in kassaregels aangemaakt.

enig idee?

• 0
Posted
als ik in kassa een nieuwe lijn aanmaak dan zie ik deze niet in kassaregels.

welke relatie heb je gelegd tussen kassa en kassaregels ?

dat zou moeten zijn :

kassaID (uit kassa.fp5) =:: kassaID (uit kassaregels.fp5)

waarbij : maken van gerelateerde records is toegestaan

• 0
Posted

is het zo dat als je in kassaregels een record aanmaakt, je deze in kassa moet zien. Bij mij is dat nu niet het geval, andersom wel.

• 0
Posted
is het zo dat als je in kassaregels een record aanmaakt, je deze in kassa moet zien.

inderdaad (in het portaal kassaregels uiteraard)

Bij mij is dat nu niet het geval, andersom wel.

ben je zeker dat je deze relatie hebt :

kassaID (uit kassa.fp5) =:: kassaID (uit kassaregels.fp5) 
waarbij : maken van gerelateerde records is toegestaan

en niet andersom ?