Jump to content
  • 0

oude waarde ophalen

pjotter

Question

Posted

Ik ben bezig met een meterstanden kaart. Nu wil ik dus de oude meterstand (vorig record uit een ander veld ) ophalen. Dus meterstand oud haald de laatste meterstand op uit het vorig record uit veld meterstand nieuw. Ben al bezig geweest met script en met lookup met sum, maar kom niet op een bevredigende oplossing. Bij het defineren van de velden zou je zeggen dat het hieral in mogelijk is maar ik zie hem niet zitten. Wie kan me verder helpen?

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

een paar vragen :

1. gaat het over één meter, of heb je meerdere meters ?

in het eerste geval geraak je er wellicht uit in één bestand, in het tweede geval maak je best een meterstanden-bestand aan op basis van het MeterID

2. De nieuwe meterstand, is die altijd in tijd later dan de laatste opnamedatum, of wil je ook kunnen "tussenvoegen" ?

in het laatste geval ga je er niet geraken via je definieer velden.

In het eerste geval wellicht wel als je oplopend sorteert op datum vooraleer je een record toevoegd. het nieuwe record zal dan het laatste zijn, en bijgevolg zit de oude meterstand in het voorlaatste record. (het vorige dus)

• 0
Posted

Rony,

Het gaat om meerdere meterstanden. Het is een bestand wat geconverteerd is uit een oud DB3 bestand. Totaal zijn het een 15 tal meters die 1 x per maand worden opgenomen. (zou eventueel wel een tussenstand inkunnen voegen die alleen ter informatie is.) Ik heb het nu met een script voor elkaar die is als volgt:

GA NAAR RECORD PREVIOUS

COPY SELCT

GO TO RECORD LAST

PAST SELEC.

En dan voor elke meter natuurlijk. Het werkt wel maar dit moet beter lijkt mij?

Ik dacht eerst dat het gewoon in de definitie van de velden kon aar daar kan ik het niet echt in vinden.

• 0
Posted

pjotter,

ik denk toch dat je op het goede spoor zit. veel eenvoudiger ga je het niet echt kunnen maken.

ik heb wel een paar bedenkingen :

- je doet alles in één bestand ? als je zou werken met een meterstanden-bestand, zou je in een portaal dat gesorteerd staat, kunnen ingeven. dat maakt het eenvoudiger om de vorige waardes te bepalen.

- met het script dat je nu hebt, loop je vast als je bvb een meterstand vergeet in te geven. bvb je geeft eerst 1-3-04 in en daarna pas 1-2-04 ...

• 0
Posted

Is inderdaad een betere oplossing met portalen. Ik zie echter niet hoe ik dan een goed overzicht kan maken met alle meters. Het huidige systeem geeft een overzicht zoals men gewent was en lijkt veel op een excel overzicht (is men ook mee bekent) Ik heb trouwens meteen een IF funtie in de berekening die er voor zorgt als men niets invult er komt te staan nog invullen. Blijft wel bestaan de mogelijkheid die je beschrijft.

Het werkt en men is tevreden dus dat is niet het probleem. Ik dacht echter dat het in het definieren van de velden kon en anders denk ik er aan om het script te vereenvoudigen . (nu 15 x dezelfde formules voor de 15 meters dat kan natuurlijk ook eenvoudiger) Ik ben wel blij dat je al aangeeft dat er niet veel andere mogelijkhden zijn , weet ik dat ik op de goede weg ben :-)

• 0
Posted
Is inderdaad een betere oplossing met portalen. Ik zie echter niet hoe ik dan een goed overzicht kan maken met alle meters.

dat overzicht maak je dan in je meterstanden-bestand ipv in je meter-bestand waar je het nu doet.

• 0
Posted

Ik zal eens kijken of dit een verbetering opleverd met wat ik nu heb.

Ik denk echter wel dat ik er niet al te veel tijd in steek want het is een verouderd bestand wat nu eigenlijk doet waar het voor bedoelt is ik heb nog meer zaken met filemaker waar ik mee bezig ben en die pak ik liever aan. :D

• 0
Posted
Ik zal eens kijken of dit een verbetering opleverd met wat ik nu heb.

Ik denk echter wel dat ik er niet al te veel tijd in steek want het is een verouderd bestand wat nu eigenlijk doet waar het voor bedoelt is ik heb nog meer zaken met filemaker waar ik mee bezig ben en die pak ik liever aan. :D

tuurlijk, begrijp ik,

maar je mag het alleen niet links laten liggen omdat je opziet tegen het doorgronden van portalen (dat gevoel geef je mij tenminste). portalen zijn zo belangrijk dat het eigenlijk basiskennis dient te zijn.

• 0
Posted

Daar sla je de spijker op zijn kop. Ik moet mij daar dan ook in gaan verdiepen want ik heb dingen gezien die werken met portalen en die zeer handig waren. Probleem is de kennis daarvan op doen in toepassingen die in nodig heb. Ik heb inmiddels een databse die echt geweldig werkt ( volgens andere binnen de vereniging) en zeer gebruiks vriendelijk is en die alles bevat. Het is alleen nog afwerken zodat het 100% in orde is. Ik moet eigenlijk binnen die database gaan werken met portalen voor de facturen alleen mijn oplossing die ik nu heb staan kan ik niet makkelijk omzetten naar een database met portalen. Ik zal echter naast de bestaande oplossing een oplossing met portalen proberen te maken. Ik denk alleen dat ik dan met een voorraad databse moet gaan werken en de oplossing die ik nu heb leent zich daar niet echt voor. Ik heb al wel diverse voorbeelden hier gedownload en bekeken om te kijken hoe de protalen werken en of ik het kan inpassen. Ik heb echter moeite met een goed boek over filemaker te vinden die voldoende begrijpelijk is en toch diep genoeg gaat in de materie. (ze maken allemaal een adressenbestand en zodra men dieper moet gaan dan houd het vaak op) :D:D

• 0
Posted
Ik heb echter moeite met een goed boek over filemaker te vinden die voldoende begrijpelijk is en toch diep genoeg gaat in de materie.

ik weet het, er is maar één goed boek :

"Filemaker Pro, de zelfstudie" geschreven door V. Olhouder en uitgegeven bij "Trial and Error" :wink:

• 0
Posted
Dus meterstand oud haald de laatste meterstand op uit het vorig record uit veld meterstand nieuw.

Er bestaat bij lookup zoiets als 'indien niet gevonden dan eerst vorige waarde kopieren'

Hierbij is het wel noodzakelijk dat de nieuwe meterstand in tijd altijd later dan de laatste opnamedatum wordt ingevoerd.

Je hebt een sleutel nodig die meter en datum combineert en dan moet het kunnen.

rmw