Stef Posted March 1, 2004 Posted March 1, 2004 (edited) Stel je voor: Je bent 10 jaar Volkswagendealer. Je verkoopt talloze wagens, doet het onderhoud ervan en verdient je brood ermee. Volkswagen is ook tevreden, dankzij u is de verkoop mogelijk geweest, je hebt mensen immers overtuigd dat het een goede wagen is en je hebt je volledig ingezet om de wagen zo te tunen dat er talloze anderen van overtuigd zijn geworden. Je betaalt Volkswagen jaarlijks een behoorlijk bedrag om dealer te mogen zijn en om op hun website vermeld te staan. Plots gaat valt er bij talloze mogelijke klanten én bestaande klanten een folder in de bus dat Volkswagen zélf een verkoopsnetwerk heeft opgezet en dat zij de verdere diensten aanbieden... Waar gaat dit naartoe? Lees dit: http://www.filemaker.be/applications/index.html Ik heb hier mijn zware bedenkingen bij... Stef Edited March 1, 2004 by Guest Quote
AvD Posted March 1, 2004 Posted March 1, 2004 Ben meteen gaan kijken, omdat ik dat te onwaarschijnlijk vond. Maar je hebt gelijk. Dit is grof, in de letterlijke betekenis van het woord. Ik ga dit eerst even laten bezinken voor ik hier dingen schrijf die... Toch nog een bedenking, voor ik er later op terugkom. Blij, zeer blij, dat ik zo (zelfcensuur) geweest ben op tijd met het (zelfcensuur)-lidmaatschap te stoppen. Ik denk terug aan Kazar en wat ze schreef over de manier waarop FileMaker zich wil positioneren. In dat kader is voor een aantal adepten GEEN PLAATS VOORZIEN. Goed dat we het begrepen hebben. Hallo, Jeff, is er nog plaats vrij? Quote
Rony Rabijns Posted March 1, 2004 Posted March 1, 2004 Ze hebben dat ook in grote oplage verstuurd per email in het NL als nieuwsbrief ! In de VS gaat het nog harder : http://www.filemaker.com/applications/ daar gaan ze al 4 applicaties online hebben staan. en dan doen ze ook nog aan koppelverkoop 50% korting als je ook nog FM koopt. Gokje : Nog een paar maanden en ze zetten die dingen gratis op de installatieCD ! PS : komt er iemand van FM naar de Confituursessie ? Kwestie van de agenda nog wat aan te dikken met topics en hete hangijzers. Quote
AvD Posted March 1, 2004 Posted March 1, 2004 (edited) Het is mijn ervaring dat men hier best zijn eigen conclusies trekt. In het verleden is altijd al gebleken dat Claris en later FileMaker telkens de weg volgden van zorgvuldig overwogen beleidsbeslissingen. Zij die dus denken: ik moet protesteren, ik moet hen uitleggen, ik moet hen doen inzien... enzovoort, kunnen zich beter bezighouden met Alice in Wonderland of EuroDisney. Misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt en zijn er maar weinigen die de diepere betekenis van het WZSG-artikel hebben gevat: FileMaker profileert zich marketing-technisch op een specifieke manier en het pakket is niet in de eerste plaats bedoeld als een lucratief werkplatform voor developers. FileMaker is nooit opgezet als een application development tool. Als er zijn die FM toch zo willen zien - en die daar tot op grote hoogten nog in slagen ook - dan zijn dat rari nantes in gurgite vasto*. Het knappe is natuurlijk dat ze daar nog voor mogen betalen ook, nu dubbel zoveel als vroeger, voor de helft minder voordelen, en met rechtstreekse concurrentie van FM zelf! Ondertussen blijft er natuurlijk een schrijnend gebrek aan degelijke support voor de uiteindelijke doelgroep. Dat verklaart meteen het spectaculaire succes van dit forum. Natuurlijk, zolang het beroep kan blijven doen op idealisten die gratis voor niks het beste van zichzelf en/of hun bedrijf weggeven, soms zelfs aan mensen die de FMPro Manual niet kunnen lezen omdat ze die niet hebben... --------------------- * "Zeldzame zwemmenden in het wijds kolkende water". Edited March 1, 2004 by Guest Quote
Dr_Flash Posted March 1, 2004 Posted March 1, 2004 Zou het niet een poging zijn om de laatste druppeltjes uit FM6 te persen nou iedereen zijn kruit droog houdt voor de Zeven? Ik weet niet of we het echt wel zo negatief moeten zien hoor..... Quote
HJK Posted March 1, 2004 Posted March 1, 2004 Het is te zot voor woorden! Een bestaande klant, belde mij vandaag op, of hij een applicatie ook bij ons kon bestellen! De klant heeft een Filemaker VLA-licentie. We waren dus verplicht de NAW-gegevens door te geven. Ze zitten dus ECHT onder onze duiven te schieten! BELACHELIJK.! Ik heb lang (en nog steeds) Filemaker een warm hart toe gedragen, maar de organisatie erachter gaat nu echt te ver! Heb per direkt een mail verstuurd naar Filemaker en per direkt mijn FSA-membership opgezegd! Quote
AvD Posted March 1, 2004 Posted March 1, 2004 Ik heb lang (en nog steeds) Filemaker een warm hart toe gedragen, maar de organisatie erachter gaat nu echt te ver!Heb per direkt een mail verstuurd naar Filemaker en per direkt mijn FSA-membership opgezegd! Als dit maar geen sneeuwbal-effect krijgt... (Ter informatie voor outsiders: FSA betekent FileMaker Solutions Alliance. Er zijn Subscribers (1ste niveau), Associates (zoals wij vroeger) en Partners. Tot de tweede en de derde categorie horen zelfstandige professionele ontwikkelaars en bedrijven (het zijn zowat de Volkswagen-dealers en garagisten uit de eerste posting hierboven). Quote
Koen Van Hulle Posted March 3, 2004 Posted March 3, 2004 Voor zover ik deze zomer de demo's op de devcon hebben gezien, gaat het om veredelde templates (die standaard bij FileMaker zitten) waar geld voor gevraagd wordt. De functionaliteit blijft beperkt en de bestanden zijn open bron. Klanten die eventueel zullen instappen in de applicaties (omwille van de lage drempel), zullen snel de behoefte vinden om aanpassingen te willen en uitbreiding te willen die ook weer moeten gebouwd worden door iemand. Neemt niet weg dat ze bij FileMaker inderdaad met hun applicaties concurreren tegen ontwikkelaars die gelijkaardige standaard oplossingen aanbieden. Koen Quote
Recommended Posts