Jump to content
  • 0

Lay-out lijst

GJ

Question

Posted

Ik heb een bestand (FileMaker 6) met daarin nogal wat lay-outs. Onder de knop met Lay-out namen is de lijst echter zo lang (in 1 kolom) dat die vele malen groter is dan het scherm. In een vorige versie (FileMaker 3) kreeg ik de lijst in meerdere kolommen. Is dit in FM6 ook zo in te stellen? Ik heb het echter nog niet kunnen vinden. Wie helpt me?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hallo GJ, ik zie dat dit de eerste keer is dat je een bericht plaatst, dus: Welkom!

Maar nee, helaas GJ, waar jij over praat is geen "instelling" van FileMaker, maar gedrag van FileMaker. Op het ene platform zie je de kolommen, op het andere moet je scrollen. En het gedrag verschilt ook per versie FileMaker Pro, zoals je zelf ervaart.

Desalniettemin een paar tips:

- Verklein het aantal layouts in je database: kijk er eens kritisch doorheen, is het werkelijk nodig om zoveel layouts te hebben?

- Je kunt een lege layout maken en deze als naam "-" geven: dat is het liggende streepje. Via de layout-volgorde kun je deze layout tussen andere layouts zetten.

Terug in Blader-modus zie je deze layout in de layoutnamenlijst verschijnen als divider/scheidingstreep tussen de andere namen. Daarmee kun je misschien iets meer orde in de vele layouts aanbrengen.

Je kunt zoveel "scheidinglayouts" maken als je wilt.

• 0
Posted

Dank je Sanne (volgens mij ken ik je nog van een FM cursus ergens vorig jaar).

Het aantal lay-outs kan echter niet substantieel naar beneden en het werken met scheidingslijnen ("-") gebruik ik al.

Jammer dus. Of ik moet in meerdere bestanden gaan werken en deze met relaties koppelen. Ik blijf me altijd afvragen in hoeverre dit de performance naar beneden haalt, of dat je beter af bent met een groot bestand met veel (te veel) velden.