Jump to content
  • 0

Grafische programma's

Stardust

Question

Posted

Geachte groep,

Weerom zit ik verveeld met iets ... Wanneer ik bvb met Coreldraw een tekening maak en deze in Filemaker Pro wil gebruiken om bvb m'n layouts wat op te smukken, verschijnt deze altijd in een mooi rechthoekig kadertje.

Soms (ik ben een moeilike, bij dus vaak) :roll: wil ik echter geen kadertje en heb ik een tekening gemaakt die niet 'ingekaderd' is, Filemaker plaatst er echter altijd een kadertje rond :(

Alleen wanneer ik Draw (v4.0) gebruik van MicroGrafx dan lukt het me en is Filemaker tevreden met een afbeelding die het niet in een kadertje dwingt.

Hoe komt dit ??????? Zijn er nog andere bestandsformaten waarin men de originele afbeelding kan plaatsen (ik doe dit meestal via copy & paste) ??

Weerom mijn dank voor al jullie nuttige antwoorden,

Danny

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je zult iets als GIF of PNG moeten gebruiken. Die hebben ingebouwde transparantie. Dingen als JPEG en TIFF hebben dit niet.

Heel erg lelijk blauw kleurtje trouwens :?

• 0
Posted

Hoewel ik rood ben, hou ik van blauw :P

Wat trouwens niets te maken heeft met mijn politieke voorkeuren, of wel ??

De transparantie van gif's wordt niet door Filemaker ondersteund of is dat nu anders in v6.x ??? :?

Bedankt voor de reacties

Danny

• 0
Posted
De transparantie van gif's wordt niet door Filemaker ondersteund of is dat nu anders in v6.x ???

voor zover ik weet, wordt dat nog altijd niet ondersteund in FM.

ik ben dus niet volledig akkoord met DJ. Wat hij vertelt klopt, maar geldt niet in FM.

Je kan namelijk de bounding box van een afbeelding in FM niet aanpassen, dat is altijd een vierhoek, en de inhoud van die bounding box is altijd gevuld met een kleur.

detail :

in het geval van een transparante gif, wordt de transparantie vervangen voor wit in FM

• 0
Posted

Het goede nieuws is: het is wel degelijk mogelijk om transparante afbeeldingen in Filemaker Pro te gebruiken.

Maar, niet schrikken, het gaat wel op een houtje-touwtje-manier, met een omweg via Kaap De Goede Hoop.

Onlangs zijn in FileMaker Advisor magazine (engelstalig) twee uitgebreide artikelen verschenen over het invoegen van transparante afbeeldingen (transparant zowel op een Mac als onder Windows) in FileMaker Pro layout.

Omdat ik er zelf geen enkele behoefte aan heb, kan ik niet een samenvatting van de artikelen geven. Ik denk dat het ook niet toegestaan is om de (gescande) pdf's te posten.

't Is maar wel dat ik jullie op de hoogte wil brengen van het bestaan van - goede - handleidingen van transparante afbeeldingen in FMP.

Zodra ik tijd heb zal ik me er in verdiepen.

• 0
Posted

Er staat een methode uitgelegd in Tip 167, maar die moet nog afgewerkt worden. Probeer die zo vlug mogelijk op het web te zetten.

• 0
Posted

Ik heb begrepen dat Danny op miraculeuze wijze zijn handen heeft kunnen leggen op het artikel in FileMaker Advisor. Misschien kan hij een samenvatting geven?

Ik heb het artikel vluchtig gescand :-) en daar worden andere programma's in genoemd.

• 0
Posted

een andere manier is om de afbeelding te openen in een beeldverwerkingspakket cfr Photoshop bvb , de achtergrond inkleuren zoals de achtergrond van je FM-layout, bewaren als GIF of JPG en het "lijkt" dan ook transparant.

• 0
Posted

Beste Sanne,

Net nu ik m'n geloof verloren was, diende er zich en engel aan !! :roll:

Helaas ontbreekt het me momenteel aan tijd maar ik beloof dat ik alles met de meesteaandacht zal lezen en het trachten om het daarna in d egroep te verkondigen ... alleszins binnen Windows kan het wel maar dan moet je gebruik maken van MicroGrafx ...

Een ontwerp maken en vervolgens copieren naar Filemaker ... wonder boven wonder ... er is plots wel transparantie !!

Een onderzoekende die zo tracht om zo snel als mogelijk nog meer opheldering te brengen :?

Groetjes en dank aan de groep en in het bijzonder aan de engeltjes die toch blijken te bestaan :wink:

Danny

• 0
Posted

Beste Sanne,

Nogmaals mijn dank ...

Ik heb het artikel gelezen ... nagelezen ... geslikt en vervolgens eens wat uitgeprobeerd.

Gezien ik met een Windows PC werk en ik geen gebruik maak van Adobe Photoshop kon ik niet onmiddellijk het bewuste artikel stipt volgen. Maar met Paint Shop Pro dat m.i. nauwelijks onderdoet voor diens grote broer van Adobe kon ik helaas niet tot het gewenste resultaat komen :?

Vervolgens ben ik terug gegaan naar MicroGrafx Draw 4.0 ... en ... ik heb gelogen !! :oops:

Wanneer men een ontwerp in dit programma maakt verschijnt het wanneer men het in ons aller geliefde Filemaker plakt met een witte omkadering, tenzij men de hierboven aangehaalde truc van Ronny toepast, iets wat ik ook altijd doe.

Maar wanneer men de bijgeleverde clipart in Draw 4.0 opent en en vervolgens copieert en in Filemaker kleeft, zijn er plots geen witte kaders meer. Gezien ik op het werk nogal overbelast zit en thuis geconfronteerd wordt met allerlei problemen t.g.v. een renovatie, ben ik nogal laat met m'n antwoord.

Voorlopig ga ik het dan ook wat laten rusten en hoop ik (al sinds v2.1) op FM Pro 7.0 waar men transparante afbeeldingen, betere print-ondersteuningen vanuit het script, exportformaat naar Excel, enz ... zal geïntegreerd hebben ... of ben ik nu aan het dromen ??

Beste groeten aan allen !

Danny