Jump to content
  • 0

Postcode database erg groot

pjotter

Question

Posted

Ik ben met de postcode database bezig die al een paar keer besproken is hier op het Forum. Ik heb een voorbeeld gedownload wat gemaakt is met Access. Dit bestand was ruim 5 mb (ingepakt) en nadat ik het heb uitgepakt, de tabellen geexporteerd en met filemaker heb geimporteerd, komt dit bestand op ruim 100 MB!. Er moet iets verkeerd gaan want dat is vreemd de Access database komt uitgepakt bij mij op 25 mb.

Ik heb nog een tweede database die ook in een Acces programma zit. Ook die wordt erg groot na converteren . (zat in een programma die automatisch de plaats invulde van belgie, nederland en duistland en de landencode plaatste aan de hand van de postcode) Waarom is het bestand zo groot? Er zitten geen plaatjes is of wat dan ook. Gewoon een 3tal bestanden pdf openen met filemaker die vraagt dan moet ik dit converteren naar FM en het totaal wordt ruim 4 x zo groot als onder Access.

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Er moet iets verkeerd gaan want dat is vreemd de Access database komt uitgepakt bij mij op 25 mb.

Je doet niets verkeerd. Dat is "normaal gedrag".

Merk wel op dat je in FM meer dan 600.000 records hebt voor de postcodes, meer dan 100.000 records voor de straten, ...

Waarom is het bestand zo groot?

één van de redenen is het indexeren van de velden in FileMaker Pro.

ter zijde :

ik heb speciaal voor jou bij wijze van test de indexering eens uitgeschakeld bij het postcode-bestand. Dat gaat van 62 MB naar 42 MB !

Winst 30%

Snelheidsverlies : veel meer dan 30%

Conclusie : toch maar beter indexeren, en de exponentiele toename van het bestand voor lief nemen. Immers, harde-schijfruimte kost vandaag de dag ook niets meer.

• 0
Posted

De hoeveelheid records klopt inderdaad, maar dan is het verschil in grootte best veel? Bij acces goed 25 MB en dezelfde informatie onder filemaker 100 MB?

Indexering heb ik ook al uit geschakeld maar dan wordt het opzoeken nog trager. (is al geen snelheids monster.) :-)

• 0
Posted

Ik denk inderdaad dat het verschil in grootte daar ergens in zit.

Wat de andere opmerking betreft is de link hier al eens langs gekomen waar dat access bestand te vinden is. (even zoeken op postcode heb het niet bij de hand)