Jump to content
  • 0

FM Developer en FM server

fredmatrack

Question

Posted

Ik heb net een filemaker database voor onze schoolbibliotheek gemaakt en ze vervolgens op de filemaker server gezet. Het opvragen en bewerken van gegevens werkt perfect vanuit filemaker pro.

Nu is het probleem dat wij geen geld hebben om voor alle toestellen in de bib een licentie voor filemaker te kopen. Mijn vraag is dus nu, is het mogelijk om met filemaker developer een runtime te maken die een connectie maakt met de filemaker server om daar alle data in op te zoeken?

Het moet enkel dienen om informatie op te zoeken, het aanpassen gebeurt vanuit filemaker pro.

Een alternatief, de webcompanion, zou ik liever vermijden daar fm server net iets sneller gaat naar mijn gevoel.

Recommended Posts

• 0
Posted

neen,

want de runtime bezit geen netwerkfunktionaliteit, en die heb je nodig om server-bestanden te openen.

een andere reden waarom het niet gaat, is omdat de serverbestanden ook niet "gebonden" zijn aan de runtime.

de webcompanion is voor jou de goedkoopste oplossing.

• 0
Posted

Bestaat er dan een andere mogelijkheid om een connectie te maken naar die filemaker server? Ik kan programmeren in verschillende talen maar lees geregeld dat om met een fm server te werken, de fm pro een vereiste is. Blijkbaar is het makkelijker om connectie te maken met een eenvoudige fm pro dan met een fm server.

Over de webcompanion: kan ik een database zowel in fm server openzetten én tegelijkertijd de webcompanion gebruiken?[/u]

• 0
Posted

Ik hoorde van het weekend iets over een plug-in die voor Apple's Real Basic geschreven zou zijn of worden, om in Real Basic een frontapplicatie te maken voor onder FileMaker Server gehoste databases.

verhaal>

• 0
Posted
Over de webcompanion: kan ik een database zowel in fm server openzetten én tegelijkertijd de webcompanion gebruiken?

Nee, de webcompanion werkt met FileMaker Pro (en als je met meer dan 10 ip-adressen per 24 uur wilt werken: FileMaker Pro Unlimited), niet met FileMaker Server.

Een gebruikelijke opstelling is:

• FileMaker Pro op de computer van de programmeur en op de bureaucomputer van die medewerkers die wijzigingen in de database moeten aanbrengen.

• FileMaker Server op een server-computer om de databases beschikbaar te stellen voor de medewerkers met FileMaker Pro op hun bureaucomputer.

• FileMaker Pro Unlimited met de webcompanion aan om de databases (geopend via FM Server) voor iedereen in het netwerk/internet via een webbrowser beschikbaar te stellen (in het algemeen voor raadplegen, hoewel ook wijzigingen via een webbrowser mogelijk zijn als je dat programmeert)

---------------------------------------------------------------------------

Voor Niets Gaat De Zon Op

(Avd: geef me hier eens een mooie Latijnse vertaling voor?!)

• 0
Posted

• FileMaker Pro Unlimited met de webcompanion aan om de databases (geopend via FM Server) voor iedereen in het netwerk/internet via een webbrowser beschikbaar te stellen (in het algemeen voor raadplegen, hoewel ook wijzigingen via een webbrowser mogelijk zijn als je dat programmeert)

dit is wat Fredmatrack zoekt (eventueel met een normale client ipv de unlimited), maar je was me te snel af.

• 0
Posted

Als er iemand toch een mogelijkheid vindt om vanuit een zelfgemaakt applicatie met fm server te connecteren, alle tips zijn welkom. De school wil geen geld uitgeven aan licenties voor filemaker.

Dan maar met mysql zelf iets in elkaar steken....

• 0
Posted

Als je over de filemaker developer beschikt om de runtimes te maken en de filemaker unlimited om als webserver te dienen (tenzij er minder dan 10 clients in de bieb staan, dan is een gewone filemaker ook al lang goed), kan je overwegen een runtime-applicatie te maken die met een http-request data ophaalt in xml op de unlimited.

Dan ben je eigenlijk een soort browser aan het maken in filemaker, dus zonder cdml (je moet hooguit een beetje goed weten hoe je je requests moet opbouwen). Klinkt misschien gek, maar ik heb onlangs zo'n applicatie gemaakt en het was erg leuk om doen en te zien gebruiken.

doe er je voordeel mee.

• 0
Posted

WZSGMFMWT :D

Tsja, in een database programma met beperkte scripting functionaliteiten het in je hoofd halen om iets als een browser na te bouwen. Ga er maar aan staan :?

Ik zou gewoon voor een web interface gaan. Dat is vrij eenvoudig te implementeren zeker als je al een beetje met HTML overweg kunt.

• 0
Posted
WZSGMFMWT :D

Tsja, in een database programma met beperkte scripting functionaliteiten het in je hoofd halen om iets als een browser na te bouwen. Ga er maar aan staan :?

Ik zou gewoon voor een web interface gaan. Dat is vrij eenvoudig te implementeren zeker als je al een beetje met HTML overweg kunt.

wat wil WZSGMFMWT zeggen?

twas inderdaad wel gek, maar al bij al treffelijk eenvoudig en snel klaar; in ieder geval sneller dan hetzelfde te bouwen op een webinterface. Ga maar na: zoeken, sorteren, exporteren, meerdere afdruklayouts, en wat nog allemaal zonder een spatje html en in een "gelikte" applicatie zoals we van filemaker gewoon zijn.

Natuurlijk kan dat geen website vervangen, maar voor sommige dingen is het best wel geschikt.

Begrijp me niet verkeerd : ik vond het eerst ook te gek om los te lopen, maar nu het er is, moet k zeggen : k zou het opnieuw doen. 1 minpunt echter : geen containervelden, dat is te hoog gegrepen voor xml (hm, misschien moesten we hiermee eens naar het xml-forum verhuizen).

• 0
Posted

wat wil WZSGMFMWT zeggen?

Eigenlijk moet het WZSGMFMWST zijn:

Wij

Zijn

Straffe

Gasten

Maar

FileMaker

Wringt

Soms

Tegen.

Even zoeken op "straffe gasten", daar is een uitgebreide verhandeling over :)

• 0
Posted

Sorry Doktor,

FM wringt bij mij wel zo vaak tegen dat ik de soms weleens vergeet.

het opic: http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=763

geen containervelden, dat is te hoog gegrepen voor xml (hm, misschien moesten we hiermee eens naar het xml-forum verhuizen).
Bah, eigenlijk wil je helemaal niet dat er containervelden bestonden: http://www.yapf.net/faq.php?cmd=viewitem&itemid=621 een voorbeeldje over MySQL maar het principe is hetzelfde.
  • 0
Posted
Sorry Doktor,

FM wringt bij mij wel zo vaak tegen dat ik de soms weleens vergeet.

Deze komt zeker in aanmerking voor de prijs van Uitspraak van de maand!

• 0
Posted
Bah, eigenlijk wil je helemaal niet dat er containervelden bestonden: http://www.yapf.net/faq.php?cmd=viewitem&itemid=621 een voorbeeldje over MySQL maar het principe is hetzelfde.

Een begrijpelijk verhaal :) Toch moet ik zeggen: ik vind het nogal aanmatigend. Ik gebruik zoals bekend FileMaker voor hele andere dingen dan standaard bedrijfsoplossingen, en ik ben zeer tevreden over de mogelijkheid om afbeeldingen in de database op te nemen. Natuurlijk zoek ik niet op afbeeldingen. Wat ik doe is het bijhouden van een dagboek met dagelijkse belevenissen, en ik stop graag wat geresizede digicamfoto's in een paar containerveldjes :) Dus simpelweg de opener "Waarom niet? Omdat het geen nut heeft." doe mij zachtjes prevelen "Spreek voor jezelf!" :)

• 0
Posted

Misschien moet ik het iets aanscherpen, je wilt eigenlijk helemaal niet dat die velden er zijn. Ze zijn echter in Filemaker wel benodigd omdat je anders een plugin moet kopen om je bestandjes te beheren. Nu kun je dat gewoon binnen Filemaker. Dat wil dus niet zeggen dat het hier door goed cq. beter is.

• 0
Posted
ik ben zeer tevreden over de mogelijkheid om afbeeldingen in de database op te nemen.

Ik heb voor mezelf een 'Smoelenboek' in FileMaker gemaakt. Van familie, vrienden en kennissen heb ik foto's verzameld. Ik vind het fantastisch dat dat in containervelden in FileMaker kan.

Voor een fotograaf heb ik in FileMaker een archief gemaakt waar bestandsnaam en pad worden opgeslagen. Via bestandskoppeling kunnen de bestanden geopend worden in hun eigen programma. Maar geweldig: een kleine preview kan in een containerveld in FileMaker staan!

Het lijkt me dat je gereedschap moet gebruiken waar het goed in is. Dan is er namelijk geen sprake meer van goed of fout of beter of best. Dan is het een kwestie van of de programmeur in staat is het juiste gereedschap op het goede moment te gebruiken.

Een database met smoelen erin voor persoonlijk gebruik? Dagboek met digicamfoto's? Containervelden geweldig!

Een database met afbeeldingen die je via een webbrowser wilt laten zien? Containervelden fout!

• 0
Posted
ik ben zeer tevreden over de mogelijkheid om afbeeldingen in de database op te nemen.

Een database met smoelen erin voor persoonlijk gebruik? Dagboek met digicamfoto's? Containervelden geweldig!

Een database met afbeeldingen die je via een webbrowser wilt laten zien? Containervelden fout!

En zo is het :D

• 0
Posted
Van familie, vrienden en kennissen heb ik foto's verzameld.

En de mensen die op de vorige Clarify-sessie waren, staan er ook in ... :-D

8O En dan? Staan mijn PINcode en mijn inlogwachtwoord voor Clarify er ook in?

• 0
Posted
Als je over de filemaker developer beschikt om de runtimes te maken en de filemaker unlimited om als webserver te dienen (tenzij er minder dan 10 clients in de bieb staan, dan is een gewone filemaker ook al lang goed), kan je overwegen een runtime-applicatie te maken die met een http-request data ophaalt in xml op de unlimited.

...

Waarom hebben we dan die (dure) fm server aangekocht. Vind ik niet echt 'serieus' van FileMaker.

Ik denk dat ik gewoon een gratis Mysql of postgresql ga gebruiken en een eigen applicatie maak. Kost me niets en ik ben enkel afhankelijk van MIJN capaciteiten.

• 0
Posted

Als je over de filemaker developer beschikt om de runtimes te maken en de filemaker unlimited om als webserver te dienen (tenzij er minder dan 10 clients in de bieb staan, dan is een gewone filemaker ook al lang goed), kan je overwegen een runtime-applicatie te maken die met een http-request data ophaalt in xml op de unlimited....
Waarom hebben we dan die (dure) fm server aangekocht. Vind ik niet echt 'serieus' van FileMaker. Ik denk dat ik gewoon een gratis Mysql of postgresql ga gebruiken en een eigen applicatie maak. Kost me niets en ik ben enkel afhankelijk van MIJN capaciteiten.
Als je die pdf bestandjes van de filemaker site download zie je dat ze opzetjes maken met meerdere servers met de webconnector. Je FM server is dan de echte host van de gegevens en één of meerdere versies van Filemaker Unlimited zijn dan de webservers. FM server bied voordelen, met betrekking tot snelheid en backups ten opzichte van de andere Filemaker versies.
  • 0
Posted
Waarom hebben we dan die (dure) fm server aangekocht. Vind ik niet echt 'serieus' van FileMaker.

Ik denk dat ik gewoon een gratis Mysql of postgresql ga gebruiken en een eigen applicatie maak. Kost me niets en ik ben enkel afhankelijk van MIJN capaciteiten.

Het 'serieux' van filemaker is wel vaker onderwerp van discussie me dunkt, en ik kan wel wat opbrengen voor jouw standpunt, maar als je de serverlicentie gekocht hebt om nu pas te achterhalen waar het (niet) voor dient...tsjah...

En wat het 'gratis'-beleid van my/postre-SQL betreft : blijkbaar zijn er te weinig mensen die de volledige licentietekst lezen, een echte aanrader.

En dan nog dit : Is het goedkoper betaalde licenties niet te gebruiken? En is jouw tijd zo waardeloos dat je de tijdwinst die je maakt door filemaker te gebruiken niet in rekening brengt?