Jump to content
  • 0

Indexeren van ValueLists

Rony Rabijns

Question

Posted

Neem even volgende opstelling :

1. Twee bestanden : A en B

A = klantenbestand waarin één telefoonnummer kan ingegeven worden.

B = telefoonbestand dat als portaal gebruikt wordt in het klantenbestand voor extra telefoonnummers gerelateerd aan de klant.

Bestand A heeft dus een veld TELEFOON (tekst) en een KLANTNR (numeriek).

Bestand B is gerelateerd aan Bestand A op basis van een KLANTNR en heeft ook een veld TELEFOON (tekst).

(klinkt in eerste instantie niet erg genormaliseerd, maar er is voorlopig geen andere opbouw mogelijk)

als ik een zoek genereer in Bestand A op het veld TELEFOON, vind ik de records uit bestand A die voldoen aan mijn zoekcriterium, maar ik vind dus geen enkele telefoonnummer uit Bestand B

2. De probleemstelling :

ik moet kunnen zoeken op het veld TELEFOON uit bestand A en tegelijkertijd op het veld TELEFOON uit bestand B via één verzoek in één veld.

3. Wat heb ik al geprobeerd :

ik ben aan de slag geweest met een berekeningsveld cTelefoon in bestand A waarop ik dan de zoek uitvoer:

cTelefoon = Telefoon & "¶" & ValueListItems("A";"Telefoonlijst")

waarbij Telefoonlijst een invoerlijst is in A gebaseerd op de gerelateerde records uit relatie KlantNr van het veld Telefoon van Bestand B.

4. Dat blijkt niet te werken en ...

ik heb ook de index nodig van wat er zich bevindt in het veld cTelefoon ! En dat wil vanzelfsprekend ook niet lukken.

Als er iemand kan volgen wat ik bedoel en waar ik naar toe wil, wil die dan even meedenken aub ? Volgens mij moet ik er uit kunnen geraken met een berekeningsveld, maar ik zie het echt niet meer. Misschien zit ik zelfs op een fout spoor ...

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
ik moet kunnen zoeken op het veld TELEFOON uit bestand A en tegelijkertijd op het veld TELEFOON uit bestand B via één verzoek in één veld.

Scripten? Zoek-telefoonnummer laten invullen in een global en dan zelf de meerdere zoekopdrachten bouwen?

Kun je iets meer vertellen over waarom het NOODZAKELIJK is om het in 1 veld in 1 zoekopdracht te doen?

ik heb ook de index nodig van wat er zich bevindt in het veld cTelefoon ! En dat wil vanzelfsprekend ook niet lukken.

Ik zie dat nu ook even niet lukken, omdat je altijd het gerelateerde telefoonnummer uit B erbij wilt betrekken.

Kun je iets meer vertellen over de noodzaak van de index?

• 0
Posted (edited)

Het p-woord dan maar weer? Want met de Troi Text Plug-in is dit ook weer een eitje: je weet nog Duckie's probleem met z'n werkplekken en zo?

Edited by Guest
  • 0
Posted

Dat blijkt niet te werken

Waarom werkt dat eigenlijk niet? Als ik het probeer dan werkt het wel ...

Nee, het is niet mogelijk om een index van die calculatie te krijgen. Maar ik kan wel op telnr in A en B tegelijk zoeken in 1 veld in 1 zoekopdracht.

Heb je het indexen uitgezet van de calculatie? Bereken alleen wanneer nodig? Dan blijft de calculatie-uitkomst actueel.

Telnrs.gif.3d760dfe769360c3e60a623c3e6c0534.gif

• 0
Posted

Scripten? Zoek-telefoonnummer laten invullen in een global en dan zelf de meerdere zoekopdrachten bouwen?

moeilijk, want de eindgebruiker kan in het zoekscherm zoeken op meerdere velden (bvb naam en telefoon), en kan ook meerdere zoekopdrachten genereren. (bvb jansen en (peeters en 123-456789))

Kun je iets meer vertellen over waarom het NOODZAKELIJK is om het in 1 veld in 1 zoekopdracht te doen?

omdat de eindgebruiker dan in één veld kan zoeken op alle telefoonnummers die te maken hebben met die klant

Ik zie dat nu ook even niet lukken, omdat je altijd het gerelateerde telefoonnummer uit B erbij wilt betrekken.

Kun je iets meer vertellen over de noodzaak van de index?

de telefoonnummers, faxnummers en gsm-nummers zijn door de jaren heen ingevoerd, maar niet allemaal op een even consequente wijze. Ttz dan werden scheidingstekens gebruikt dan weer niet, soms waren de scheidingstekens spaties, slashes, liggende streepjes enz. De kans dat een zoek niets oplevert is vrij groot op die manier. Daarom wil ik de gebruiker de kans geven om tijdens zijn zoek te kunnen kijken naar de inhoud van de telefoonnummers.

Hier komt ook een tweede probleem opduiken :

kan ik een op een eenvoudige manier die telefoonnummers "cleanen", dwz allemaal dezelfde struktuur geven, zonder ze één voor één te overlopen ?

• 0
Posted

Dat cleanen kan gewoon door wat substitues te doen, waarmee je de streepjes en spaties weg haalt. Je zou jezelf eventueel kunnen controleren door het aantal tekens op het einde te tellen.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: waarom haal je dat veld waarin 1 nummer past niet gewoon helemaal weg? Zoek even op normalisatie en je weet dat dit niet echt een mooie oplossing is. De gekke stappen die je nu moet nemen voor iets dergelijk eenvoudigs is een aanleiding om de huidige opzet te bekritiseren.

• 0
Posted
Dat cleanen kan gewoon door wat substitues te doen, waarmee je de streepjes en spaties weg haalt. Je zou jezelf eventueel kunnen controleren door het aantal tekens op het einde te tellen.

dat kan idd op die manier.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: waarom haal je dat veld waarin 1 nummer past niet gewoon helemaal weg? Zoek even op normalisatie en je weet dat dit niet echt een mooie oplossing is. De gekke stappen die je nu moet nemen voor iets dergelijk eenvoudigs is een aanleiding om de huidige opzet te bekritiseren.

dat veld kan niet weg, ttz in dezelfde applikatie steekt een gelijkaardig geval met namen. In de klantenfiche steekt de naam van je voornaamste kontaktpersoon en in een gerelateerd bestand alle medewerkers van dat bedrijf.

Waarom is dat zo ? Owv de geschiedenis. De bron van deze applikatie ligt bij FM 2. Daar is altijd bij aangebouwd. Intussen zijn daar ongeveer een 60-tal installaties van operationeel.

Nu wordt het dus kiezen of delen :

Of je zoekt een work-around voor dit probleem, of je normaliseert. Het tweede geval neemt teveel tijd in beslag op dit ogenblik en is niet meer relevant. Want de gehele applikatie gaat zsm herschreven worden naar FM 7.

Vandaar dat ik nu opteer voor de eerste optie, de workaround.

• 0
Posted

Dat blijkt niet te werken

Waarom werkt dat eigenlijk niet? Als ik het probeer dan werkt het wel ...

Nee, het is niet mogelijk om een index van die calculatie te krijgen. Maar ik kan wel op telnr in A en B tegelijk zoeken in 1 veld in 1 zoekopdracht.

Heb je het indexen uitgezet van de calculatie? Bereken alleen wanneer nodig? Dan blijft de calculatie-uitkomst actueel.

Dat zoeken lukt in één veld in één opdracht lukt idd, maar dus niet als alles geindexeerd is. En daar heb ik me te lang op gefocust.

Ik heb daarom beslist om die index te laten vallen, gezien het karakter van deze oplossing (lees workaround) en de tijd dat ie nog moet meegaan.

• 0
Posted
Het p-woord dan maar weer? Want met de Troi Text Plug-in is dit ook weer een eitje: je weet nog Duckie's probleem met z'n werkplekken en zo?

Heb ik ook bekeken, maar de berekeningsvelden zijn hier toch ook niet geindexeerd ?