Jump to content
  • 0

Index van een veld weergeven in tabelvorm

Konkel Noen

Question

Posted (edited)

De index van een veld kan je gebruiken om gegevens in te voeren of te zoeken.

Eigenlijk zou ik de index van een veld gewoon willen zien in een 'View as table' layout.

Kan dit ?

Edited by Guest

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
De index van een veld kan je gebruiken om gegevens in te voeren of te zoeken.

Eigenlijk zou ik de index van een veld gewoon willen zien in een 'View as table' layout.

Kan dit ?

.

Via de HocusPocus-methode kan dat volgens mij.

Ik ga nu effe hardop denken :

als je er in slaagt om de index van je veld te steken in een hulpbestandje met één veld en waarbij de records staan voor iedere lijn in je index, dan ben je eruit.

in de praktijk wil dit zeggen dat je aan de slag moet met de ValueListItems-funktie om je index te "pakken". Deze index even parkeren in een globaaltje. Dat globaaltje via een script ontleden, dwz bij iedere ¶ een nieuw record maken dmv de Middle-funktie.

Zou het zo kunnen ...

• 0
Posted
...
in een hulpbestandje

ja, maar dan kan ik er beter een gerelateerd bestand van maken, niet ?

ik had het graag binnen 1 bestand gehouden.

hmmm ja misschien wel, maar welk is je relatie-sleutel dan ?

• 0
Posted

Met de design functie ValueListItems.

Je maakt een value list op basis van de inhoud van het gewenste veld en maakt een berekend veld wat die valuelist ophaalt.

Je hebt dan de inhoud uit het venster 'plak uit index' in een veld.

Let op de beperking van 64000 tekens in FM6 (FM7 kan 2 GB aan!)

rmw

ps 'geplaatst 0:21' geen wonder dat er weinig reactie is. :lol:

• 0
Posted

Konkel, 't is waarschijnlijk niet wat je wilt, maar ik vertel het toch maar voor de volledigheid:

Je kunt alle records zoeken, vervolgens sorteren op het veld waarvan je de index wilt hebben, en dan een export doen van het veld, waarbij je het tijdens het exporteren de summarize op het index-veld aanzet.

Je hebt dan de index in het soort bestand wat je qua export hebt aangegeven.

Deze index tonen in hetzelfde bestand als het veld waar je de index van wilt hebben kan uitsluitend in preview-modus (ook weer met een subsummary van het index-veld). Het is niet mogelijk om dit in een soort van table-view te verkrijgen binnen hetzelfde bestand.

• 0
Posted

Maar nog even doordenkend op "tonen in 1 bestand". Wat je dus eigenlijk wilt, zijn de records weglaten waarvan de inhoud van het index-veld al in een ander record staat.

Je kunt dit doen via een interne relatie met een calculatie en een (ongeïndexeerde) zoek-opdracht, mits elk record een uniek ID heeft.

- Interne relatie: op het veld waarvan je de index wilt weten (het indexveld dus aan beide kanten van de relatie).

- Calculatie "Index_c" uitkomst getal: [interne_relatie::ID = ID]

- Zoekopdracht: [index_c = 1]

Je hebt nu alle records waarbij in het indexveld iets gevuld staat, waarbij de records waarvan de inhoud van het index-veld al in een ander record staat, zijn weggelaten.

Mocht je geïnteresseerd zijn in die methode, dan kan ik hem wel (later) wat uitgebreider beschrijven.

• 0
Posted
Je kunt dit doen via een interne relatie met een calculatie en een (ongeïndexeerde) zoek-opdracht, mits elk record een uniek ID heeft.

- Interne relatie: op het veld waarvan je de index wilt weten (het indexveld dus aan beide kanten van de relatie).

- Calculatie "Index_c" uitkomst getal: [interne_relatie::ID = ID]

- Zoekopdracht: [index_c = 1]>

Wat kan je dat mooi omschrijven, dit doet mij denken aan mijn wiskunde lessen, waarin alles zo verantwoord wordt uitgelegd.

• 0
Posted

Sanne,

Als techneut heb ik blijkbaar een hersenkronkel te weinig om dit zelf eventjes vlug te vinden.

Het zat 'm in die simpele calculatie.

Het werkt perfect zoals ik het wil.

Hartelijk dank,

Koen.

• 0
Posted
Wat kan je dat mooi omschrijven, dit doet mij denken aan mijn wiskunde lessen, waarin alles zo verantwoord wordt uitgelegd.

-------------

opruimen is een kunst

Uitleggen is een kunst :wink: