Jump to content
  • 0

Geef je eerste bevindingen ivm FileMaker Pro 7

Rony Rabijns

Question

Posted

Welke zijn je eerste indrukken van FileMaker Pro 7 ?

Voldoet het aan de verwachtingen ?

ik heb al spannende dingen gezien:

Relaties definieren middfels een grafisch overzicht.

Relaties kunnen nu ipv alleen op exacte overeenkomst ook bebaseerd worden op IsNiet, Groter, GroterOfGelijk, Kleiner, KleinerOfGelijk en een X (wat is dat?)

Ook kan een relatie meerdere regels bevatten dus GeslachtRelatie is "vrouw" én bv GeboorteDatum < MijnGeboorteDatum én bv Postkode = MijnPostcode

Ook zag ik dat allerlei opscure Japanse tekst functies aanwezig zijn:

Hiragana ( text ), KanaHankaku ( text ), KanaZenkaku ( text ), KanjiNumeral ( text ), Katakana ( text ), RomanHankaku ( text ), RomanZenkaku ( text )

En volgens mij nieuwe mogelijkheden met tekst opmaak:

RGB ( red ; green ; blue ), TextFont ( text ; fontName {; fontScript} ), TextColor ( text ; RGB ( red ; green ; blue ) )

Je kunt FP5 bestanden converteren naar FP7 bestanden (data en interface is dus niet gescheiden??)

20 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Tot hiertoe:

Schitterend:

-vrijwel onbeperkte grootte

-meerdere tables per file

-multiple-key relationships

-véél nieuwe goede functies

-documenten in containers kunnen invoeren

-per portaal een sorteervolgorde kunnen geven

-sticky portals (maar wel beperkt)

-kunnen kiezen met welke toets je een veld verlaat

Teleurstellend:

-zeer weinig gedaan aan de GUI, bv. die portalen zijn écht een ramp, ze stammen nog altijd uit de jaren tachtig. OK, ze zijn sticky, maar als je even van layout verandert en terugkomt staan ze weer van boven. Frustrerend.

-script laten lopen bij verlaten van veld zit er niet in, dit is iets waar iedereen lag om te schreeuwen

-die grafische relaties: kan dat ook uitgeschakeld worden? Heel mooi als je met een klein aantal zit, maar wat met honderden?

Later ongetwijfeld meer.

• 0
Posted
-die grafische relaties: kan dat ook uitgeschakeld worden? Heel mooi als je met een klein aantal zit, maar wat met honderden?

die bedenking heb ik me ook al gemaakt. het is de bedoeling geweest om één en ander te verduidelijken, maar een "ordinaire" lijstweergave is in dit geval zeker zo goed.

Maar ... gelukkig is in de "externe" relaties wel de lijstweergave gebleven !

misschien dat je via een verborgen toetscombinatie het "probleem" kan omzeilen. ik heb al een aantal "klassieke" toetscombinaties getest, maar zonder resultaat.

• 0
Posted

Ik heb even de eerste de beste "fatsoenlijke" applikatie van me genomen en geconverteerd.

- geen errors bij de conversie (Joepie)

- openen van de bestanden kost veel meer tijd dan vroeger

- lettertypebeheer is op het eerste zicht geen vooruitgang (altans op de Mac)

- switchen tussen bestanden via scripts duurt merkelijk langer

- een aantal functies die niet meer bestaan, worden niet naar behoren geconverteerd (Today wordt opgevangen via een intern scriptje, ToggleWindow blokkeert je vensters indien ze verborgen zijn, ...)

- waar ik vroeger geen vragen kreeg over logins en wachtwoorden bij het openen van bestanden, gebeurt dat nu wel

- CDML ondersteuning is ribbedebie (dat is een pijnlijke en vooral kostelijke zaak)

- het was even zoeken naar GLOBAL FIELDS, maar uiteindelijk toch gevonden. (werkt nu logischer en intuitiever dan vroeger)

dit lijkt allemaal negatief te zijn, maar ik ben wel degelijk enthousiast over de nieuwe versie.

denk maar aan de onbeperkte grootte, nieuwe portalfunkties, "dynamische" relaties, nieuwe veldinhouden, ...

• 0
Posted

tzal wel weer aan mij liggen, maar ik ben niet onverdeeld gelukkig met het nieuwe concept van relaties : je moet een soort van "schaduwtabellen" inlassen om meerdere maar verschillende relaties te leggen tussen twee tabellen, bijgevolg dus ook voor interne relaties.De naamgeving van relaties is blijkbaar ook foetsie : een beetje duidelijke naam voor je relatie zit er dus niet meer in en dat is knap vervelend als je velden op een layout wil zetten of, ik zeg maar wat, go to related record in je script wil inlassen.

De "symmetrie" van relaties (het feit dat een relatie nu niet meer van de ene naar de tabel bestand gaat, maar nu per definitie "gedeeld" wordt) vind ik een behoorlijke hoofdbreker.

Misschien moet ik er nog wat aan wennen.

Zeker is wel dat ik heel erg blij ben met de opheffing van het "gelijkheidsbeginsel" tussen sleutels.

Los daarvan heb ik bij wijze van oefening/verkenning mijn facturatieprogramma gisteren herschreven, en dat heeft mij toch algauw een namiddag gekost (maar dat steken we op het conto van "onverkend"); gaandeweg ben ik tot het besef gekomen dat het waarschijnlijk niet zo een goed idee is om zonder boe of ba je scripts te laten converteren : dingen zoals scripts die subscripts aanroepen in wat vroeger verschillende bestanden waren worden puur tijdverlies : dat is dus eigenlijk goed nieuws (snel scripts maken die snel lopen en korter zijn) op voorwaarde dat ze specifiek voor v.7 worden herschreven.

• 0
Posted

Ik ben erg enthousiast over 7. Jammer is dat cdml niet meer wordt ondersteund. Bij filemaker is nog niet helemaal duidelijk (of men wil het nog niet melden) hoe dat vervangen moet worden. Ik kreeg de indruk dat FM server advanced misschien toch nog een beetje met CDML overweg kan. Maar hoe? Da's nog een paar maanden wachten. Verder is wel duidelijk dat grote database projecten het beste helemaal opnieuw gebouwd kunnen worden. Voor mij persoonlijk geen ramp, maar het lijkt me wel een probleem voor ontwikkelaars die "standaardoplossingen" in de markt hebben staan.

• 0
Posted
De naamgeving van relaties is blijkbaar ook foetsie : een beetje duidelijke naam voor je relatie zit er dus niet meer in en dat is knap vervelend als je velden op een layout wil zetten of, ik zeg maar wat, go to related record in je script wil inlassen.

Het nieuwe relatiemodel van FileMaker is even een mentale klik maken. Relaties hebben inderdaad geen naam meer. Maar dat heeft meer voordelen dan nadelen. We geven enkel een tabel of een schaduw, een occurence, van een tabel een naam.

Vanop een layout, die nu gekoppeld is aan een bepaalde tabel, kunnen we nu velden zetten van gerelateerde en niet-gerelateerde bestanden. We hoeven dus geen calculaties te maken. We kunnen bijgevolg een portal maken die andere data zal tonen naargelang we deze portal op een andere layout gekoppeld aan een tabel zullen plaatsen.

Groeten,

Koen

Hierbij een voorbeeldje die je stap voor stap kan nabouwen:

diagram.gif.78b275e6c79501c70c15415ae648cc74.gif

layout_1.gif.02643438eb7c24d16819f68dbc0ac0f7.gif

layout_2.gif.0c2937f9655b3abd5e08c988de39eaba.gif

• 0
Posted

Ik begrijp iets niet helemaal. Ik heb de versie 7 (demo) gedownload en geinstalleerd. Ik kan echter nergens iets vinden dat relaties weergeeft op de manier zoals hier wordt besproken? Ik gebruik de 7 demo op een mac zit daar soms verschil in?

• 0
Posted
Ik begrijp iets niet helemaal. Ik heb de versie 7 (demo) gedownload en geinstalleerd. Ik kan echter nergens iets vinden dat relaties weergeeft op de manier zoals hier wordt besproken? Ik gebruik de 7 demo op een mac zit daar soms verschil in?

neen, daar zit geen verschil in.

kijk eens goed in het dialoogvenster dat verschijnt als je appeltje-shift-D doet.

Er verschijnen 3 tabs, kies de tab "Relationships".

• 0
Posted
Wat ik super vind is Get(ScriptParameter)

Ok, de scripts zijn wat langer, maar het is wel een serieuze reductie van het aantal scripts en dus veel overzichtelijker.

8O Wat doet dat dan? Ik kan me daar weinig bij voorstellen. Misschien heb ik daar ook wel iets aan in bepaalde gevallen :?:

• 0
Posted

Ik gebruik vb. hetzelfde script voor het openen van verschillende lijsten.

Ik heb vb een lijst met werfadressen, een lijst met adressen van installateurs en lijst met adressen van onderhoudsfirma's.

Voor elke lijst die ik wil openen heb ik een verschillend knopje.

Achter die knopjes zit steeds hetzelfde script, maar dus met een andere parameter.

Resp. werf, installateur en onderhoudsfirma.

• 0
Posted
Ik gebruik vb. hetzelfde script voor het openen van verschillende lijsten.

Ik heb vb een lijst met werfadressen, een lijst met adressen van installateurs en lijst met adressen van onderhoudsfirma's.

Voor elke lijst die ik wil openen heb ik een verschillend knopje.

Achter die knopjes zit steeds hetzelfde script, maar dus met een andere parameter.

Resp. werf, installateur en onderhoudsfirma.

Hee dat deed ik altijd met een script dat diverse vrijwel identieke subscripts aanstuurde via een if-statement..... daar ga ik ook eens naar kijken :):idea:

• 0
Posted

En hoe zie jij dat Christophe?

Gewoon een bestand met de tabellen en eentje met scripts/layouts en die via een bestandsreferentie koppelen vermoed ik. Maar dan moet je als je een applicatie maakt echt wel serieus goed nadenken over de tabelstructuur.

Of mis ik nog iets?

Stef,

• 0
Posted

Er is geen wezenlijk verschil tussen het scheiden van data en interface en het in een bestand houden, qua relatiediagrammen.

En externe tabel die op de diagram staat gedraagt zich identiek als een tabel binnen uw bestand.

Een kleine demootje kun je vinden op:

http://koen.web.shphosting.com/KOEN_cdml/fmpro?-db=KOEN_website.fp5&-lay=web&-format=index.cdml&-token.1=1&rectype=3&_pk_id=134&-find

Koen

NB: het is uiteraart altijd een goed idee na te denken over je tabellenstructuur. Maar verwar het diagram die je maakt in FileMaker NIET met een ERD want dat is het zeker niet.

• 0
Posted

Eindelijk is het me eventjes gelukt de demo te installeren, dit na een telefoon van een nicht die woedend was over versie 7.

Ik moest en zou dat eens nagaan want ik heb haar er destijds toe aangezet om Access weg te smijten en eindelijk eens iets goeds als Filemaker Pro te gaan gebruiken. En sedertdien was zij net als ik een fan van dit programma. Ondertussen heeft zij de 7 ook geprobeerd en vrijwel onmiddellijk moets ik een ellenlang telefoontje ondergaan.

Vervolgens heb ik dan nillens willens ook de 7 eens geïnstalleerd en gaan gebruiken om na te gaan of ze niet overdreef omtrent het nieuwe paswoordsysteem.

Tot mijn grote spijt moet ik haar op het eerste zicht gelijk geven. Nadat ik een bestaande database in FMP6 geconverteerd had werd me om een paswoord gevraagd desondanks ik geen paswoord in dat originele bestand geplaatst had :?:

Men moet nu inloggen met de naam van de administrator en het paswoord ... dat lukte me langs geen kanten omdat ik deze in 6 niet gedefinieerd had. Uiteindelijk raakte ik er in via mijn gebruikersnaam :?::?::?:

Ook gerelateerde bestanden gaven problemen bij het omzetten naar het 7 formaat.

Het lijkt me voor een eenvoudige eindgebruiker wel ingewikkeld om wijs te raken uit het paswoordsysteem, vooraleer men het weet of beseft raakt men niet meer in het eigen bestand en een dergelijke beveiliging lijkt me nu net iets te veel van het goede te zijn :!:

Zie ik het nu goed of zie ik iets over het hoofd, misschien krijg ik hier wel raad :wink:

Een ander probleem dat me gesitueerd is, betreft de nieuwe Mobile 7, na een bestand in FMPro 7 gesorteerd te hebben en vervolgens gesynchronisserd, blijkt op de PALM dat de sorteervolgorde door Mobile niet overgenomen werd en dat men de bestanden opnieuw dient te sorteren. Op zich niet zo een probleem behalve dan wanneer men op meerdere velden wilt sorteren, Mobile 7 kan nog steeds slechts op één veld sorteren.

Dit probleem kan ik helaas niet simuleren, ik beschik niet over Mobile 7 noch over een Palm maar ik ben zeker dat er hier wel mensen te vinden zijn die begrijpen waar ik over praat :oops:

Greetz 2 All,

Danny

• 0
Posted
Een ander probleem dat me gesitueerd is, betreft de nieuwe Mobile 7, na een bestand in FMPro 7 gesorteerd te hebben en vervolgens gesynchronisserd, blijkt op de PALM dat de sorteervolgorde door Mobile niet overgenomen werd en dat men de bestanden opnieuw dient te sorteren. Op zich niet zo een probleem behalve dan wanneer men op meerdere velden wilt sorteren, Mobile 7 kan nog steeds slechts op één veld sorteren.

Er is nog meer aan de hand met FileMaker Mobile 7, lees er deze topic maar eens op na :

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1676