Jump to content
  • 0

Registreren van wijzigingen

Jean

Question

Posted

Ik zou graag hebben dat elke wijziging aan een bestaand rekord wordt geregistreerd.

Dus de gebruikersnaam, datum en uur van wijziging van het rekord moet geregistreerd worden om latere controle mogelijk te maken. Ik heb wel zo een idee via een scriptje maar vraag me af of dit rechtsreeks kan.

24 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Ik zou graag hebben dat elke wijziging aan een bestaand rekord wordt geregistreerd.

Dus de gebruikersnaam, datum en uur van wijziging van het rekord moet geregistreerd worden om latere controle mogelijk te maken. Ik heb wel zo een idee via een scriptje maar vraag me af of dit rechtsreeks kan.

bij elke wijziging is het mogelijk bij te houden wat gewijzigd is.

vb:

maak een veld aan datum

geef de optie - creation date , modification date

via tekstveld

creator name , modifier name

zie maar eens verder wat nog kan.

• 0
Posted

vb:

maak een veld aan datum

via tekstveld

als je bvb nog wil weten welk veld gewijzigd werd :

cGewijzigdVeld = Status(CurrentFieldName) & Left(veld1 & " " & veld2 & " " & .... & veldx;0)

maar :

met hetgeen ik hierboven vertel en wat se7en zegt, heb je wel enkel de laatste wijziging in een record !

ik denk dat Jean elke wijziging wil tracen.

• 0
Posted

vb:

maak een veld aan datum

via tekstveld

als je bvb nog wil weten welk veld gewijzigd werd :

cGewijzigdVeld = Status(CurrentFieldName) & Left(veld1 & " " & veld2 & " " & .... & veldx;0)

maar :

met hetgeen ik hierboven vertel en wat se7en zegt, heb je wel enkel de laatste wijziging in een record !

ik denk dat Jean elke wijziging wil tracen.

heb het even over het hoofd gezien. maak een logveld aan en via een scripje met de funcitie "veld instellen" kan je alles bijhouden volgens het principe x=x+y. het scripje koppel je zodanig dat het bij veranderen zeker moet geactiveerd worden. Je kan modifierdatum aanzetten en steeds in uw logbestand via de de functie "Right ( tekst ; aantal )" kijken of er iets gewijzigd is.

• 0
Posted

... het scripje koppel je zodanig dat het bij veranderen zeker moet geactiveerd worden.

en hoe ga je dat doen ?

via een plugin ? nieuwe funktie in FM 7 ?

PS : se7en, je moet je posts eens aanpassen want met al die TAGS erin, wordt het niet leesbaarder.

• 0
Posted (edited)

... het scripje koppel je zodanig dat het bij veranderen zeker moet geactiveerd worden.

en hoe ga je dat doen ?

via een plugin ? nieuwe funktie in FM 7 ?

PS : se7en, je moet je posts eens aanpassen want met al die TAGS erin, wordt het niet leesbaarder.

Er zal mij opnieuw eens iemand moeten uitleggen hoe ik mijn post moet instellen. Mijn excuses ondertussen voor dit ongemak.

hoe ga je dat doen ?

Ergens moet je een bepaalde layout verlaten via een knopje. Je maakt een veld voor de wijzigingsdatum en je hebt een veld voor het logbestandje.

Je controleert de laatste karakters van het logbestandje met de wijzigingsdatum. Indien ze gewijzigd zijn schrijf je bij het logbestandje de wijzigingsdatum, wijzigingsuur, gewijzigd door, ea weg via veld instellen x=x+y

via het script waarmee je de layout verlaat kan je een controle uitvoeren. Je kan ervoor zorgen dat iedere gebruiker een bepaalde layout niet kan verlaten zonder deze controle te laten starten

Edited by Guest
  • 0
Posted
Er zal mij opnieuw eens iemand moeten uitleggen hoe ik mijn post moet instellen. Mijn excuses ondertussen voor dit ongemak.

zie FAQ boven in dit forum.

maar eigenlijk is het simpel : elke tag wordt afgesloten met een /-tag.

hoe ga je dat doen ?Ergens moet je een bepaalde layout verlaten via een knopje ... via het script waarmee je de layout verlaat kan je een controle uitvoeren.

maar niet iedere gebruiker gaat op dat knopje duwen ... ik vrees dat je er de Events-plugin moet bijhalen. http://www.wavesinmotion.com/events/

@ Jean :

ik heb ooit een issue gelezen op de site van FIleMaker Magazine over het bijhouden van wijzigingen. snuffel daar maar eens in rond.

http://www.filemakermagazine.com

• 0
Posted

Op fmfiles.com (bij het forum (Fm talk)) zijn wat demo's geplaatst onder de naam 7 for 7; daar zit ook een oplossing bij alle wijzigingen in velden registreert in een log.

• 0
Posted
maar eigenlijk is het simpel : elke tag wordt afgesloten met een /-tag.

Ik denk dat se7en telkens een spatie openlaat tussen / en quote bijvoorbeeld. dus

/ quote ipv /quote.

• 0
Posted

test

Het heeft niks met Se7en's tags te maken: die zijn OK.

Bij het maken van het bericht heb je onderaan het tiepvak een paar bolletjes ...

7: je moet de optie "Schakel BBCode uit in dit bericht" UITschakelen, want je wilt je BBCode juist AAN hebben.

Mischien heb je het als default bij je profiel UIT gezet?

• 0
Posted

Ik ben eens gaan kijken naar Filemaker.com. Er is daar idd een oplossing gegeven. Als niet betalend 'toerist' kan ik die echter niet krijgen.

Wat betreft het registreren van datum en tijd van de wijziging kan ik dat idd doen via een scriptje. Na elke wijziging moet men op een knopje drukken om de layout te verlaten en daar gebeurt dan de registratie eventueel in een ander bestand.

De uitleg om te weten wat in welk veld wat is veranderd is me niet duidelijk. Ik ben dan ook nog maar een amateur he! :)

Alvast bedankt voor de snelle reaktie.

• 0
Posted
De uitleg om te weten wat in welk veld wat is veranderd is me niet duidelijk.

je bedoelt deze neem ik aan :

cGewijzigdVeld is een berekeningsveld, type tekst, unstored.

veld1 vervang je door één van je velden op de layout

veld2 vervang je door een ander veld van je layout

enzoverder totdat je alle velden in je formule hebt steken waarvan je wil kunnen "meten" of ze veranderd zijn.

Wat die formule eigenlijk dus doet is een berekening uitvoeren met als resultaat de naam van het gewijzigde veld, nadat jij een veld geediteerd hebt. Deze formule werkt vanzelfsprekend enkel op de velden die in de "Left"-funktie staan.

• 0
Posted

enzoverder totdat je alle velden in je formule hebt steken waarvan je wil kunnen "meten" of ze veranderd zijn.

Wat die formule eigenlijk dus doet is een berekening uitvoeren met als resultaat de naam van het gewijzigde veld, nadat jij een veld geediteerd hebt. Deze formule werkt vanzelfsprekend enkel op de velden die in de "Left"-funktie staan.

wil dit zeggen dat je evenveel velden moet bijmaken als er velden aanwezig zijn.

• 0
Posted

wil dit zeggen dat je evenveel velden moet bijmaken als er velden aanwezig zijn.

neen, geen velden bijmaken, tenzij het veld "cGewijzigdVeld", de andere velden die in de formule staan heb je toch al, dat zijn je reguliere velden uit je database die op de layout staan.

• 0
Posted

Dit helpt me al een stap verder. Is het normaal dat in het veld cGewijzigdVeld enkel de laatste wijziging blijft staan. Maw hij telt de velden niet op. Of doe ik iets verkeerd?

• 0
Posted
Dit helpt me al een stap verder. Is het normaal dat in het veld cGewijzigdVeld enkel de laatste wijziging blijft staan. Maw hij telt de velden niet op. Of doe ik iets verkeerd?

klopt, alleen de laatste wijzigingen. maar dat was ook één van de bemerkingen die ik maakte in het begin van deze thread.

• 0
Posted

Ik zou dat veld met een script kunnen exporteren naar een ander bestand. Maar ik bedoelde eigenlijk in het veld zelf. Indien 2 velden worden in het oog gehouden en ik wijzig beiden, blijft enkel het laatst gewijzigde veld in het berekeningveld staan. Het eerste veld verdwijnt.

• 0
Posted
Ik zou dat veld met een script kunnen exporteren naar een ander bestand. Maar ik bedoelde eigenlijk in het veld zelf. Indien 2 velden worden in het oog gehouden en ik wijzig beiden, blijft enkel het laatst gewijzigde veld in het berekeningveld staan. Het eerste veld verdwijnt.

klopt.

• 0
Posted

Als je de wijzigingen wil bijhouden zal je moeten werken met een scriptje dat dit in een logveld neerschrijft. Dit kan manueel of via een plugin dat ervoor gaat zorgen dat uw script automatisch geactiveerd wordt

• 0
Posted

Ik trek dit topic even omhoog omdat ik een zelfde soort vraag heb. (Scheeld weer een topic in de database :wink: )

Je kan dus aangeven wanneer een record is gewijzigd, hij vult dan de datum of tijd in een veld.

Is het ook mogelijk om een bepaalde tekst in een veld te laten verschijnen als een record is gewijzigd?

Ik heb namelijk een veld waar de gebruiker zijn e-mail adres invult. Als deze gebruiker een bestaand record wijzigd zijn e-mail adres word vermeld in een veld.

ps in dit geval gaat het wel om fmp7

• 0
Posted

Ja dat kan, en zelfs op meerdere manieren. Er is een gratis plugin die event triggering doet bij het verlaten van een veld. Daarmee ben je al een heel eind op weg.

Verder is er nog AutoEnter by Calculation.

• 0
Posted
Ja dat kan, en zelfs op meerdere manieren. Er is een gratis plugin die event triggering doet bij het verlaten van een veld. Daarmee ben je al een heel eind op weg.

Verder is er nog AutoEnter by Calculation.

Die plugin zou niet makkelijk zijn mijn geval denk ik.

Ik hoef alleen maar een veld te hebben die standaard leeg is en zodra er iets in een record veranderd de naam van de gebruiker word ingevuld, als iemand anders iets veranderd komt zijn naam er weer in, dus alleen de naam van laatste die iets wijzigd.

Ik heb nu alle velden op slot gezet, alleen als de gebruikers admin is kan die wijzigen, maar nu kan niemand iets toevoegen oid. (zie tip 100 en 193 van AVD)

Misschien dat ik daarmee iets kan doen, als het veld open is geweest dat er dan in het veld wijzigen de gebruikersnaam komt te staan.

Kan iemand me hiermee iets opweg helpen?

• 0
Posted

Heel erg recht toe recht aan :

Stel je wil 3 velden in de gaten houden : veld_1, veld_2 en veld3.

Maak dan een nieuw veld Check (tekst met auto-enter calculatie, vervangen toestaan, altijd evalueren)

Case(
Veld_1 or Veld_2 or Veld_3;Get ( UserName )
)

• 0
Posted
Heel erg recht toe recht aan :

Stel je wil 3 velden in de gaten houden : veld_1, veld_2 en veld3.

Maak dan een nieuw veld Check (tekst met auto-enter calculatie, vervangen toestaan, altijd evalueren)

Case(
Veld_1 or Veld_2 or Veld_3;Get ( UserName )
)

Dat werkt goed voor zover ik even snel kan zien, maar ik snap het principe er niet achter :oops:

• 0
Posted
Dat werkt goed voor zover ik even snel kan zien, maar ik snap het principe er niet achter :oops:

Dat wordt de handleiding, hoofdstuk auto-enter calculation, doornemen vrees ik ... en misschien ook de cursus logica er bij nemen.