bigbadwolf Posted August 29, 2023 Share Posted August 29, 2023 Het rommelt al een poosje met steeds weer nieuwe ideetjes vanuit het Claris-kamp om het tij te keren, danwel meer marktaandeel te verkrijgen. Een jaar of wat geleden hadden ze het lumineuze idee opgevat om een aantal producten toe te voegen (Claris Connect, Claris Studio) en FileMaker zoals wij dat kennen gedag te zeggen. FileMaker Pro zou een opvolger krijgen in de vorm van Claris Pro… Vandaag maakt Claris bekend die weg weer te verlaten. ‘Ons’ FileMaker blijft zoals het is en wordt gewoon doorontwikkeld onder de naam FileMaker. Eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen dat een de naam FileMaker wilde afvoeren. Ik werk er al meer dan 35 jaar mee, en het is een begrip in bepaalde delen van de IT-wereld. De naam gedag zeggen zou de domste zet geweest zijn die ze hadden kunnen maken. Gelukkig zijn ze op tijd terug op het juiste pad. FileMaker blijft bestaan, en Claris Studio en Claris Connect worden gekoppeld aan FileMaker. Waar het eerst nog nodig was om daarvoor over te stappen op Claris Pro. Ben ik toch blij dat ik twijfelde om over te stappen… Quote Link to comment
menno Posted August 30, 2023 Share Posted August 30, 2023 Heb gelukkig nooit getwijfeld. Claris had zelf ook moeite met twee parallelle productlijnen, want toen FMP 20(23) werd uitgebracht hadden ze de eerste 2 uren per ongeluk de ClarisPro-versie op de download-link gezet (ik had m gedownload en geïnstalleerd tijdens de laatste Meetup in Utrecht en kon alleen met m'n ClarisID inloggen 🙄) De naam FileMaker ligt nog steeds onder vuur en ze denken dat daarom de product-adoptie achterblijft ..... Ik vind nog steeds dat de instap-drempel drastisch omlaag moet. Op dezelfde manier zoals Microsoft, Autodesk, Canonical etc. dat ook doen: stel je product (bijna) gratis beschikbaar aan studenten/particulieren en vraag een redelijke prijs voor gebruik aan de professionals. Dat laatste lukt volgens mij vrij aardig, maar studenten en particulieren willen ze nog steeds niet echt bereiken. De 'Freemium' version wordt al jaren beloofd, maar is er nog steeds niet, de launch is wederom vertraagd en wordt nu verwacht in voorjaar 2024 🧐 Quote Link to comment
hans erik Posted September 1, 2023 Share Posted September 1, 2023 (edited) Ik ben het helemaal eens met Menno wat betreft de instapdrempel. Gewoon een single user versie die gratis is. Ze zijn inmiddels met 'concurrent users' wel zover dat dit qua licentie te doen moet zijn, toch? Er was ooit een verschil tussen FMP en FMPA. Een of andere slimmerd bij Claris heeft toen bedacht dat dat er wel uit gehaald kon worden. Iets met kind en badwater? Edited September 1, 2023 by hans erik Quote Link to comment
menno Posted November 16, 2023 Share Posted November 16, 2023 Mochten er mensen wél databases hebben gebouwd met "Claris Pro" dan heeft de laatste versie 40.2.2 de mogelijkheid om de database te converteren dmv van een export naar fmp12 formaat. Zie daarvoor: https://support.claris.com/s/answerview?anum=000039242&language=en_US Quote Link to comment
Recommended Posts