Jump to content
  • 0

2 x if of

pjotter

Question

Posted

Ik heb een berekenings veld waar ik twee if voorwaarden in heb.

Als aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan dan moet men naar een tweede voorwaarde kijken en aan de uitkomst van die voorwaarde een van de twee bedragen nemen. Ik heb het wel werkend met twee if voorwaarde in het veld maar kan dit ook netter opgelost worden?

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dat heb ik ook naar gekeken maar de werking was mij nog niet duidelijk. (bijbehorend boek van FM 6 help daar ook niet veel bij) Inmiddels al wel mee aan het stoeien.

• 0
Posted

Zo leg ik de case-functie uit in mijn trainingen:

- In de calculatie-dialoog, klik 2x op de case-functie uit het formule-rijtje (rechtsboven), zodat je de case-functie in het formuleveld krijgt.

- Heel belangrijk: haal direct alle voorbeeld-parameters weg! Hoewel terecht, zijn ze onoverzichtelijk, onduidelijk en brengen ze je alleen in verwarring. :-)

- Maak tussen de ronde haken een aantal lege regels:

Case(

)

- Ga nu regel-voor-regel de case-functie opbouwen. De opbouw van een regel is:

Test-parameterscheiding-antwoord als test slaagt-parameterscheiding

Bijvoorbeeld, ik heb een veld met een nummer erin, en ik wil het nummer een naampje geven:

Case(
Nummerveld = 1 ; "Een" ; 
Nummerveld = 2 ; "Twee" ; 
Nummerveld = 3 ; "Drie" ; 

)

- Zie je hoe de regels opbouwen: "test-scheiding-antwoord als test slaag-scheiding"?

- Je kunt zoveel regels doen als je maar wilt. Dit zijn dus alle tests (if-jes) die er mogelijk zijn.

- Let op: op de LAATSTE regel vul je het antwoord in, wat gegeven zal worden als geen enkele test lukt. Dit is het default-antwoord.

Case(
Nummerveld = 1 ; "Een" ; 
Nummerveld = 2 ; "Twee" ; 
Nummerveld = 3 ; "Drie" ; 
"Nulniksnoppes"
)

- En nu heb je een fraaie, goedwerkende maar vooral: begrijpelijk multiple-if-statemanet in case-formaat gebouwd.

- Tip: veel mensen vergeten de parameterscheidingen. Dus krijg je een foutmelding: check je parameterscheidingen. Op elke regel TWEE, behalve op de laatste regel, daar GEEN.

• 0
Posted

Het is niet precies wat ik bedoelde maar door de uitleg ben ik wel op een andere oplossing gekomen voor mijn probleempje en dit werkt prima. Het is ook veel overzichtelijker en dat was voor mij erg belangrijk. Nog bedankt voor de uitleg :-)

• 0
Posted
Het is niet precies wat ik bedoelde maar door de uitleg ben ik wel op een andere oplossing gekomen voor mijn probleempje en dit werkt prima. Het is ook veel overzichtelijker en dat was voor mij erg belangrijk. Nog bedankt voor de uitleg :-)

DIt is knap :

Eén vraag ...

Twee antwoorden ... dixit pjotter : langs de kwestie

En dan toch een oplossing verkrijgen voor zijn probleem.

Clarify ten top !

• 0
Posted
Eén vraag ...

Twee antwoorden ... dixit pjotter : langs de kwestie

En dan toch een oplossing verkrijgen voor zijn probleem.

ik had het wat cryptisch omschreven maar dat bedoelde ik dus voor de goede verstaander : hoe heb je het nu gedaan ?

• 0
Posted

Het probleem was opgebouwd door eerst een bepaalde selectie te doen met behulp van een If functie. Vervolgens dus in deze functie meteen een tweede if functie er in. Voordeel was dus het gebruik van 1 formule in een veld. Nadeel was dat ik hierin weer verder wilde. Het geheel werd best onoverzichtelijk. (6 regels minimaal)

Ik heb de eerste formule behouden en met de eerste if functie (selctie 1 of 0) vervolgens een tweede formule met de case functie. Voordeel nu is dat het erg overzichtelijk is en ik veel van deze formules kan copieren en dat ik alleen een enkel punt hoef aan te passen. (in de oude situatie maakte ik nog al eens een typefout of een verkeerd veld selecteren). Nadeel nu is dus dat ik met twee formules werk en velden maar voordeel veel overzichtelijker. Ik ga echter zeker nog verder want ik denk dat het ook mogelijk moet zijn of het in een formule te plakken. Het werkt echter nu al prim en ik zie weer nieuwe mogelijkheden van de case functies :-)