Jump to content
  • 0

Losse tabellen of 1 bestand (of 2 bestanden, data en GUI)

Nico

Question

Posted

Ik ben er nog niet uit wat nu te gaan doen. Nu ik toch het beste overnieuw kan beginnen wil ik het ook goed gaan doen!

Wat wij tot nu toe vaak doen is losse tabellen (bestanden) verkopen aan een beginnende filemaker klant. Bijvoorbeeld eerst relatie's & contactpersonen. Een tijdje later wil zo'n klant offertes/orders/facturen erbij. Dit was in de oude situatie dus erg makkelijk, de bestanden heb je al, dus alleen een kwestie van erbij zetten en relatie's leggen,klaar!

Maar nu is het wel iets anders, tabellen importeren gaat niet, dus dat wordt velden en layout's opnieuw aanmaken!

Of op de oude manier als losse tabellen doorgaan? Wat is het nadeel hiervan? Ik heb nog niet echt nadelen kunnen vinden!

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het is nog wat te vroeg voor een "Best practice". Maar ik denk dat het inderdaad niet onzinnig is om je data bestan al te scheiden van je interface bestand. Updaten van een nieuwe versie van je interface wordt dan makelijker. Je hoeft geen data meer te importeren.

En zoals je bespreekt met verschillende modules, kun je misschien meerdere interface bestanden maken (per module). Als je je tabellen al allemaal klaar staan in je data-file, hoef je enkel maar het bestand met je nieuwe module aan de klant te geven.

Met de nieuwe security hoeft de klant zelfs deze nog niet geactiveerde tabellen zien.

Ho, nu ik het bedenk. Je zou zelfs een activator script kunnen schrijven, die de gebruiker enkel rechten geeft op de tabellen als de module geactiveerd wordt. (Wijzigen van privilegeset, en extended privilegesets). In deze opstelling zou al je layouts al in je interface bestand kunnen zitten. Het is gewoon een kwestie van de rechten aan te passen voor je gebruiker en hij ziet meer.

Koen

• 0
Posted

Ook even een beetje mee gestoeid, nog niet eens met access privileges trouwens. Maar als ik een op zich werkend bestand kopieer, tweemaal liefst (Data en GUI), en ik haal dan uit het ene bestand (Data) alle layout en knoppen etc weg, en uit de andere (GUI) haal ik alle tabellen weg, en in alle layouts van het GUI-bestand zet ik alle veldverwijzingen weer goed, en in Relationships maak ik new file references naar de tabellen van het Data-bestand, en ik maak een relatie aan tussen die twee "remote" tabellen, dan werkt het dus niet. Ik snap het niet zo eigenlijk allemaal :oops: Maar goed ik heb een werkende single file oplossing en vermits ik toch alleen maar voor persoonlijk gebruik ontwikkel, lat ik het daar voorlopig maar even bij...