Jump to content
  • 0

Maken van gerelateerde records ... hoe werkt dat ??

Stardust

Question

Posted

Beste groep,

Met het schaamrood :oops: op de kaken (wangen) heb ik hier tot mijn vrees een echte beginnersvraag.

Ik heb veel verschillende databases lopen, waar ik héél veel met relaties werk. Zo ver geen probleem, maar ...

Ik heb een bestand met alle Belgische postcodes, hetwelk gekoppeld is aan verschillende andere databases, dankzij de gepaste relatie kan via de postcode de bijpassende gemeente automatisch ingevoerd worden. Maar wat ik ook doe (en waarschijnlijk doe ik het verkeerd), ik kan het niet klaar krijgen om records via één dezer bestanden toe te voegen in m'n postcodebestand (verwijderen is niet nodig !).

Gezien ik denk dat dit toch heel eenvoudig moet gaan, ben ik er van overtuigd dat ik iets verkeerd doe of beredeneer, als ik eens wist wat ??? :(

Misschien kan iemand me een klein vb. bestandje bezorgen ???

Alvast bedankt voor jullie aandacht en medewerking !

Greetz,

Danny

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik ga ervan uit dat je records in een gerelateerd bestand wilt aanmaken vanuit het hoofdbestand.

Staat bij het definieren van de relatie 'allow creation of related records' aangevinkt?

In dat geval kan je in een portal altijd op de onderste regel nieuwe gegevens invoeren.

Staat dat niet aan, dan moet je het scripten.

rmw

• 0
Posted

Ik maak geen gebruik van een portaal ... het betreft een lookup.

Ik vermoed dat daar dan het probleem schuilt waarmee ik bedoel dat het waarschijnlijk alleen maar mogelijk zal zijn om gerelateerde records aan te maken via een portaal ?? :roll:

In (één van m'n) hoofdbestand(en) maak ik een relatie aan met het Postcodebestand op basis van de postcode. Ik vink 'allow creation of related records' aan.

Vanuit het hoofdbestand doe ik een lookup binnen Postcodes om de bij het postnummer bijpassende gemeente uit te kiezen via een valuelist. Nu verwacht ik ergens (en ik zal waarschijnlijk verkeerd denken) dat wanneer ik een nieuwe postcode en/of gemeente invoer dat dit automatisch aangevuld wordt in het Postcode bestand.

Alvast hartelijk dank voor de snelle reactie rmw !!

Danny

• 0
Posted

Danny,

uit het hoofdje

de methode die ik gebruik is misschien omslachtig maar ze werkt.....al jaren...

Ik vertrek niet van de postcode, maar wel van de naam van de gemeente, omdat ik in het verleden soms met een verkeerde naam kwam te zitten (1) en omdat je eigenlijk niet spreekt over 3000, maar wel over ‘Leuven’ (2)....

Er wordt wel een techniek gebruikt voor het invullen van wat je kent op dat ogenblik, postnummer of gemeentenaam....en het systeem reageert in overeenkomst met dat....

In het postnummerbestand heb ik een opsplitsing gemaakt van alle gemeenten in Vlaanderen en Wallonie, door het ‘Land’ bij te voegen. Vlaanderen is ‘Belgie’ en Wallonie is ‘Belgique’.

(Brussel is weer een ander verhaal)

Hierdoor kan ik ‘tegemoet’ komen aan onze taalwet...documenten worden in de ‘juiste’ taal verstuurd...

Alle gebruikte bestanden met een gemeentenaam (en dat zijn er heel wat) zijn verbonden met het pstcbestand via een lookup, wanneer geen exacte overeenkomst met de naam gevonden wordt (is het Heist-op-den-Berg of Heist o/d Berg enz.), wordt er een 1 in het veld gezet, een script copieert de 4 eerste letters van de nieuw ingegeven gemeentenaam en gebruikt die info om een ‘find’ te doen in het pstcbestand en een lijst te geven van de gemeenten beginnende met die letters, je komt terecht in het pstcbestand waar je een ‘juiste’ keuze kunt doen voor je gemeente, hetzelfde script copieert de juiste naam terug naar het bestand van waaruit je vertrok (de referentie van het bestand waar je uit vertrok wordt meegenomen anders weet het script niet waar het terug naartoe moet...), in het juiste veld en de lookup doet z’n werk opnieuw...

Indien de gemeente niet zou bestaan maak ik die aan in het pstcbestand, vermits ik daar toch zit (geen gemeente gevonden) en ik gewoonlijk de gegevens op dat ogenblik heb...., het script controleert dat en geeft de mogelijkheid tot het aanmaken....

Hierdoor kun je vanuit gelijk welk bestand altijd een nieuw record aanmaken in pstcbestand...

Het gaat niet ‘echt’ automatisch....maar tot nu toe heeft geen enkele gebruiker een klacht gehad over de manier van werken.....het belet ‘het aanmaken later te doen’, wat toch nooit gebeurt....het geeft de mogelijkheid tot het vinden van de juiste ‘schrijfwijze’....en ik heb nog geen tijd gehad om iets anders ‘uit te dokteren’.....

HTH

• 0
Posted

He Jean!

Ik denk dat wat je hierboven schetst inderdaad de beste methode is. Vooral het systeem van partial matching met een meervoudig zoekresultaat zodat je kan kiezen wat je precies wil, is erg praktisch. Denk maar aan de tientallen gemeenten met Sint vooraan in de naam.

• 0
Posted

Ja André, daar had ik wel problemen mee...is het Sint of is het St.-,

en waar ik nu zit is het ook weer anders....

Alles begint hier bijna met Fracc., dat staat voor fraccionamiente¡¡!!

Dat vraagt dus weer wat kunst en vliegwerk....