jw Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 Ik wil het relatiebestand A laten bijwerken met gegevens uit relatiebestand B. Hierbij kan het zijn dat het telefoonnr in B leeg is, en in A niet. Bij de synchronisatie-import wordt daardoor het telefoonnr in A bij de import ook leeggemaakt. Dat wil ik nu net niet, daarmee raak ik gegevens kwijt. Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Quote
0 Rony Rabijns Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 zo uit de losse pols ... PS : enkel "werkbaar" indien het over één veld gaat (of een gekend aantal velden) : 1. stockeer je telefoonnummer in een hulpveldje tijdens het importeren 2. laat een scriptje een loop uitvoeren over je gevonden reeks na de import. 3. dat script checkt de inhoud van het hulpveld met de waarde in je telefoonnummer-veld. Als je hulpveld leeg is, doe je niets, anders een setfield telefoonnummer = hulpveld. Quote
0 jw Posted March 22, 2004 Author Posted March 22, 2004 dank voor de reactie. Het gaat om een synchronisatie van gauw 2000 records, en dan 10 velden per records. Inmiddels heb ik het opgelost met een LOOP die de records doorloopt en per veld alleen de data overzet indien er data voor in de plaats komt. Alleen dan vind ik het zonde dat Filemaker eem routine ontwikkeld die twee bestanden kan synchroniseren en dat ik het toch weer zelf moet gaan regelen. Quote
0 Rony Rabijns Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 Het gaat om een synchronisatie van gauw 2000 records, en dan 10 velden per records.Inmiddels heb ik het opgelost met een LOOP die de records doorloopt en per veld alleen de data overzet indien er data voor in de plaats komt. Dan doe je het nu zonder import ? Je maakt gebruik van een script dat voor ieder record in je hoofdbestand elke keer alle records uit je gerelateerde file overloopt, en bij een geldige relatie de checks uitvoert en via een setfield overhaalt ? Quote
0 AvD Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 Waarom doe je via een script niet gewoon een Replace by Calculation? In die calculation-formule kan je toch een If-statement inbouwen dat ervoor zorgt dat enkel lege velden overschreven worden! Quote
0 jw Posted March 24, 2004 Author Posted March 24, 2004 zoals Rony Rabijns het beschrijft, zo los ik het nu op. Dat werkt goed. Alleen, dan hebben ze zo'n mooie sync-mogelijkheid in filemaker en dan kan je er niets mee. jammer. Quote
0 Sanne Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 Alleen, dan hebben ze zo'n mooie sync-mogelijkheid in filemaker en dan kan je er niets mee. De sync-mogelijkheid in FIleMaker werkt goed. Het doet wat het belooft te doen: het ververst de gegevens in de huidige records met informatie die via het importeren wordt verkregen. Geen informatie is ook informatie! Met andere woorden: als tijdens het updaten een gegeven niet beschikbaar is, dan wordt de niet-beschikbaarheid ook ververst: en zal het gegeven in de huidige records ook niet meer beschikbaar zijn. Dat de synchronisatie niet werkt zoals JIJ het wilt, dat is een ander verhaal. FileMaker biedt je voldoende mogelijkheid om het te laten werken zoals jij dat wel wilt. Met een replace met een calculatie die kijkt naar een valide relatie kun je perfect bereiken wat jij wenst. Ik raad personen in een soortgelijke situatie overigens aan om critisch te kijken naar de wijze van verkrijgen van de informatie. Mogelijk is dat wanneer je de procedure aanpast, het synchoniseren van de gegevens stukken eenvoudiger kan. Quote
0 jw Posted March 24, 2004 Author Posted March 24, 2004 ok sanne, je hebt gelijk. gelukkig kan ik het met filemaker ook zo oplossen zoals ik zou willen. Bovendien kan ik dan ook een teller laten meelopen en de gebruiker laten zien wat er gebeurt of gebeurt is. Quote
Question
jw
Ik wil het relatiebestand A laten bijwerken met gegevens uit relatiebestand B.
Hierbij kan het zijn dat het telefoonnr in B leeg is, en in A niet.
Bij de synchronisatie-import wordt daardoor het telefoonnr in A bij de import ook leeggemaakt. Dat wil ik nu net niet, daarmee raak ik gegevens kwijt.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
7 answers to this question
Recommended Posts