Jump to content
  • 0

wazige weergave fonts in FMP7

Arnoud

Question

Posted

Eerst dacht ik dat mijn bril een schoonmaakbeurt nodig had, maar nee hoor bij mij worden alle letters nogal wazig weergegeven in versie 7.

Ik heb het lettertype bij de preferences op DARKEST gezet maar de fonts blijven rafelig en zijn absoluut niet zo gestoken zwart als in voorgaande versies.

Dit is het geval bij veldteksten als in de layout zelf.

Iemand dezelfde problemen?

Recommended Posts

• 0
Posted

Het probleem doet zich dus voor op zowel Macs als op Windozen.

Moeten we met zijn allen barstende koppijn krijgen van deze grafische ellende of zou Filemaker genegen zijn hier wat aan te doen, want hier zijn we niet blij mee.

:cry: Voor diegenen die het wel mee vinden vallen: zij moeten eens een FMP6 applicatie naast een geconverteerde FMP7 zetten!

Is het geen goed idee om deze bug (en die welke nog niet zijn ontdekt) te melden via het forum (of anderszins) aan Filemaker?

• 0
Posted

Uit de FileMaker Readme:

1.3. FileMaker Pro 7 only supports TrueType fonts.

1.3.1. In Windows 2000 and XP, other fonts used in files created in FileMaker Pro 6 or earlier will be mapped to the closest available TrueType font.

1.3.2. FileMaker Pro 7 on Mac OS X does not suppress non-TrueType fonts in menus and does not display its own font face. If non-TrueType fonts were used in the old file, then they must be manually changed to another font after conversion to display properly.

rmw

• 0
Posted

Is het geen goed idee om deze bug (en die welke nog niet zijn ontdekt) te melden via het forum (of anderszins) aan Filemaker?

Als je me die alvast door kan geven? Graag! :wink:

rmw

• 0
Posted
Uit de FileMaker Readme:

1.3.2. FileMaker Pro 7 on Mac OS X does not suppress non-TrueType fonts in menus and does not display its own font face. If non-TrueType fonts were used in the old file, then they must be manually changed to another font after conversion to display properly.

ik probeer zoveel mogelijk de type1-fonts te mijden in FM-ontwikkelingen owv platform-compatabiliteit en gebruik dus per definitie bvb arial en/of times, in TrueType, maar toch ... ik heb dezelfde ervaring met de fonts als destijds bij de installatie van OS X op de Mac. Dat leek ook geen echte vooruitgang te zijn, maar alles went met de tijd ...

• 0
Posted
Uit de FileMaker Readme:

1.3. FileMaker Pro 7 only supports TrueType fonts.

1.3.1. In Windows 2000 and XP, other fonts used in files created in FileMaker Pro 6 or earlier will be mapped to the closest available TrueType font.

rmw

Ik denk niet dat dat er wat mee te maken heeft, rmw. Ik gebruik gewoon Arial, hardstikke TTF, en daar gebeurt het ook :(

• 0
Posted

Hoi murtje(Koen) en anderen,

de fonts onder Windows zijn inderdaad een groot probleem, vooral op een flat screen. Ik denk niet dat het kiezen van een al of niet TrueType font veel verandering gaat geven.

FM7 gebruikt een nieuwe "rendering engine", ik denk dat ze op Windows de nieuwe Microsoft GDI+ gebruiken. Volgende link geeft hierover meer uitleg:

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dngdi/html/highdpiapp.asp?frame=true

Let vooral op:

GDI+ is the next generation of the Microsoft two-dimensional graphics library, the successor to GDI. GDI+ brings a number of advantages to high-DPI applications, and text scales both linearly and smoothly (GDI+

subtly manipulates the character and word spacing).

Als je onder Windows XP wat speelt met de DPI settings (het artikel beschrijft helemaal onderaan hoe je dit moet doen) dan zijn er settings waarbij de fonts in FM7 redelijk OK lijken. Nadeel is dan wel dat de fonts van alle andere applicaties onleesbaar worden. ;-)

Het lijkt me een duidelijke bug in FM7 en ik hoop dat er snel een patch voor wordt uitgebracht. Koen, hoe kunnen we wat druk zetten op FM Inc ;-) ?

Je kan je natuurlijk afvragen waarom ze nu perse van rendering engine moesten veranderen ... misschien zijn ze zich aan het voorbereiden op de nieuwe ontwikkelingen qua UI op Windows. Voor de liefhebbers:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnlong/html/avalongraphics.asp

Stel dat FM7 zijn eigen pre-Avalon rendering engine schreef, dan zou het hun spectaculaire verbeteringen op het gebied van IWP kunnen verklaren. De onvermijdelijke kinderziekten neem ik er dan graag bij.

Wat denken jullie ?

groetjes,

Hilde

• 0
Posted

Dit zou inderdaad de verklaring kunnen zijn.

Koen, hoe kunnen we wat druk zetten op FM Inc ?

We kunnen beginnen om met zijn alle de bugs te posten bij FileMaker. In FileMaker Menu: Help > Send feedback to FileMaker

Hoe meer dezelfde klachten binnen komen, hoe meer kans dat ze het probleem oplossen.

Koen

• 0
Posted

Ik heb ook al een aantal dingen gelezen over fuzzy fonts (o.a. mailinglists, andere forums, en dit net ontdekt Nederlandstalig forum).

Nu blijkt dat niet alleen de fonts 'fuzzy' zijn, maar de uitlijning allesbehalve is. Hierbij drie screenshots waar je dat kan waarnemen.

Dus de print rolt er echt wel goed uit, maar om iets dergelijks als printvoorbeeld te tonen naar een klant toe is ... humm op z'n zachtst gezegd niet doenbaar. Een showstopper bug dus.

@HM gebruikt die nieuwe engine van Windows nu double-buffering zoals Mac OS X of was dat ik het verleden al zo?

Meer gegevens;

Platform : Mac OS X 10.3.3

Lettertype : ITC Kabel Book 10 punts

Scherm : 17" Apple LCD

Stef,

fmp7_print.thumb.jpg.d91b08a24b4261c8f57a69829b5404de.jpg

fmp7_screen.jpg.4ca6a0b3db6eed152607686df79b7f9a.jpg

fmp6_screen.jpg.53ecf3a205655771acfeb465630df445.jpg

• 0
Posted

Ok ook maar meteen het feature request formulier ingevuld. Een bug report formulier is er blijkbaar niet, ze zijn blijkbaar zwaar overtuigd van hunzelf daar bij FMI :lol:

Stef,

• 0
Posted

Hoi Stef,

double buffering op Windows is voor zo ver ik weet niet nieuw met deze nieuwe GDI+ engine, als je daarmee bedoelt dat het niet onmogelijk is om in off-screen geheugen te schrijven en te tekenen, om daarna dan die blok geheugen ineens op het scherm te zetten. Voor Windows programma's die ik schrijf in C++ en MFC gebruik ik steeds een shareware MFC klasse, CMemDC, om 'flicker-free' applicaties te krijgen. Appliacties in .NET kunnen ingebouwde modules van C# gebruiken om hetzelfde te doen.

Maar volgens mij heb je deze techniek ook op Mac gehad in het pre-Mac OS X -tijdperk: ook daar kon je in een off-screen GWorld tekenen en dan in 1 CopyBits operatie alles op het scherm zetten.

Nieuw met Avalon (enkel op 64-bit OS) zou zijn dat heel deze manier van werken met PAINT messages zou verdwijnen, en dat ook double-buffering zou verdwijnen omdat de hardware van de video card zou gebruikt worden om 'in lagen' te tekenen.

Hilde

• 0
Posted

Hmmm.. los van het feit dat

fonts on layouts and in fields may appear differently that they did before conversion.
natuurlijk belachelijk slecht Engels is, is het eigenlijk niet veel meer dan een kluitje in het riet IMHO. Want dat Dark, Darkest is het eerste wat we geprobeerd hebben, en dat heeft het duidelijk niet opgelost. Je zou toch denken dat "tekst" gewoon een andere klasse objecten is, waarvoor dan ook wel een andere rendering engine gebruikt kan worden. Maar ik interpreteer dit antwoord van Filemaker een beetje als "Ja, hoor eens, diagonale lijnen zijn wel mooier geworden. Ga maar een beetje met de settings klooien, dit is het en meer doen we er niet aan."

Wie gebruikt er nou diagonale lijnen in the first place? 8O In elk geval lijkt het belang van scherpe fonts mij aanzienlijk groter dan dat van een diagonale lijn waarbij het eind van de lijn mooier haaks op de lijn zelf staat :?

• 0
Posted

Het ligt helemaal niet aan de fonts!!

Ik gebruik 16x16 bitmaps voor mijn knoppen ('t moet een beetje op XP lijken, nietwaar!) en als je die via kopieren en plakken in de layout zet, deze daarna flink vergroot uittrekt, dan zie je dat ook bitmaps gerenderd worden!

Het ziet er niet uit, in versie 6.0 bleven ze heerlijk scherp.

Ik heb een voorbeeld naar Filemaker laten uitgaan, daar heb ik alle commentaren gekregen die in dit topic ook al beschreven waren. Maar er zit gewoon een bug in de wijze waarop de layout wordt gepresenteerd.

Ach, dit duurt vast niet lang meer, want er komt ook in de US verschrikkelijk veel commentaar op.

Misschien gaan ze de oude vertrouwde versie-6 techniek weer terugplaatsen.

Ondertussen raad ik iedereen aan die dit probleem heeft, even te wachten. Het kan zijn dat een nieuwe update komt die veel correctiewerk bespaart.

• 0
Posted

Ik heb zojuist weer eens een mailtje naar Filemaker uit laten gaan, met de vraag of:

a. men onderkent dat dit een probleem is

b. men weet wanneer er een update komt

Naast Filemaker 7.0 Developer blijkt bij mij nu ook dat Filemaker Pro hetzelfde probleem heeft. Terwijl ik via de sites in de US vernam dat alleen Developer dit probleem zou hebben.

Tsja, 't wordt mij toch wel een beetje heet onder de voeten, want versie 6 is binnekort niet meer leverbaar en versie 7 is simpelweg nog niet geschikt....

En ik krijg klanten dit maar wat graag willen gaan investeren komend najaar.

Niet leuk!

Wim.

• 0
Posted

Zo te lezen zijn ze daar dus helemaal niet mee bezig, zij geven de gebruiker een paar handvaten om lekker zoet te zijn en hopelijk de ontstane situatie te accepteren.

Maar de gevolgen van een verandering van lettertype of lettergrootte zijn tamelijk fors voor bestaande applicaties. En zij gooien het toch weer op de fonts.....

• 0
Posted
Ze zijn er mee bezig. Geloof me. Even wachten op 7.0v2, het zal niet lang meer duren.

Toch blijf ik het raar vinden hoor.... Het is toch het ALLEReerste wat je opvalt als je gaat beta-testen???? Of schrijven ze de hele broncode blind of zo? :?: