Jump to content
  • 0

Insert From Index

Dr_Flash

Question

Posted

Als ik in een bepaald veld "Insert from Index" wil gebruiken, dan blijkt dat ik de waarden in de index standaard in Title Case krijg. Daar vraag ik niet om, want de betreffende groep woorden is gewoon in standaard formaat ingevoerd. Bovendien stript die functie al mijn leestekens. Vrij irritant. Als ik namelijk in mijn dagboek-app het veld "Locatie " wil invullen, en ik heb ooit ingevuld

"San Feliu de Guixols, Catalaanse kust (Spanje)"

en ik wil DIE waarde later nogeens gebruiken, dan komt hij terug als

"San Feliu De Guixols Catalaanse Kust Spanje" en dat is toch duidelijk iets anders.

Iemand enig idee? (heb trouwens nog niet geprobeerd of dit in FP7 opgelost is...)

17 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

In de Storage Options kan je ook de taal kiezen die gebruikt wordt voor het aanleggen EN sorteren van de indexen. Als je dat standaard op Engels laat staan, dan komen c, ç, Ç enzovoort op dezelfde plaats: allemaal gewoon c.

Kies je echter ASCII (American Standard Code for Information Interchange), dan wordt er gesorteerd op ASCII-code*, en die is natuurllijk voor al die letters verschillend. Ook de leestekens hebben een ASCII-code, en die komen dan ook voor in de index. Dan heeft onze vriend precies wat hij hebben wou.

---------------

Voor de 7 is dat dan Unicode.

• 0
Posted

Ja okee dat was het kennelijk :) Hoewel het raar blijft dat kennelijk de hoofdletter als "basiskarakter" gezien wordt, maar wel alleen voor de eerste letter van het woord. M.a.w. probleem opgelost, oorzaak nog niet geheel duidelijk. :?:

• 0
Posted

Als je de indexering van een veld op ASCII zet, moet je de gevolgen qua zoeken wel goed overzien. ASCII maakt namelijk onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters.

Heb je een databak met daarin een veld gevuld met "Picasso" en "picasso" en indexering op ASCII, dan zal zoeken op "picasso" de records met velden "Picasso" NIET vinden.

FileMaker Pro 7 kent geen storage als ASCII meer, maar wel als Unicode. Ook daar speelt zich het voorgaande feestje zich dan af.

Wet van behoud van ellende, lijkt me in dit geval. Oftewel: elk voordeel heb ze nadeel.

• 0
Posted

Ik zou in dit geval overigens in het geheel niet voor Plak Uit Index kiezen, Flash.

Waarom maak je niet een invoerlijst op het veld, met als invoeropties de reeds ingevoerde waarden?

Als je het doet in de vorm van een pop-up-list kun je ook nog andere waarden blijven invoeren.

Je krijgt dan precies wat je wilt: de inhoud van het veld met alle leestekens en hoofd/kleine letters intact, zonder dat je die ASCII-storage hoeft te gebruiken.

Je weet hoe je zo'n invoerlijst maakt?

• 0
Posted
"Insert from Index" ... Title Case ... Vrij irritant ... FP7 opgelost

Ik denk dat de Insert From Index prima werkt: het geeft je de index van een veld. Een index zijn losse woorden, NIET hele zinnen (van Spaanse oorden). Mijns inziens hoeft er dus in FMP7 niets opgelost te worden.

Dat het niet werkt zoals JIJ dat wilt, is een ander verhaal. FileMaker biedt je voldoende mogelijkheden om hetgeen jij wilt, te bereiken (zie vorige post).

------------------------

IMHO

• 0
Posted
Ik zou in dit geval overigens in het geheel niet voor Plak Uit Index kiezen, Flash.

Waarom maak je niet een invoerlijst op het veld, met als invoeropties de reeds ingevoerde waarden?

Je weet hoe je zo'n invoerlijst maakt?

Ja, dat weet ik. :) Maar kan ik dan later ook nog dingen toevoegen zodat die valuelist uitgebreid wordt? Ik neem aan van wel, ik ga het gewoon proberen ook :) (Denk dat dit nog een relict is uit de tijd dat ik NOG minder van FM wist dan nu :oops: )

• 0
Posted
"Insert from Index" ... Title Case ... Vrij irritant ... FP7 opgelost

Ik denk dat de Insert From Index prima werkt: het geeft je de index van een veld. Een index zijn losse woorden, NIET hele zinnen (van Spaanse oorden). Mijns inziens hoeft er dus in FMP7 niets opgelost te worden.

Okee, ik moet je (zoals wel vaker) gelijk geven :) Maar ik vind het op z'n minst verwarrend dat je dan TOCH de mogelijkheid hebt om voorkomende combinaties in zijn geheel in te voegen. Een valuelist is een beter idee :)

• 0
Posted

De optie om het met een value list te doen is ook niet 100% waterdicht. Ik weet het omdat ik ooit eens langs daar begonnen was. Zo'n value list is niet onbeperkt uitbreidbaar. Op een bepaald ogenblik (en dat is nogal snel, vond ik toen) verschijnen de waarden gewoon niet meer: tekstbuffertje opgebruikt, en dat was het dan...

Het door Sanne aangehaalde probleem kan je oplossen door het veld twee keer op de lay-out te plaatsen: een keer als normaal invoerveld op Dutch en een keer als calc field op ASCII. Velden pal op elkaar zetten met de gewone toverij van conditioneel aanklikken (Browse-klik naar ASCII, Find-klik naar Dutch). En dan hebben we FileMaker weer op zijn best: de eeuwige work around! :P

• 0
Posted

AvD, zit er een beperking op de omvang van een valuelist dan? En hoe groot is die beperking dan? En is dat ook zo'n beperking die x duizend maal verruimd is in de Zeven? 8)

• 0
Posted

Die is inderdaad beperkt gebleken, maar ik heb geen cijfers ter beschikking. Ik zou zeggen: proberen maar, tot je vanzelf tegen die grens aanloopt. Daarna kan je nog altijd terugvallen op het Insert from Index-systeem. En daar kan je dan ook nog kiezen voor de volledige data entry of voor losse woorden.

• 0
Posted
Die is inderdaad beperkt gebleken, maar ik heb geen cijfers ter beschikking. Ik zou zeggen: proberen maar, tot je vanzelf tegen die grens aanloopt. Daarna kan je nog altijd terugvallen op het Insert from Index-systeem. En daar kan je dan ook nog kiezen voor de volledige data entry of voor losse woorden.

het was 64 K dacht ik, en het is nu gigabytes meen ik ergens gelezen te hebben.

• 0
Posted
Maar kan ik dan later ook nog dingen toevoegen zodat die valuelist uitgebreid wordt?

Ja, als je de pop-up-list gebruikt. Als je op het veld komt, verschijnt de lijst met reeds-bestaande waarden, maar als de waarde die je wilt invoeren daar niet tussen zit, klik je nog een keer in het veld en kun je geheel zelf iets invoeren. Dat wat je dan invoert, verschijnt dan de volgende keer bij het verschijnen van de lijst weer IN de lijst.

Je kunt ook voor een andere invoerlijst-methode kiezen met de optie "Include Edit" of "Include Other", maar dat is weer een ander verhaal.

• 0
Posted

2 Gb ja, maar dat is de maximale teksthoeveelheid in een tekstveld, maar geldt dat ook voor valuelists? Mja misschien wel, anders is de functie ValueListItems niet erg zinvol meer.... goed punt. :idea:

• 0
Posted

Slik! nu schrik ik toch wel even: een value list van 64000 tekens lijkt me al uitzonderlijk groot voor een popup list, giga's kan ik me niet voorstellen: die scroll bar begint dan toch te gloeien, niet?

Ik heb zo'n value list in het verleden gebruikt voor ereloon-omschrijvingen op facturen van bedrijfsrevisoren en na enkele tientallen min of meer lange zinnetjes was het verhaal al ten einde (de value list toonde het laatst zichtbare item zelfs slechts gedeeltelijk). Misschien kan ik toch ergens het getal vinden.