Jump to content
  • 0

Portaal rijen

Prizerak

Question

Hallo,

Ik heb een hobby 3D boogschieten, de bedoeling is om met max drie pijlen een doel te raken,
je kan met 1 pijl een doel raken of een specifiek deel van het doel wat dan een kill is.
1e pijl mis dan ga je voor pijl2 met het zelfde idee  Raak - Kill of Mis
een gebied kan meerdere doelen hebben 10, 20, 30, dat wat er wordt neergezet 
tijdens het schieten heb je een papiertje waarop je je score bijhoud, maar waarom zou ik dat willen als er filemaker bestaat, dus probeer ik dit voor elkaar te krijgen, niks spannends gewoon simpel, invullen wat statistieken en klaar.

bijgevoegd mijn idee tot zover werkend, maar ik heb nog wat wensen waar ik vast op loopt.

ik hou de score bij in een portaal deze maakt uiteraard elke keer een nieuwe regel aan, maar is het mogelijk om het aantal doelen op te geven waarbij dan het juiste aantal regels gemaakt wordt, en kan het dan ook zo zijn dat als er bv 20 doelen zijn opgegeven maar er blijken er maar 15 te zijn dan dit gecoriceerd wordt van 20 tot 15 regels.

en zoals het voorbeeld laat zien heb ik bij pijl 1 een kill, hoe kan ik weergeven hoeveel kill ik heb op pijl 1 en uiteraard ook pijl 2 en pijl 3 afzonderlijk van elkaar.

ik ben een nog steeds een groentje op gebied van filemaker dus alle ideeën en/of opmerkingen zijn welkom.

Test.fmp12

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Je tekst is niet geheel duidelijk, dus vergt wat meer inleving en denkwerk om te begrijpen wat je zoekt. Ik heb je appje bekeken en denk wel iets te kunnen zeggen:

- ik zou een tabel 'games' o.i.d. invoeren; zijnde een event, op een locatie, met x deelnemers. 

- een aparte tabel voor koppeling aan deelnemers, of een veld per game waarin je de id van de deelnemers als lijst vastlegt. Als je een aparte tabel doet, dan kan je eventueel ook boogtype daar vastleggen (ervan uitgaande dat een schutter wellicht meerdere bogen heeft en daarin afwisselt.)

- een aparte tabel voor de doelen aanmaken. 

- bij het aanmaken van een game, opgeven deelnemers laat je een script het opgegeven aantal doelen genereren.

- bij het schieten bij een doel wordt per deelnemen een score aangemaakt ( game/doel/deelnemer: pijl 1, 2, 3 ). (Ik vraag me af over 3 pijlen per beurt een vast gegeven is of ook wellicht kan variëren). 

- een benadering is het hanteren van herhalende velden voor de pijlen. Je kan ze eenvoudig resumeren per deelnemer, per game of overall. Per context kan je verschillende zaken nog uitrekenen. 

• 0

Hmm in mijn hoofd was het heel logisch 😀
maar ik zoek eigenlijk maar twee dingen 

ik wil bij het aantal doelen een aantal invoeren, waarbij dan op de tweede blz evenredig de records word aangemaakt.

en ik wil appart weergeven hoeveel kill ik heb op pijl 1, pijl 2, pijl 3 

" bij het aanmaken van een game, opgeven deelnemers laat je een script het opgegeven aantal doelen genereren." 
Geen idee hoe dit te doen is hier ergens een voorbeeld van te vinden, 

• 0

Ik vind dat je datastructuur niet klopt, tenzij je uitgaat van één speler (en één spel).

Als je op spel-niveau het aantal doelen opgeeft (alsmede locatie en de deelnemers), kan je een script maken dat de scores klaarzet voor elke deelnemer in het spel.

Script heeft een dubbele loop: bij elke deelnemer een loop waarin de score-records worden aangemaakt. 

Je wilt per spel een totaal zien van de pijl 1, 2 en 3. Simpel: je hebt de velden al. Maak een layout voor elke participant ( = schutter bij een wedstrijd). Portal met zijn/haar scores. Onder de portal plaats je de Resume-velden van pijl1 etc. 

Ik neem aan dat je de schoten per deelnemer wilt scoren, en niet de scores op wedstrijd-niveau.

In een portaal met de deelnemers kan je de totaalscores weergeven en de winnaar zien.

Naamloos.jpg