Jump to content
  • 0

FileMaker 7 en Unicode

AvD

Question

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Schitterend, Koen!

Wat krijg je te zien als je de index opvraagt van een veld waarin Arabisch staat? Ook Arabisch?

En kan je zoeken op bijvoorbeeld de beginletter, net zoals dat altijd gewerkt heeft voor European en ASCII? De beginletter staat natuurlijk rechts :wink: .

• 0
Posted

De indexen zien er goed uit. De zoek wellicht ook maar ik ken te weinig arabisch om er een deftig antwoord over te formuleren.

Koen

nb: In dezelfde indexlijst zien wie hier zowel de Hebreeuws als Arabisch woorden.

unicode2.gif.30099e53217fdb8593a88680683f36ac.gif

• 0
Posted

Experimentje: in de index staan een aantal woorden die beginnen met een alif. Dat is het verticale streepje links. Je kan zo'n woord uit de index in een veld plakken en dan die alif kopiëren en ze daarna in een Find plakken. Je zou dan alle woorden moeten vinden die met die alif beginnen. Izzy workin?

• 0
Posted

Volgens mij werkt het, maar ik zie hier vanalles en nog wat bewegen. Raar gedrag van die arabische teksten. Maar je kan het makkelijk zelf testen. Gewoon surfen naar enkele arabische sites teksten copieren en plakken in gewone tekstvelden.

Als je alleen maar vierkante blokjes krijgt, dan moet je wellicht nog de juiste language pack van je OS installeren.

Koen

• 0
Posted
Raar gedrag van die arabische teksten.

Als het beweegt, dan werkt het! Er zijn 28 letters in dat alfabet en géén klinkers. Elke letter heeft 4 verschijningsvormen naargelang ze in het begin van een woord staat, in het midden, op het einde of los. Vandaar dat gewriemel op je scherm als je bijvoorbeeld aan het intikken bent in Word. Dat moeft de hele tijd!

Dit is dus goed nieuws!