Jump to content
  • 0

Valuelists gedragen zich verschillend in FM7

EasyKoen

Question

Posted

Hallo,

Volgend verschil lijkt zich voor te doen tussen FM6 en FM7 op gebied van Valuelists:

Vb : Selecteren van een adres in factuur-bestand op basis van een valuelist met het klantnr en de klantnaam. Deze popup is gesorteerd op klantnaam.

FM6 : Valuelist (in facturen.fp5) gebasseerd op een veld uit een ander bestand (klanten.fp5) en wordt gesorteerd op het tweede veld. Bij het gebruik van deze popup kun je vlot door de waarden van het tweede (gesorteerde veld) navigeren door de eerste letter(s) in te tikken.

Indien je de valuelist zou baseren op een gerelateerd bestand, kan je enkel in het eerste veld navigeren via het keyboard.

FM7 : Valuelist gebaseerd op een veld uit een andere tabel (TO) en wordt gesorteerd op het tweede veld. Hier is het NIET meer mogelijk om te navigeren via de eerste letters van het tweede veld. M.a.w. FM7 valuelists gedragen zich steeds zoals gerelateerde FM6 valueslits.

Als je dit toepast op bovenstaand voorbeeld, dan ben je altijd verplicht om met de muis door heel de valuelist te navigeren om de juiste klant te vinden.

Zie ik dit correct, of zie ik ergens iets over het hoofd?

Koen

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Blijkbaar werd dit bericht veel gelezen, maar bleek niemand een kantenklare oplossing te hebben...

Ik ben dan zelf nog maar eens op zoek gegaan.

Hieronder vind je een mogelijke workaround. in het voorbeeld wordt een customfucntion gebruikt, wie geen developer heeft, vindt in de 3de layout een screenshot. Inloggen doe je gewoon als guest.

Koen

valuelist.sitx

• 0
Posted

Ah, mooi gebruik van het "auto-enter calculated value" en het mogen replacen van de existing value. Ik verwacht daar ook veel plezier van te gaan hebben.

Goed gedaan, Koen!

• 0
Posted

Wat zoveel betekent dat "gewone" stervelingen ( zonder fmp dev 7) deze truuk niet kunnen aanmaken en dus moeten aanmodderen met de cursortoetsen , of toch niet ?

• 0
Posted

Helemaal niet,

De customfunctions maken het gewoon wat eenvoudiger. Als je enkel een gewone FileMaker 7 hebt, moet je de volledige berekening gebruiken en niet de custom functie.

Dus ipv

ReEdit RecordID ( CompanyRecordID; 4)

gebruik je :

Let(CompanyRecordID = Right(Filter(CompanyRecordID;"0123456789");Aantal cijfers);CompanyRecordID )

Waar je "Aantal cijfers" vervangt door "4" (nl de lengte van het CompanyRecordID)

Koen

• 0
Posted
FM7 : Valuelist gebaseerd op een veld uit een andere tabel (TO) en wordt gesorteerd op het tweede veld. Hier is het NIET meer mogelijk om te navigeren via de eerste letters van het tweede veld.

In de fixlist van 7.0v3 kom ik deze tegen, Koen:

1.7.1. Type-ahead now works correctly in a value list that uses related field values and that is sorted by the second field.

1.7.2. Type-ahead in a value list now moves to the next value if the typed character does not exist in the list.

Lost dit het door jou geschetste probleem/bug op?

• 0
Posted

Inderdaad Sanne,

Dat probleem én diverse andere zijn opgelost door de v3. Ondermeer de importproblematiek lijkt nu ook grotendeels opgelost te zijn!

Thanks FMI (na lang wachten)