Jump to content
  • 0

Probleem Portal Row

StefanHoste

Question

Posted

Ik schets even kort de situatie:

Ik heb een scherm met daarop de gegevens van een bedrijf. Dat bedrijf heeft een of meerdere contactpersonen. De naam van deze contactpersonen heb ik in een portal row gestoken. Zo kan ik per bedrijf zien wat de naam is van de contactpersoon. Nu wou ik het volgende doen:

Ik heb dat veld met die naam gebruikt als een button. De bedoeling is dat wanneer ik op dat veld met die naam druk, filemaker in een ander scherm de gegevens toont van deze contactpersoon (telnr, adres, gsm, ...). Eerst leek alles goed te gaan ware het niet dat hij, op welke naam ik ook klik, altijd de gegevens geeft van de bovenste persoon in mijn portal row.

Waarschijnlijk wel een logisch oorzaak en misschien wel een eenvoudige oplossing?

Alvast Bedankt,

Stefan

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb het idee dat je iets verkeerd doet. Als je 2 bestanden hebt, eentje met bedrijven en eentje met contactpersonen, en je legt een relatie op basis van bedrijfID, en je baseert in Bedrijven.fp5 een portal op die relatie, en je definieert de betreffende portal row als "Go to related record" (met de optie "Show only related records" of iets dergelijks aan) dan moet het wat mij betreft goed gaan. Ik heb precies hetzelfde met Bieren en Brouwerijen gedaan :) Werkt als een tierelier :!:

• 0
Posted

Toch is er blijkbaar een probleem want hij wil het niet doen.

Bovendien zit ik nog met een bijkomend probleem dat als ik" go to related record" doe ik naar de andere file ga (dus "contactperson") terwijl de layout waar die gegevens moeten inkomen eigenlijk in mijn bedrijf bestand staat.

• 0
Posted

Blijkbaar is het probleem van de layout vanzelf nu opgelost maar ik blijf maar telkens op de eerste contactpersoon uitkomen van dat bedrijf. Stel dat bedrijf makro 2 contactpersonen heeft bvb Mark Kroon en Ronny Maker en ik klik in de portal row op Ronny Maker dan krijg ik de gegevens te zien van Mark Kroon.

Dit is waarschijnlijk omdat filemaker de relatie legt op basis van het bedrijfsnr. Hij zoekt in de file contactperson naar dat bedrijfnr en dit vindt hij bij de eerste contactpersoon van dat bedrijf. Hij zou echter moeten zoeken naar een een contactpersoon met dat bedrijfsnr EN de naam van de contactpersoon.

Hierbij is het probleem denk ik dat het niet zomaar een gewoon veld is maar een veld in een portal row. Hoe kan ik Filemaker nu duidelijk maken dat hij ook op die naam moet zoeken en vinden?

• 0
Posted

Maar je kunt toch net zo veel velden als je wilt in een portaalrij stoppen? Volgens mij maak je ergens een denkfout in je beleving van relaties en portalen en zo.. Kun je anders eens de bestanden posten die je nu hebt, en wat je ermee wilt?

• 0
Posted

Ja inderdaad er kunnen zoveel velden in een portal row als je wilt maar om niet alles te hoeven vermelden over de contactpersoon in het nu al overvolle scherm zou ik deze informatie enkel willen bekijken indien gewenst op een apart scherm. Dus door middel van een button (ingewerkt in het naamveld van de contactpersoon in de portal row) een nieuw scherm tonen met de gegevens over een contactpersoon.

Indien ik dit zou posten verkies je dan de bestanden voor FM Pro 6 of FM Pro 7? Of heb je misschien al genoeg met een screenshot van de schermen?

• 0
Posted

Maakt eigenlijk niet zoveel uit, maar liever 7 dan :)

Maar wat wil je dan precies? Dat als je op een portaalrij op een naam klikt, dat er een klein schermpje gaat "drijven" op je bedrijfskaart, waar dan de gegevens van de contactpersoon in verschijnen?

• 0
Posted

Hieronder heb ik 2 schermafbeeldingen toegevoegd. Het eerste is dat van het bedrijf (hier makro) waar je ook de contactpersonen vindt (mark en ronny). Door op een van die namen te klikken kom je dan in het scherm dat zich daaronder bevindt. Het enige probleem is echter dat ik altijd de gegevens van mark krijg, ook als ik op de naam van ronny klik.

De gegevens van mark en ronny bevinden zich in een andere file (contactperson).

Iemand een oplossing voor mijn problem of is dit niet te doen?

makro-bedrijf.jpg.675ab17dfa3ef08e46faa0addaa7eb9e.jpg

makro-contactpersson.jpg.811d854cf24b61a6bf829b338f64afa2.jpg

• 0
Posted

Bij deze dan. Het verdient aanbeveling om eens te kijken naar de opties van het portaal en van de knopspecificatie, want het bijgesloten voorbeeld doet wel wat jij wilt. Toch?

:evil: Kan iemand regelen dat de extensie .fp7 toegestaan wordt? En dat het woord "extensie" in de foutmelding correct gespeld wordt? 8O

Makro.zip

• 0
Posted

Dr Flash,

het verschil met uw file en die van mij is dat (mede door de vernieuwde versie in filemaker 7) uw layouts voorkomen in een en dezelfde file makro en dat mijn layouts voorkomen in 2 layouts nl. customer en contactperson.

Nu heb ik uw voorbeeld wat aangepast en er toch 2 files van gemaakt. Op die manier creëerde ik dezelfde situatie als bij mij en liep het ook mis. Ik heb dan echter geprobeerd om in plaats van die view layout met gegevens in mijn current bestand, deze layout in mijn gerelateerd bestand te zetten. En met succes.

Achteraf was het dan enkel nog nodig om ook in mijn bestanden deze layout te maken in mijn andere file. Nu werkt alles en kan ik ook de gegevens van de ronny zien.

Alvast bedankt want door uw hulp heb ik een oplossing voor mijn prbleem gevonden. :D