Jump to content
  • 0

TableNames()? RelationInfo()? Get(LayoutTableName)?

Peter Wagemans

Question

Posted

De TableNames() functie lijkt me niet correct. Op 2 verschillende plekken in de FileMaker help file zegt men ook 2 verschillende dingen, dus als dat zo bedoeld is, is het minstens een fout in de help file.

In de alfabetische lijst van de design functies staat vermeld dat TableNames() de lijst van de gedefinieerde tabellen weergeeft. Als je echter het detail van die functie opvraagt, zie je dat TableNames() eigenlijk de "table occurrences" zal weergeven.

En dat is niet hezelfde. En inconsistent ook met de TableIDs() functie, die dan weer doet wat je verwacht, namelijk de IDs van alle tabellen weergeven.

Het lijkt me hierdoor niet mogelijk om een lijst van de tabellen van een file op te vragen via een calculatie. Of mis ik hier iets?

Wie kan hier een "workaround" op vinden?

Als je de functie RelationInfo() wil gebruiken, moet je zogezegd een tabel naam hebben, maar het werkt blijkbaar ook met een table occurrence, weer een foutje in de help file.

RelationInfo geeft ook weer table occurrences terug, dus hier kan je weer niet de tabel namen zelf uit afleiden, het lijkt me ook een beetje raar dat je naar Parijs via Rome zou moeten, en tenslotte heeft niet elke tabel relaties.

In een speurtocht naar een workaround, stuit ik op nog een mishap, ook weer verkeerd uitgelegd in de manual. Get(LayoutTableName) geet ook de table occurrence, en niet de tabel naam.

Volgens mij hebben sommige mensen bij FileMaker zelf niet goed door wat het verschil is tussen een table occurrence, en een tabel.

Ben ik aan het raaskallen, of hebben we hier iets om door te geven aan FileMaker?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Mmm... de tableIDs functie geeft ook de ID van de table occurrences, niet de tabellen zelf. FileMaker is dus wel consistent met de begripsverwarring... :?

Een andere leuke: FieldNames() met als 2de parameter "" (niks), geeft je de veldnamen van de eerst AANGEMAAKTE tabel...

• 0
Posted
...geeft je de veldnamen van de eerst AANGEMAAKTE tabel...

Zo zat de vorig engine ook al in mekaar (zoals blijkt uit een andere thread, ik geloof - maar ik kan me vergissen - in verband met de Left functie zonder parameter of zelfs met een negatief getal als parameter).

• 0
Posted

Volgens mij hebben sommige mensen bij FileMaker zelf niet goed door wat het verschil is tussen een table occurrence, en een tabel.

het is voor hen ook wennen waarschijnlijk.

maar je hebt hier wel een punt !