Jump to content
  • 0

Bibliotheken en dergelijke: datum teruggave

bartje

Question

Posted

Ben bezig met het op poten zetten van een database voor de speelotheek (uitleendienst van speelgoed voor zieke en gehandicapte kinderen).

Ik ben niet zo'n krak in het werken met data vandaar deze vraag. Normaal mag men een stuk speelgoed 3 weken houden. Hoe laat ik FM dit berekenen. Ik heb al een veld "datum ontlening" waarin de datum van vandaag wordt weergegeven. Ik zou nu in het veld "uiterste datum terugbrengen" de datum van vandaag + 3 weken willen laten invullen.

het zal wel simpel zijn, maar zoals gezegd zijn data niet bepaald mijn dada.

Kan ik ook een lijst laten trekken van alle mensen die op een bepaalde datum te laat zijn met het terugbrengen van speelgoed zodat een herinnering kan gestuurd worden ?

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Ik heb al een veld "datum ontlening" waarin de datum van vandaag wordt weergegeven. Ik zou nu in het veld "uiterste datum terugbrengen" de datum van vandaag + 3 weken willen laten invullen.

DagUitersteDatum = day(DatumOntlening)

MonthUitersteDatum = month(DatumOntlening) + 3

YearUitersteDatum = year(DatumOntlening)

UitersteDatum = date(MonthUitersteDatum;DayUitersteDatum;YearUitersteDatum)

(uit het hoofd en zonder test ...)

Kan ik ook een lijst laten trekken van alle mensen die op een bepaalde datum te laat zijn met het terugbrengen van speelgoed zodat een herinnering kan gestuurd worden ?

ja, zoeken op Uiterstedatum > (de datum van vandaag)

• 0
Posted

Ik heb het denk ik veel simpeler gemaakt

uiterste datum = today + 21

Moet volgens mij altijd werken of is het zo simpel dat ik iets over het hoofd zie ?

• 0
Posted

Moet volgens mij altijd werken of is het zo simpel dat ik iets over het hoofd zie ?

het is simpeler en jouw oplossing werkt ook, alleen : in FM 7 is de Today-funktie "geschiedenis".

PS : zoals jij het nu doet, werkt het zelfs als je méér dan 31 dagen zou bijtellen.

• 0
Posted

Je hebt tweemaal gelijk:

1) ja dat werkt altijd (zie verder...)

2) natuurlijk zie je iets over het hoofd, tenminste als het veld met de uitleendatum nog altijd heet zoals het heette in je originele posting, nl. "Datum ontlening".

Dan is de uiterste datum

• Datum ontlening + 21

en niet

• Today + 21

want dan krijg je een speelotheek met volautomatische uitleenverlenging: elke nieuwe dag die aanbreekt, geeft je meteen een uitleenperiode van 21 dagen, keer op keer...

't Zal dus toch iets nauwkeuriger moeten, volgende keer!

• 0
Posted

Bedankt adv. Je hebt natuurlijk gelijk.

Over verlengingen gesproken : de mensen kunnen verlengen. Ik neem aan dat ik dit via een script kan oplossen. Zal eens even puzzelen.

PS : het is voor de speelotheek van Turnhout (dus niet zover van jou). Ik ben trouwens van Arendonk.

• 0
Posted
Over verlengingen gesproken : de mensen kunnen verlengen. Ik neem aan dat ik dit via een script kan oplossen.

Een SetField doen op je veld UitersteDatum, bvb UitersteDatum = UitersteDatum + 1 week.

Dit alles in de veronderstelling dat UitersteDatum geen berekeningsveld is natuurlijk.

• 0
Posted
Mijn uitterste datum is dus wel degelijk een berekening, dus zal het voorgestelde niet werken.

tuurlijk wel, maak je veld UitersteDatum numeriek en zorg dat je de eerste berekening ook doet via een SetField.

• 0
Posted
Bedankt adv.

Tja :wink:

Haaaaa, nu snap ik ook waarom mijn emails aan hem nooit aankomen. Ik begin die altijd met ADV:

DF

Hoe later op de avond, hoe lager het niveau. Ik zit al op layer 6.

• 0
Posted

Ik heb ook iets dergelijks gemaakt. Ik heb echter een veld gemaakt 'TijdInBezit' met de berekening:

Today - UitleenDatum

in 7 is de berekening hetzelfde enkel wordt dan de Get-functie gebruikt.

Het enige dat overblijft is de zoekfunctie > 21 (ofte drie weken).

• 0
Posted

Wat Jean schreef is inderdaad een goed uitgangspunt. Als je dan nog een automatische (calculated) warning text op de uitleenrecord laat verschijnen zodra de bruikleenperiode overschreden is, dan zit je nog een eind verder. Tenslotte kan je dan nog met een portal op het hoofdmenu van het systeem permanent de lijst tonen van alle zondaars die te laat zijn met daarbij nog een simpele GTRR-button. Eindeloos plezier!

• 0
Posted
was ik maar zo verstandig als Avd :?

Bedankt voor het compliment, maar in de pikorde sta ik maar een heel klein beetje hoger: het "Avibus aegre volantibus enzovoort" van hieronder betekent: "Voor de moeizaam vliegende vogels schiep God de lage takken". Zo hebben die dus ook een takje waar ze op geraken... Er zijn er hier heel wat die op de hogere takken zitten (sommigen, zoals ... en ... en ... en ... zijn zelfs weggevlogen, maar daar heb ik al eens iets over geschreven...).

Voor de rest heeft het weinig of niets met verstand te maken, maar alles met een zeer eenvoudig receptje. Dat receptje kan trouwens dienen om elke computercursus in één zin te geven:

• "Klik, lees, en blijf kalm."

Het eerste kunnen we allemaal. Het tweede is al wat moeilijker (en meestal doen we het NIET). Het derde is natuurlijk een complete ramp want zenuwachtig razen we al verder naar de volgende fout. Denk daar eens aan, pas dat elke dag toe, en na enige tijd sta je hier ook als tante Kaat die (zogezegd) alles weet. "Festina lente" ('Haast u langzaam!").

Succes!